11. dubna 2002
Obdobně jako pro přepravu nebezpečných věcí po silnici podle Dohody ADR
platí i pro přepravu nebezpečných věcí po železnici podle Řádu RID,
že nejpozději od 1. ledna 2003 musí podniky ustanovit bezpečnostní
poradce pro přepravu nebezpečných věcí.
V zemích Evropské unie již byl tento institut ustanoven Směrnicí 96/35/ES
Rady z 3. června 1996 o stanovení způsobilosti k povolání
bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí na silnici,
železnici nebo vnitrozemských vodních cestách.
Podmínky v České republice
Čím se budou muset podniky v ČR při ustanovení bezpečnostního poradce
pro železniční přepravu řídit? Jednak ustanoveními oddílu 1.8.3 RID
(tento oddíl je shodný s ADR a je převzatým zněním Směrnice 96/35/ES),
jednak ustanoveními §§ 14 až 16 Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., ze dne
22. listopadu 1999, ve znění nařízení č. 295/2000 Sb., z 26. července
2000, o přepravním řádu pro veřejnou drážní nákladní dopravu.
Požadavky na funkci bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných
věcí na železnici tak pravděpodobně nebudou shodné s požadavky
kladenými na bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí po
silnici, neboť Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., stanovilo požadavky, které
oddíl 1.8.3 RID (ani ADR) neobsahuje. Konkrétně se jedná o tyto
požadavky:
1. Každá fyzická nebo právnická osoba, která je odesilatelem,
dopravcem nebo příjemcem nebezpečných věcí, musí ustanovit
bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí, jestliže celkový
objem přepravovaných nebezpečných věcí přesahuje 50 tun za kalendářní
rok.
2. Podmínkou pro získání odborné způsobilosti bezpečnostního poradce je
úplné střední vzdělání, nejméně pětiletá praxe v oblasti
nakládání s nebezpečnými věcmi, zdravotní způsobilost a vykonání
zkoušky z odborných teoretických znalostí podle obsahového zaměření
zkoušky uvedeného v příloze č. 1 k Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., a
zároveň podle oddílu 1.8.3 RID.
Kdo může být bezpečnostním poradcem?
Bezpečnostním poradcem se může stát vedoucí podniku, osoba s jinými
povinnostmi v podniku nebo osoba, která v podniku není zaměstána – tzv.
„externí bezpečnostní poradce“. S přihlédnutím k činnostem podniku
bude mít za úkol zejména sledovat, nakolik jsou plněny požadavky na
přepravu nebezpečných věcí, radit svému podniku při přepravě
nebezpečných věcí a připravit za danou oblast pro vedení podniku a orgán
místní veřejné správy výroční zprávu.
Kromě těchto hlavních úkolů budou k povinnostem bezpečnostního poradce
patřit i další úkoly, bude muset například ovlivňovat pořizování
nových dopravních prostředků při respektování všech zvláštních
požadavků souvisejících s přepravou nebezpečných věcí nebo kontrolovat
zařízení užívaná při přepravě, nakládce nebo vykládce nebezpečných
věcí a zajišťovat školení zaměstnanců podniku. Poradce bude také
povinen sledovat dodržování nouzových postupů v případě jakékoli
mimořádné události, která by mohla nepříznivě ovlivnit bezpečnost
přepravy, nakládky nebo vykládky nebezpečných věcí.
Stejně tak bude muset vyšetřovat, a pokud to bude vhodné, i vypracovávat
zprávu o vážných mimořádných událostech nebo vážných nedostatcích
zaznamenaných během přepravy, nakládky nebo vykládky nebezpečných věcí.
V neposlední řadě bude povinen ověřovat, zda zaměstnanci zúčastnění
na přepravě, nakládce nebo vykládce nebezpečných věcí mají k dispozici
podrobné provozní postupy a pokyny.
Podmínky pro získání osvědčení
Jak bude možné osvědčení bezpečnostního poradce pro přepravu
nebezpečných věcí po železnici získat? Uchazeč, který bude chtít
takové osvědčení získat, bude muset absolvovat školení a složit zkoušku
schválenou příslušným úřadem, kterým je v České republice
Ministerstvo dopravy a spojů ČR – Odbor drah a železniční dopravy.
Školení budou provádět školicí organizace, které se mohly do 31. ledna
přihlásit do výběrového řízení a které vybere a určí MDS. Poté, co
absolvuje školení, se bude moci uchazeč přihlásit ke zkoušce, jež bude
písemná a měla by být složena před komisí stanovenou MDS ČR.
Uchazeč by měl prokázat své znalosti z oblastí, které jsou uvedeny
v Příloze 1 k Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., a v oddílu 1.8.3 RID.
Bude muset například znát následky, které by mohla mít nehoda při
přepravě konkrétních nebezpečných věcí, klasifikaci nebezpečných
věcí, ustanovení o balení, o cisternách a cisternových kontejne-rech
(typy, kód, nápis, konstrukce, první a periodická prohlídka a
zkoušení).
Dále musí mít budoucí poradce přehled o označování, nápisech a
polepování velkými nálepkami, oranžovými označeními.
Musí být schopen orientovat se v údajích v nákladním listu, znát
zákazy a bezpečnostní opatření týkající se společné nakládky, limity
přepravovaných množství a výjimky z těchto množství.
Bude se muset také vyznat v problematice manipulace a uložení (nakládka a
vykládka, stupeň plnění, uložení a oddělování), čistění anebo
odplynování před nakládkou a po vykládce, a vědět, jaké činnosti jsou
nezbytné při úniku látek během provozu a při nehodách.
V neposlední řadě bude muset vědět, jaké požadavky jsou kladeny na
přepravní prostředky, a mít informativní znalost o tom, co platí pro
přepravu nebezpečných věcí jinými druhy dopravy.
Osvědčení, které po úspěšném složení zkoušky poradce získá, bude
platit po dobu pěti let; po jejich uplynutí bude možné platnost osvědčení
prodloužit, samozřejmě po absolvování obnovovacího kurzu.
Nezbývá mnoho času
Na to, aby uvedli ustanovení oddílu 1.8.3 RID a §§14 až 16 Nařízení
vlády č. 1/2000 Sb., v život, mají všichni „aktéři“ již jen necelý
rok. Pro někoho je tato doba možná dostatečně dlouhá, pro jiného naopak
velmi krátká. Druhá možnost se bude zřejmě týkat těch, kteří budou
muset ustanovit bezpečnostního poradce pro silniční i železniční
dopravu – uchazeč pro tuto funkci u obou druhů doprav totiž bude muset
(pokud ještě nedojde ke změně) absolvovat dvě školení a dvě zkoušky!
Stanislav Hájek