Ekonomický vývoj v ČR

Z růstu ekonomiky profituje i doprava a logistika

Z růstu ekonomiky profituje i doprava a logistika

Ekonomové jsou příjemně překvapeni údaji Českého statistického úřadu za druhé čtvrtletí. Vyplývá z nich, že česká ekonomika v tomto období nad očekávání rostla. Z růstu ekonomiky tažené průmyslovou výrobou profituje také doprava a logistika. S aktuální situací českého průmyslu bude možné se seznámit na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV), který se uskuteční v polovině září na brněnském Výstavišti.

Růst ekonomiky přináší zakázky dopravním a logistickým firmám, pro které je současná situace vítaným oživením. Při uspokojování poptávky však už mnohdy narážejí na problémy v personalistice, neboť na trhu chybějí odborně vzdělaní a kvalifikovaní pracovníci. Dlouhodobou bolestí je například nedostatek řidičů v nákladní a autobusové dopravě, neuspokojená poptávka firem se ale týká i dalších pracovních profesí, zejména v logistice.

„Bohužel celé roky jsou témata obdobná, problémy se v čase liší intenzitou,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Ing. Jaroslav Hanák. „Mezi ně patří požadavek na změnu vzdělávacího systému a podpora technického vzdělávání. Proto jsme letos vyhlásili Rok technického vzdělávání, k němuž se vláda přihlásila. Nejsme naivní, abychom si mysleli, že během dvanácti měsíců obrátíme jiným, modernějším směrem tak konzervativní resort, jakým je školství. Proto jsme se na představenstvu dohodli, že i v příštím roce budeme pokračovat v naší kampani s hlavním akcentem na prosazení systémových změn. Zvýšíme tlak na to, aby vzdělávací systém více odpovídal požadavkům trhu práce. Některé dílčí změny se uskutečnily, ale jsou nedostatečné,“ řekl dále prezident Jaroslav Hanák.

„Čísla by neměla vést k uspokojení. Před vládou stojí řada úkolů, jak zlepšit podnikatelské prostředí a pomoci tím firmám. Zejména nepovažujeme za dobrou platnou legislativu v oblasti investic,“ pokračoval Jaroslav Hanák. Svaz průmyslu a dopravy upozorňuje také na to, že ne všechny průmyslové firmy jsou ještě v dobré kondici. Podle jeho srpnového šetření dvě pětiny společností hlásí meziroční zlepšení ekonomické situace, zatímco více než čtvrtina (28 procent) uvádí zhoršení své kondice. Optimističtější jsou velké společnosti s obratem nad jednu miliardu Kč.

Podpora exportu a nové možnosti pro logistiku

Další možnosti pro českou dopravu a logistiku by měla přinést větší podpora exportu ze strany státu. Výrobci hledají cesty na nové trhy či se snaží rozšířit svou přítomnost ve stávajících oblastech. Potřebu zvýšit angažovanost státu na tomto poli zdůraznil Svaz průmyslu a dopravy také na posledním jednání tzv. tripartity na konci července. „Upozorňovali jsme na to, že bychom rádi posílili prostředky na podporu exportu a případně nových míst pro české podnikatele – namátkou Írán, Kuba, subsaharská Afrika, Asie. Věřím, že to vláda také vezme v úvahu a bude to řešit v co nejkratším termínu,“ uvedl Ing. Jaroslav Hanák. Řada zejména menších a středních firem se stále obává zejména složitosti vstupu na zahraniční trhy, která se projevuje nedostatečnou jazykovou vybaveností, neznalostí zahraničněobchod­ních technik či nerealistickými očekáváními. Pomoci těmto firmám by měly podnikatelské mise, které organizuje Hospodářská komora ČR ve spolupráci s jednotlivými zastupitelskými úřady. Podle prezidenta komory Vladimíra Dlouhého jsou tyto mise stále nejefektivnějším nástrojem pro nalezení zahraničních partnerů.

Dopravcům a logistickým firmám by také pomohlo zlepšení stavu dopravní infrastruktury. Hospodářská komora proto apeluje na vládu, aby v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2016 nalezla finanční prostředky na opravu silnic druhých a třetích tříd. „Z pozice zástupce českých podnikatelů považujeme zlepšování kvality dopravní infrastruktury u silnic druhé a třetí třídy za stejně důležité jako u dálnic či silnic prvních tříd,“ uvedl tajemník HK ČR Tomáš Vrbík. Řešením by bylo nalezení účinnějšího a propracovanějšího systému financování dopravní infrastruktury jako celku, tedy i nalezení stabilního řešení financování krajských komunikací.

(pat)

spinner