4. dubna 2002
Pražská automobilka Avia vyrábí již bezpočet variant vozidel řady D
s různými motory, převodovkami, podvozky i nástavbami, ale sestava tahače
s návěsem je zatím naprosto ojedinělá. Atraktivní souprava „Soumar“
v podobě sedlového tahače s valníkovým návěsem přesto není
v historii produkce letňanské automobilky absolutní novinkou, protože již
před lety byla v této konfiguraci v malém množství vyráběna
i původní Avia řady A. V moderní řadě „D“ představuje tahač stále
ještě prototyp, který navíc nevychází přímo z firemního programu,
nýbrž byl výsledkem aktivit prodejců.
Souprava je proti klasickému nákladnímu provedení, ať již s valníkem a
plachtou nebo se skříňovou nástavbou, citelně zvýhodněna především
pokud jde o objem nákladového prostoru. To byl první a hlavní poznatek
z našeho krátkého seznámení. Měli jsme k dispozici tahač postavený na
nejkratším letňanském podvozku D 90 K, který byl vybaven motorem
o výkonu 100 kW. V sedlový tahač byl proměněn velmi jednoduchým
způsobem – na standardním rámu s nejmenším rozvorem náprav byla místo
obvyklé nástavby instalována jen točna a krycí plechy umožňující vstup
do její blízkosti.
Návěsy jsou k dispozici o délce 8000 až 11 500 milimetrů se standardní
výškou nákladového prostoru 2200 a šířkou 2240 milimetrů. Užitečná
hmotnost námi testovaného modelu činila (při délce 8500 milimetrů) až
překvapujících 7000 kilogramů a využitelný objem dosahoval téměř
42 m3. Maximální celková hmotnost soupravy je 12 500 kilogramů (v našem
případě 11 990 kilogramů).
Souprava vhodná i do městského provozu
Všechny tyto údaje jednoznačně dokládají výhodnost nasazení vozidla
zejména na střední a dlouhé vzdálenosti, protože souprava uživateli
poskytuje podstatně větší
ložný prostor než největší možná nástavba. V provozu je pak
o poznání obratnější a snáze ovladatelná než například souprava ve
složení nákladní vozidlo plus přívěs. Při testu nás překvapila
skutečnost, že tahač s návěsem se ve stísněném městském provozu
ovládá lépe než nej-delší podvozek s dlouhou nástavbou. Není totiž
handicapován nepříjemným zadním přesahem v zatáčkách do protisměru,
který v úzkých pasážích městských aglomerací hrozí poškozením
parkujících vo-zidel nebo dokonce znemožňuje projet pravoúhlou zatáčku
v ulicích. Řidič tahače s návěsem sice musí oblouky absolvovat
s větším „nadjížděním“, ale v konečném efektu se protáhne
snadno.
Dobré jízdní vlastnosti
Řidiče, který dostane soupravu k dispozici, potěší výborné
odstupňování šestistupňové převodovky, jež umožňuje jezdit stejně
plynule s plným i nulovým zatížením. Motor je sice dostatečně
výkonný, ale pro delší cesty s plnou zátěží či pro trasy
s převýšením by bylo vhodnější volit „svalnatější“ agregát
o výkonu 110 kW. Vynikající je rozhodně nejvyšší rychlost (ověřili
jsme si, že bylo možné trvale držet rychlost přes 100 km/h s prázdnou
soupravou, respektive 85 km/h s plně naloženou). Na velmi kluzkém povrchu
(testovali jsme také na sněhu a náledí) je trochu nervózní zadní náprava
tahače, která vyžaduje podstatně zvýšenou opatrnost v zatáčkách
projížděných pod plynem nebo pod brzdou. Mimořádně pozitivně jsme
ocenili instalaci dokonale funkčního ABS s vyváženým účinkem, které
však samozřejmě nedokáže změnit fyzikální zákony.
Testovaný návěs byl postaven na klasickém rámu z ocelových
podélníkových profilů s dělenými hliníkovými bočnicemi (dvě na
každé straně) umožňujícími nakládání vysokozdvižným vozíkem
z boku, s překližkovou podlahou a plachtou s celním uzávěrem.
Za pozornost rozhodně stojí i ceny. Vycházíme-li z orientačního ceníku
velkého pražského dealera (každá sestava je připravována individuálně
podle požadavků zákazníka), pohybují se velmi přibližně kolem
200 tisíc Kč za přestavbu podvozku D 90 K do podoby tahače a 500 tisíc
Kč za kompletní návěs. Podle našich informací se připravuje již dokonce
i výroba chladírenského návěsu a plošinového návěsu s lomenou
podlahou pro převoz až pěti osobních automobilů.
(oh)