Zájmová sdruŽení silničních dopravců v ČR

Změny po roce 1989 vyvolaly potřebu nových forem sdružování silničních dopravců

Po roce 1989 začaly sílit snahy soukromých podnikatelů v silniční, zejména mezinárodní kamiónové dopravě o sdružování na nové, podnikatelské bázi. V této – do té doby poměrně přísně řízené a kontrolované – sféře byly již v počátcích transformace razantně omezeny státní zásahy a regulace. Nové formy sdružování dopravců se tak vlastně v řadě případů staly přirozenou nutností.

Do té doby platily v oblasti cenotvorby tarifní ceny (v MKD tarif ZNAD, respektive MNAD) a v přepravních vztazích závazný přepravní řád (ten sice platí stále, ale jedná se již o velmi zastaralý nástroj). Statisticky byla sledována (zejména podniky ČSAD, které do té doby československou MKD se svými zhruba osmdesáti dopravními závody jasně ovládaly) řada předepsaných ukazatelů apod. Stát reguloval a sledoval i závodovou MKD – údaje z konce osmdesátých let dokládají, že ji v ČSSR provozovalo kolem osmi tisíc podniků.

Po roce 1989 se situace začala rychle měnit. Například již v roce 1994 podnikalo v MKD více než

11 500 podnikatelů a jejich počet stále narůstal. Do roku 1997 se zvýšil na více než patnáct tisíc dopravců, což ovšem představovalo pouhých 28 procent ze všech podnikatelů v oblasti veřejné silniční dopravy v ČR.

Od druhé poloviny devadesátých let se nicméně počet podnikatelů (fyzických osob) postupně snižuje a zároveň se zvolna zvyšuje podíl středních a větších dopravních firem. V současné době působí v české MKD již „jen“ necelé tři tisíce dopravců, u nichž je evidováno téměř 31 tisíc kamiónů. Vzhledem k velikosti území České republiky i počtu jejích obyvatel se přesto jedná o nebývale vysoký počet; ČR je tak oprávněně považována za „kamiónovou velmoc“. Velice pozitivním rysem vozového parku českých dopravců je to, že z tohoto počtu vozidel téměř dvacet tisíc splňuje ekologické a bezpečnostní požadavky podle norem Euro 2 nebo 3.

Integrace dopravních firem

Jedním z průvodních jevů sou-časné MKD je integrace dopravních firem. Podle údajů Sdružení ČESMAD Bohemia, ministerstva dopravy a spojů a firmy TRANIS, s. r. o., například v roce 1994 působilo v MKD zhruba 470 podnikatelských subjektů s více než 20 kamióny, 1400 subjektů s 6 až 20 kamióny, 4500 subjektů se 2 až 5 kamióny a přibližně 4900 subjektů s jedním kamiónem (viz tabulka).

V oboru silniční dopravy postupně vznikla řada různorodých zájmových sdružení, svazů, společenstev, asociací, unií či cechů; některá z nich však časem zanikla či přestala být aktivní.

V současné době jsou v oblasti mezinárodní silniční dopravy registrována (ve smyslu zákona č. 80/1990 Sb., o sdružování osob) živnostenská profesní společenství uvedená v rámečku. Největší z nich je Sdružení Česmad Bohemia.

Sdružení ČESMAD Bohemia

ČESMAD je zkratka původního názvu – Československé sdružení mezinárodních automobilových dopravců. ČESMAD Bohemia je v současné době nejstarší a také co do velikosti a složení své členské základny nejreprezenta­tivnější sdru-žení veřejných a závodových dopravců, podnikajících především v mezinárodní nákladní (kamiónové) a osobní silniční dopravě v České republice.

Sdružení ČESMAD Bohemia ofi-ciálně vzniklo v říjnu roku 1992 (současně se Sdružením ČESMAD Slovakia při rozdělení Československa), ale je vlastně následnickou organizací Sdružení československých mezinárodních automobilových dopravců (ČESMAD). Toto původní sdružení vzniklo v roce 1966 jako právnická osoba podle § 636 zákona č. 101/1963 Sb., o právních vztazích v mezinárodním obchodu. V té době se svým způsobem jednalo v ČSSR o historickou událost, která souvisela s ukončením monopolu jediného dopravního podniku (ČSAD hl. m. Prahy) v MKD. Od té doby se MKD stala předmětem činnosti všech krajských národních podniků ČSAD, ale i některých „přepravců“ jako provozovatelů závodové MKD.

V souvislosti s mezinárodními multilaterárními aktivitami Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), ale i liberalizací tehdejší politické situace v ČSSR bylo třeba zajistit účast státu na některých aktivitách – zejména na Dohodách CMR a TIR. Vzhledem k podmínkám členství v IRU bylo nutné v tehdejší ČSSR založit zájmové sdružení dopravců MKD, respektive mezinárodní dopravy. To byl také hlavní impulz pro vznik sdružení ČESMAD.

Sdružení ČESMAD mělo po celé období své působnosti delegáty v řadě evropských měst (například Bruselu či Frankfurtu nad Mohanem), kteří v nich zajišťovali i některé komerční aktivity ve prospěch československých silničních dopravců.

