Visegrádská skupina

Visegrádská skupina

Na počátku února se v jihomoravských Čejkovicích sešli ke dvoudenním jednáním ministři dopravy zemí Visegrádské čtyřky. Jedním ze společných závěrů, na nichž se ministr dopravy ČR Milan Šimonovský, slovenský ministr dopravy, pošt a telekomunikací Pavol Prokopovič, maďarský ministr hospodářství a dopravy Ferenc Kovács a polský místopředseda vlády a ministr infrastruktury Marek Pol dohodli, byl zájem na pokračování spolupráce v oblasti kombinované dopravy.

Ministři se v souladu s loni přijatou „Společnou deklarací k rozvoji kombinované dopravy“ například dohodli na dalším pokračování činnosti expertní skupiny pro kombinovanou dopravu. Skupina by se měla zaměřit zejména na zajišťování a zpracovávání srovnatelných statistických údajů o kombinované dopravě, které budou následně využity na podporu jejího dalšího rozvoje.Skupina bude dále podporovat společné projekty a postupy, které povedou ke zvýšení podílu kombinované dopravy na celkovém trhu nákladní dopravy.

Ministři se shodli na tom, že v zájmu dosažení tohoto cíle bude nut-né především zrychlit odbavování všech nákladních vlaků na státních hranicích. Ministr Milan Šimonovský v této souvislosti uvedl, že bude třeba vypracovat například technologické předpisy pro urychlení provozu na hranicích.

Ministři Visegrádské čtyřky budou usilovat o to, aby modernizace železničních a silničních hraničních přechodů byly zakotveny v mezivládní dohodě, a to včetně jejich časového harmonogramu, řekl dále Milan Šimonovský.

Ministři se rovněž dohodli na pokračování práce ad hoc expertních skupin pro koordinaci přípravy a realizace přeshraničních infrastrukturních projektů států V4. Ministerstva určí odpovědné experty pro jednotlivá přeshraniční spojení a zorganizují první expertní schůzky, na nichž by měly být podrobně stanoveny současné problémy přeshraničních koridorů.

Ministři byli zajedno také v tom, že je potřeba pokračovat v postupném zvyšování interoperability a také ve výměně názorů a stanovisek při projednávání II. a III. železničního balíčku s Evropskou komisí.

Český ministr dopravy společně se svým slovenským protějškem dále informovali o tom, jak v jejich zemích pokračuje výstavba a modernizace železničních koridorů. Milan Šimonovský uvedl, že Česká republika zahajuje práce na 3. železničním koridoru. Podle Pavla Prokopoviče na Slovensku probíhají práce na 4. koridoru v úseku Kúty-Bratislava. K prioritám Slovenska náleží rovněž výstavba 6. železničního koridoru. Modernizace koridorů by měla výrazně přispět k rozvoji kombinované dopravy v základním směru sever-jih, jak to stanovila Společná deklarace k rozvoji kombinované dopravy.

Česká a slovenská strana se v neposlední řadě dohodly i na společném využívání kolejových vozidel.

Maďarsko hodlá bojovat s negativními vlivy dopravy na životní prostředí

Podle maďarského ministra hospodářství a dopravy Ference Kovácse se Maďarsko hodlá výrazně zasazovat za omezování škodlivých vlivů dopravy na životní prostředí. Jedním z prostředků, jak toho dosáhnout, by se měla stát i kombinovaná doprava. Maďarsko proto hodlá v druhé polovině letošního roku iniciovat řadu jednání o kombinované dopravě, která by měla vést ke zvýšení její podpory.

Ministři dopravy se naposledy setkali v loňském roce v Bratislavě, kde přijali Společnou deklaraci k rozvoji kombinované dopravy (viz rámeček).

Petr Jechort

spinner