Test: Avia D v provedení tahač

Tahač Avia příjemně překvapuje jízdními i užitnými vlastnostmi

Pražská automobilka Avia vyrábí již bezpočet variant vozidel řady D s různými motory, převodovkami, podvozky i nástavbami, ale sestava tahače s návěsem je zatím naprosto ojedinělá. Atraktivní souprava „Soumar“ v podobě sedlového tahače s valníkovým návěsem přesto není v historii produkce letňanské automobilky absolutní novinkou, protože již před lety byla v této konfiguraci v malém množství vyráběna i původní Avia řady A. V moderní řadě „D“ představuje tahač stále ještě prototyp, který navíc nevychází přímo z firemního programu, nýbrž byl výsledkem aktivit prodejců.
Souprava je proti klasickému nákladnímu provedení, ať již s valníkem a plachtou nebo se skříňovou nástavbou, citelně zvýhodněna především pokud jde o objem nákladového prostoru. To byl první a hlavní poznatek z našeho krátkého seznámení. Měli jsme k dispozici tahač postavený na nejkratším letňanském podvozku D 90 K, který byl vybaven motorem o výkonu 100 kW. V sedlový tahač byl proměněn velmi jednoduchým způsobem – na standardním rámu s nejmenším rozvorem náprav byla místo obvyklé nástavby instalována jen točna a krycí plechy umožňující vstup do její blízkosti.
Návěsy jsou k dispozici o délce 8000 až 11 500 milimetrů se standardní výškou nákladového prostoru 2200 a šířkou 2240 milimetrů. Užitečná hmotnost námi testovaného modelu činila (při délce 8500 milimetrů) až překvapujících 7000 kilogramů a využitelný objem dosahoval téměř 42 m3. Maximální celková hmotnost soupravy je 12 500 kilogramů (v našem případě 11 990 kilogramů).
Souprava vhodná i do městského provozu
Všechny tyto údaje jednoznačně dokládají výhodnost nasazení vozidla zejména na střední a dlouhé vzdálenosti, protože souprava uživateli poskytuje podstatně větší
ložný prostor než největší možná nástavba. V provozu je pak o poznání obratnější a snáze ovladatelná než například souprava ve složení nákladní vozidlo plus přívěs. Při testu nás překvapila skutečnost, že tahač s návěsem se ve stísněném městském provozu ovládá lépe než nej-delší podvozek s dlouhou nástavbou. Není totiž handicapován nepříjemným zadním přesahem v zatáčkách do protisměru, který v úzkých pasážích městských aglomerací hrozí poškozením parkujících vo-zidel nebo dokonce znemožňuje projet pravoúhlou zatáčku v ulicích. Řidič tahače s návěsem sice musí oblouky absolvovat s větším „nadjížděním“, ale v konečném efektu se protáhne snadno.
Dobré jízdní vlastnosti
Řidiče, který dostane soupravu k dispozici, potěší výborné odstupňování šestistupňové převodovky, jež umožňuje jezdit stejně plynule s plným i nulovým zatížením. Motor je sice dostatečně výkonný, ale pro delší cesty s plnou zátěží či pro trasy s převýšením by bylo vhodnější volit „svalnatější“ agregát o výkonu 110 kW. Vynikající je rozhodně nejvyšší rychlost (ověřili jsme si, že bylo možné trvale držet rychlost přes 100 km/h s prázdnou soupravou, respektive 85 km/h s plně naloženou). Na velmi kluzkém povrchu (testovali jsme také na sněhu a náledí) je trochu nervózní zadní náprava tahače, která vyžaduje podstatně zvýšenou opatrnost v zatáčkách projížděných pod plynem nebo pod brzdou. Mimořádně pozitivně jsme ocenili instalaci dokonale funkčního ABS s vyváženým účinkem, které však samozřejmě nedokáže změnit fyzikální zákony.
Testovaný návěs byl postaven na klasickém rámu z ocelových podélníkových profilů s dělenými hliníkovými bočnicemi (dvě na každé straně) umožňujícími nakládání vysokozdvižným vozíkem z boku, s překližkovou podlahou a plachtou s celním uzávěrem.
Za pozornost rozhodně stojí i ceny. Vycházíme-li z orientačního ceníku velkého pražského dealera (každá sestava je připravována individuálně podle požadavků zákazníka), pohybují se velmi přibližně kolem 200 tisíc Kč za přestavbu podvozku D 90 K do podoby tahače a 500 tisíc Kč za kompletní návěs. Podle našich informací se připravuje již dokonce i výroba chladírenského návěsu a plošinového návěsu s lomenou podlahou pro převoz až pěti osobních automobilů.
(oh) 

spinner