11. dubna 2002
Jednou z cest zvyšování bezpečnosti na železničních tratích je
výstavba rádiového spojení mezi vlakovými soupravami, výpravčími a
dispečery. Vlastní rádiový systém rozšiřují také České dráhy.
Tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský na konci března oznámil, že
Traťovým rádiovým systémem (TRS) je již vybavena téměř polovina tratí
Českých drah.
V loňském roce pokračovala po-dle Petra Šťáhlavského výstavba
traťového rádiového systému na 94 kilometrech tratí. Na Moravě se TRS
objevil na trati mezi Hranicemi na Moravě a Horní Lidčí a v západních
Čechách na lokální trati Rokycany-Nezvěstice. Vozidlovou radiostanicí bylo
loni vybaveno 200 lokomotiv a motorových vozů. Kromě speciálně budovaných
úseků TRS se rádiové spojení postupně v rámci modernizace objevuje i na
II. koridoru mezi Břeclaví, Přerovem, Ostravou a Petrovicemi u Karviné.
V letošním roce si výstavba rádiového systému TRS vyžádá několik
desítek miliónů Kč. České dráhy připravují například rozsáhlou
radiofikaci tratí na střední a jižní Moravě a ve východních Čechách.
„TRS se tak objeví například na tratích Olomouc-Krnov, Olomouc-Hanušovice
či Týniště nad Orlicí-Lichkov-Hanušovice a výstavbu radiofikace
navrhujeme také na tratích Olomouc-Nezamyslice či Střelice-Hrušovany nad
Jevišovkou-Břeclav. Mobilní částí rádiového systému plánujeme vybavit
dalších 200 hnacích vozidel,“ uvedl Petr Šťáhlavský.
Od roku 1995, kdy byla v České republice zahájena výstavba moderního
traťového rádiového systému, do konce loňského roku bylo TRS vybaveno
2570 kilometrů tratí (přes 27 procent) a 1253 hnacích vozidel.
V současné době je některým ze systémů rádiového spojení vybaveno
více než 4220 kilometrů tratí, tedy přes 45 procent z celé národní
železniční sítě. Instalace a modernizace komunikačních systémů bude
podle mluvčího podniku pokračovat i v dalších letech.
V minulosti byl systém TRS zdokonalen a umožňuje nejen komunikaci mezi
strojvedoucími, výpravčími a dispečery. V případě nebezpečí může
přímo výpravčí například zastavit všechny vlaky v okolí stanice
vybavené mobilní částí komunikačního zařízení. Nejnověji byl
v rámci této technologie vyzkoušen i přenos omezeného množství dat a
ČD uvažují i o využití této možnosti.
Další připravovanou novinkou v oblasti mobilní komunikace na železnici je
pilotní projekt instalace systému GSM-R. Podle Petra Šťáhlavského se
jedná o panevropský systém založený na principu mobilních telefonů,
takže vedle běžné komunikace dovoluje například i přenos velkého objemu
dat. „To umožňuje nejen rozšířit služby pro cestující ve vlacích
vyšší kvality, ale zejména lépe zabezpečit jízdy vlaků na tratích
s vyšší rychlostí. První úsek vybavený systémem GSM-R bude instalován
na I. koridoru mezi Děčínem, Prahou a Kolínem,“ uvedl mluvčí.
(von)