26. února 2004
Po úspěšné premiéře konference Energetika a stavebnictví, která se v září loňského roku konala v návaznosti na čtrnáctý ročník mezinárodního stavebního veletrhu For Arch, letos pořadatel – společnost ABF – připravuje její druhý ročník. Letošní konference Doprava a energetika proběhne ve dnech 11. a 12. března v Obecním domě v Praze jako jeden z doprovodných programů 10. veletrhu životního prostředí a úspor energií Eco City. Konference se bude zabývat aktuálními tématy jako financování dopravních staveb, získávání peněz z fondů EU, snižování energetické náročnosti dopravy a rozvoj dopravy v podmínkách vstupu České republiky do Evropské unie. Na konferenci naváže i večerní galaprogram s vyhlašováním a předáváním cen odborných soutěží Grand Prix a Energetický projekt 2003. Na obsah a cíle konference jsme se zeptali členů přípravného výboru, generální ředitelky a předsedkyně představenstva ABF, a. s., Miloslavy Veselé a proděkana Fakulty dopravní ČVUT Petra Moose.
„Společnost ABF připravuje na březen letošního roku konferenci Doprava a energetika. Co vás k jejímu uspořádání přimělo?“
M. Veselá: „V rámci doprovodných programů 14. mezinárodního stavebního veletrhu For Arch v září loňského roku se konala úspěšná mezinárodní konference Energetika a stavebnictví. Letos jsme se rozhodli dále rozvinout myšlenku uspořádání cyklu konferencí, který by mapoval propojení energetiky s ostatními průmyslovými odvětvími a reflektoval aktuální otázky vstupu České republiky do EU. Březnová konference Doprava a energetika, která je i hlavním doprovodným programem 10. veletrhu životního prostředí a úspor energií Eco City, bude rozdělena do čtyř hlavních tematických bloků – Stav dopravní sítě ČR a její rozvoj se vstupem do EU, Financování dopravní sítě, Energetická koncepce ČR a Snižování energetické náročnosti dopravy.“
„Na přípravách konference se jistě podílí řada předních odborníků…“
M. Veselá: „Našimi hlavními odbornými poradci jsou ředitel odboru elektroenergetiky a teplárenství MPO ČR Josef Fiřt, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr a předseda výboru dopravy zastupitelstva HMP a ředitel Obecního domu František Laudát.“
„Které otázky by měly být na konferenci otevřeny?“
P. Moos: „Výchozím tématem by měl být další rozvoj dopravních sítí v rámci principů udržitelného rozvoje. V nové dopravní politice EU vidíme velkou podporu železniční dopravě a formám zpoplatnění silniční dopravy tak, aby mohly být pokryty náklady spojené s provozem, údržbou a opravami dálnic a silničních komunikací. Významným problémem se stává narůstající nehodovost. Pro rozvoj regionů je velmi podstatným faktorem zkvalitňování dopravní obslužnosti a napojení na kvalitní dálniční a silniční síť. Mezi priority patří i dokončení plánované výstavby železničních koridorů. Myslím, že velmi zajímavým tématem bude volba priorit v investičních aktivitách jak státu, tak i krajů. To, že investice do dopravních staveb vedou ke zvyšování produktivity regionů, je dnes jednoznačně prokázáno. Zajímavé budou rovněž přednášky o možnostech a úskalích využívání soukromého kapitálu. Hledání zdrojů půjde v budoucnu i cestou zavedení elektronického mýtného v souladu s trendy, které se úspěšně uplatňují v zemích EU.“
„Bude se na konferenci diskutovat i o vlivech dopravní politiky EU na výstavbu dopravních sítí u nás?“
P. Moos: „Jsem si jist, že se bude diskutovat o návrhu a konceptu Evropské dopravní sítě (TEN – Transeuropean Network). Skutečnost, že se ČR nachází v srdci Evropy, zvyšuje význam našich dálnic, rychlostních komunikací a železničních koridorů, a to jak z hlediska důležitosti středoevropských dopravních uzlů, tak i přes střední Evropu vedených dopravních linií. ČR tak v kontextu významných evropských uzlů a linií hraje významnou roli, a proto je třeba koordinovat plánovanou výstavbu a její financování s plány a možnostmi EU. Je také rozumné opustit čistě technokratické přístupy k plánování dopravních staveb a pečlivě zvažovat vlivy výstavby i provozu nových komunikací na krajinu. Jedním z východisek evropské dopravní politiky je tzv. „udržitelná mobilita“, tedy rozvoj dopravních systémů v míře, která splňuje podmínky udržitelného rozvoje sídel, regionů i celé Evropy. Převažuje názor, že dobře navržené dopravní stavby mohou být stavbami ekologickými.“
Petra Dolanská