České dráhy

Téměř polovina tratí ČD s rádiovým systémem

Jednou z cest zvyšování bezpečnosti na železničních tratích je výstavba rádiového spojení mezi vlakovými soupravami, výpravčími a dispečery. Vlastní rádiový systém rozšiřují také České dráhy. Tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský na konci března oznámil, že Traťovým rádiovým systémem (TRS) je již vybavena téměř polovina tratí Českých drah.
V loňském roce pokračovala po-dle Petra Šťáhlavského výstavba traťového rádiového systému na 94 kilometrech tratí. Na Moravě se TRS objevil na trati mezi Hranicemi na Moravě a Horní Lidčí a v západních Čechách na lokální trati Rokycany-Nezvěstice. Vozidlovou radiostanicí bylo loni vybaveno 200 lokomotiv a motorových vozů. Kromě speciálně budovaných úseků TRS se rádiové spojení postupně v rámci modernizace objevuje i na II. koridoru mezi Břeclaví, Přerovem, Ostravou a Petrovicemi u Karviné.
V letošním roce si výstavba rádiového systému TRS vyžádá několik desítek miliónů Kč. České dráhy připravují například rozsáhlou radiofikaci tratí na střední a jižní Moravě a ve východních Čechách. „TRS se tak objeví například na tratích Olomouc-Krnov, Olomouc-Hanušovice či Týniště nad Orlicí-Lichkov-Hanušovice a výstavbu radiofikace navrhujeme také na tratích Olomouc-Nezamyslice či Střelice-Hrušovany nad Jevišovkou-Břeclav. Mobilní částí rádiového systému plánujeme vybavit dalších 200 hnacích vozidel,“ uvedl Petr Šťáhlavský.
Od roku 1995, kdy byla v České republice zahájena výstavba moderního traťového rádiového systému, do konce loňského roku bylo TRS vybaveno 2570 kilometrů tratí (přes 27 procent) a 1253 hnacích vozidel. V současné době je některým ze systémů rádiového spojení vybaveno více než 4220 kilometrů tratí, tedy přes 45 procent z celé národní železniční sítě. Instalace a modernizace komunikačních systémů bude podle mluvčího podniku pokračovat i v dalších letech.
V minulosti byl systém TRS zdokonalen a umožňuje nejen komunikaci mezi strojvedoucími, výpravčími a dispečery. V případě nebezpečí může přímo výpravčí například zastavit všechny vlaky v okolí stanice vybavené mobilní částí komunikačního zařízení. Nejnověji byl v rámci této technologie vyzkoušen i přenos omezeného množství dat a ČD uvažují i o využití této možnosti.
Další připravovanou novinkou v oblasti mobilní komunikace na železnici je pilotní projekt instalace systému GSM-R. Podle Petra Šťáhlavského se jedná o panevropský systém založený na principu mobilních telefonů, takže vedle běžné komunikace dovoluje například i přenos velkého objemu dat. „To umožňuje nejen rozšířit služby pro cestující ve vlacích vyšší kvality, ale zejména lépe zabezpečit jízdy vlaků na tratích s vyšší rychlostí. První úsek vybavený systémem GSM-R bude instalován na I. koridoru mezi Děčínem, Prahou a Kolínem,“ uvedl mluvčí.
(von) 

spinner