přeprava nebezpečných věcí po Železnici

Termín ustanovení bezpečnostních poradců se pomalu, ale jistě blíží

Obdobně jako pro přepravu nebezpečných věcí po silnici podle Dohody ADR platí i pro přepravu nebezpečných věcí po železnici podle Řádu RID, že nejpozději od 1. ledna 2003 musí podniky ustanovit bezpečnostní poradce pro přepravu nebezpečných věcí.
V zemích Evropské unie již byl tento institut ustanoven Směrnicí 96/35/ES Rady z 3. června 1996 o stanovení způsobilosti k povolání bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí na silnici, železnici nebo vnitrozemských vodních cestách.
Podmínky v České republice
Čím se budou muset podniky v ČR při ustanovení bezpečnostního poradce pro železniční přepravu řídit? Jednak ustanoveními oddílu 1.8.3 RID (tento oddíl je shodný s ADR a je převzatým zněním Směrnice 96/35/ES), jednak ustanoveními §§ 14 až 16 Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., ze dne 22. listopadu 1999, ve znění nařízení č. 295/2000 Sb., z 26. července 2000, o přepravním řádu pro veřejnou drážní nákladní dopravu.
Požadavky na funkci bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí na železnici tak pravděpodobně nebudou shodné s požadavky kladenými na bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí po silnici, neboť Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., stanovilo požadavky, které oddíl 1.8.3 RID (ani ADR) neobsahuje. Konkrétně se jedná o tyto požadavky: 

1. Každá fyzická nebo právnická osoba, která je odesilatelem, dopravcem nebo příjemcem nebezpečných věcí, musí ustanovit bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí, jestliže celkový objem přepravovaných nebezpečných věcí přesahuje 50 tun za kalendářní rok.
2. Podmínkou pro získání odborné způsobilosti bezpečnostního poradce je úplné střední vzdělání, nejméně pětiletá praxe v oblasti nakládání s nebezpečnými věcmi, zdravotní způsobilost a vykonání zkoušky z odborných teoretických znalostí podle obsahového zaměření zkoušky uvedeného v příloze č. 1 k Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., a zároveň podle oddílu 1.8.3 RID.
Kdo může být bezpečnostním poradcem?
Bezpečnostním poradcem se může stát vedoucí podniku, osoba s jinými povinnostmi v podniku nebo osoba, která v podniku není zaměstána – tzv. „externí bezpečnostní poradce“. S přihlédnutím k činnostem podniku bude mít za úkol zejména sledovat, nakolik jsou plněny požadavky na přepravu nebezpečných věcí, radit svému podniku při přepravě nebezpečných věcí a připravit za danou oblast pro vedení podniku a orgán místní veřejné správy výroční zprávu.
Kromě těchto hlavních úkolů budou k povinnostem bezpečnostního poradce patřit i další úkoly, bude muset například ovlivňovat pořizování nových dopravních prostředků při respektování všech zvláštních požadavků souvisejících s přepravou nebezpečných věcí nebo kontrolovat zařízení užívaná při přepravě, nakládce nebo vykládce nebezpečných věcí a zajišťovat školení zaměstnanců podniku. Poradce bude také povinen sledovat dodržování nouzových postupů v případě jakékoli mimořádné události, která by mohla nepříznivě ovlivnit bezpečnost přepravy, nakládky nebo vykládky nebezpečných věcí.
Stejně tak bude muset vyšetřovat, a pokud to bude vhodné, i vypracovávat zprávu o vážných mimořádných událostech nebo vážných nedostatcích zaznamenaných během přepravy, nakládky nebo vykládky nebezpečných věcí. V neposlední řadě bude povinen ověřovat, zda zaměstnanci zúčastnění na přepravě, nakládce nebo vykládce nebezpečných věcí mají k dispozici podrobné provozní postupy a pokyny.
Podmínky pro získání osvědčení
Jak bude možné osvědčení bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí po železnici získat? Uchazeč, který bude chtít takové osvědčení získat, bude muset absolvovat školení a složit zkoušku schválenou příslušným úřadem, kterým je v České republice Ministerstvo dopravy a spojů ČR – Odbor drah a železniční dopravy.
Školení budou provádět školicí organizace, které se mohly do 31. ledna přihlásit do výběrového řízení a které vybere a určí MDS. Poté, co absolvuje školení, se bude moci uchazeč přihlásit ke zkoušce, jež bude písemná a měla by být složena před komisí stanovenou MDS ČR.
Uchazeč by měl prokázat své znalosti z oblastí, které jsou uvedeny v Příloze 1 k Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., a v oddílu 1.8.3 RID. Bude muset například znát následky, které by mohla mít nehoda při přepravě konkrétních nebezpečných věcí, klasifikaci nebezpečných věcí, ustanovení o balení, o cisternách a cisternových kontejne-rech (typy, kód, nápis, konstrukce, první a periodická prohlídka a zkoušení).
Dále musí mít budoucí poradce přehled o označování, nápisech a polepování velkými nálepkami, oranžovými označeními.
Musí být schopen orientovat se v údajích v nákladním listu, znát zákazy a bezpečnostní opatření týkající se společné nakládky, limity přepravovaných množství a výjimky z těchto množství.
Bude se muset také vyznat v problematice manipulace a uložení (nakládka a vykládka, stupeň plnění, uložení a oddělování), čistění anebo odplynování před nakládkou a po vykládce, a vědět, jaké činnosti jsou nezbytné při úniku látek během provozu a při nehodách.
V neposlední řadě bude muset vědět, jaké požadavky jsou kladeny na přepravní prostředky, a mít informativní znalost o tom, co platí pro přepravu nebezpečných věcí jinými druhy dopravy.
Osvědčení, které po úspěšném složení zkoušky poradce získá, bude platit po dobu pěti let; po jejich uplynutí bude možné platnost osvědčení prodloužit, samozřejmě po absolvování obnovovacího kurzu.
Nezbývá mnoho času
Na to, aby uvedli ustanovení oddílu 1.8.3 RID a §§14 až 16 Nařízení vlády č. 1/2000 Sb., v život, mají všichni „aktéři“ již jen necelý rok. Pro někoho je tato doba možná dostatečně dlouhá, pro jiného naopak velmi krátká. Druhá možnost se bude zřejmě týkat těch, kteří budou muset ustanovit bezpečnostního poradce pro silniční i železniční dopravu – uchazeč pro tuto funkci u obou druhů doprav totiž bude muset (pokud ještě nedojde ke změně) absolvovat dvě školení a dvě zkoušky!
Stanislav Hájek 

spinner