12. prosince 2002
Odesilatelé kontejnerů do USA musí od minulého týdne podrobněji a rychleji informovat americké celní úřady o přepravovaných zásilkách. Pokud jim informace nepředají včas, nebudou jejich kontejnery naloženy na plavidlo. Opatření, která USA přijaly na ochranu proti teroristickým útokům, byly v centru pozornosti účastníků většiny podzimních zasedání klubů a pracovních skupin Svazu spedice a logistiky ČR (SSL). Podle částí 4, 113 a 178 předpisu 19 CFR „Předkládání deklarace lodního nákladu celním orgánům před jeho naložením na plavidlo v zahraničním přístavu k dopravě do USA“ musejí rejdařství americkým celníkům předložit zásilkové manifesty nejpozději 24 hodin před odjezdem jejich lodí ze zámořských přístavů nakládky.
Americké celní úřady prověřují odesilatele a příjemce zásilek i povahu zboží, aby mohly zachytit podezřelé zásilky ještě před nakládkou. Přesné údaje elektronicky přenášejí do systému AMS (Automated Manifest System). I z tohoto důvodu již nebudou akceptovat zatím často používaná nepřesná označení, jako například „machineries – not other specified“ (stroje – bez další specifikace).
Agenti disponující lodním prostorem, tzv. NVO (Non Vessel Operators), nemusí v zájmu ochrany zákazníků údaje o zboží předávat rejdařským firmám, nýbrž přímo do Washingtonu.
Pro odesilatele nový předpis znamená, že musí předávat údaje manifestů dříve než dosud. Pokud totiž nedorazí včas, nebudou jejich kontejnery naloženy na loď. Podobně musí postupovat i rejdaři. Většina námořních rejdařství se novými předpisy velmi intenzivně zabývá a je v čilém kontaktu s Američany. Mnoho odesilatelů naopak zatím odmítá brát nová americká bezpečnostní opatření vážně.
Nárůst administrativy a vlastních nákladů se dotkne rejdařů, agentů NVO i přístavů. Budou muset vyvinout systémy, které budou schopny napojení na systém AMS, a pokrýt zvýšenou režii i větší rizika plynoucí z možných falešných údajů odesilatelů a postihů celních orgánů USA.
Do jaké míry se administrativa zvýší, lze jednoduše ilustrovat: trojitý formulář vystaveného konosamentu s dosud užívanou doložkou „machineries nos“ vyžadoval pouhé tři podpisy. Podle nových předpisů bude odesilatel – pokud uvede podrobnou informaci o zásilce na 30 přílohách – potřebovat celkem 93 podpisů.
(jk)