Po vytvoření tržních podmínek v ČSFR byly na počátku devadesátých let odděleny některé podnikatelské aktivity, které do té doby vykonávalo sdružení ČESMAD. Vznikl tak nový, avšak zcela podnikatelský subjekt ČESMAD Camion Servis, který na přepravním trhu působí dodnes, a to ve sféře dopravních a přepravních služeb (jeho aktivity zahrnují například zprostředkovávání distribuce a správy bezhotovostních tankovacích karet DKV, Euroshell a UTA-CCS nebo vytěžování kamiónů). Vzhledem k tomu, že nově založený ČESMAD Camion Servis vznikl převedením majetku státních podniků (s. p. ČSAD) do soukromých rukou, neobešla se tato transakce bez určitých obtíží.

Změny Sdružení ČESMAD po roce 1989

V souvislosti s politickými a ekonomickými změnami po listopadu 1989 došlo k zcela zásadním změnám jak v charakteru sdružení ČESMAD, tak i v jeho členské základně, která se podstatně rozšířila.

Sdružení ČESMAD Bohemia bylo zaregistrováno ve smyslu zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, 9. září 1992. Na zasedání Řídicí rady IRU dne 23. dubna 1993 bylo sdružení přijato za řádného člena organizace. Je tak přímým pokračovatelem zástupce českých silničních dopravců v IRU, která v současnosti sdružuje na 160 obdobných sdružení z šedesáti zemí celého světa.

Sdružení ČESMAD Bohemia je rovněž členem mezinárodní organizace Transfrigoroute International, která hájí zájmy dopravců přepravujících zboží pod kontrolovanou teplotou.

Sdružení ČESMAD Bohemia vzniklo za účelem ochrany zájmů svých členů – silničních dopravců. Tento účel vlastně naplňuje již přes 35 let, a to poskytováním služeb a jednáním se státní správou. Podle jeho stanov je cílem a posláním sdružení přispívat k podpoře, rozvoji a prosperitě mezinárodní i vnitrostátní silniční dopravy a prosazovat zájmy podnikatelů – provozovatelů silniční veřejné dopravy.

Těsná spolupráce mezi pracovníky sekretariátu sdružení a členy, kteří se podílejí na práci v odborných sekcích a komisích, umožňuje dále rozvíjet a zkvalitňovat služby směřující k naplnění poslání sdružení.

Sdružení dnes registruje kolem dvou tisíc členů, kteří provozují mezinárodní a vnitrostátní nákladní i osobní dopravu, tedy zhruba 80 procent všech českých dopravců.

Služby Sdružení ČESMAD Bohemia

V současné době Sdružení ČESMAD Bohemia poskytuje následující služby:

u Na základě pověření, které mu udělilo Ministerstvo financí ČR – Generální ředitelství cel, vykonává po-dle čl. 6 Celní úmluvy TIR a smluvního vztahu s IRU funkci národního záručního sdružení podle Úmluvy TIR. Těsnou spolupráci obě strany na počátku letošního roku deklarovaly přijetím „Memoranda o spolupráci mezi GŘC a Sdružením ČESMAD Bohemia“.

u Zajišťuje distribuci zahraničních vstupních povolení pro mezinárodní kamiónovou a autobusovou dopravu na podkladě pověření a Dohody o zabezpečení přidělování zahraničních vstupních povolení českým silničním dopravcům, kterou uzavřelo s ministerstvem dopravy a spojů.

u Je členem Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a Transfrigoroute International.

u Pomáhá vytvářet legislativní, odborné a technické podmínky pro začlenění ČR do Evropské unie z hlediska silniční dopravy v zájmu dosažení co možná nejlepší pozice českých silničních dopravců na společném trhu.

u Zabezpečuje získávání, doplňování nebo rozšiřování odborné způsobilosti v mezinárodní silniční dopravě.

u V rámci své spolupráce s IRU a dalšími mezinárodními organizacemi se intenzivně věnuje profesnímu vzdělávání, provádí a zajišťuje odborné kurzy a kvalifikační školení na několika úrovních (spolupracuje s Akademií IRU apod.), je členem Evropské asociace školicích středisek EUROTRA.

u Zajišťuje certifikaci a udržování systému řízení kvality ISO 9000

(realizuje vlastní projekt pro malé a střední firmy „Convoy® projekt“).

u Vytváří vlastní systém předávání informací (například přes internet na adrese www.cesmad-bohemia.cz), dále vydává časopis „Transport magazín“ a další publikace a příručky, poskytuje různé informace, pořádá semináře, konzultace a šíří základní informace o problematice silniční dopravy (včetně spolupráce při vysílání „Zelené vlny“ Českého rozhlasu); v neposlední řadě také informuje o svých službách.

u Zastupuje zájmy členů ve vztahu k orgánům státu a k jiným právnickým a fyzickým osobám.

u Zprostředkovává pojišťovací služby v mezinárodní silniční dopravě (sdružení má postavení pojišťovacího agenta ve smyslu ustanovení zákona č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví).

u Provozuje rezervační služby pro trajekty a pro Eurotunnel.

u Zajišťuje pro české dopravce víza do zemí, s nimiž má ČR vízovou povinnost.

u V říjnu roku 1997 zahájil činnost tzv. Service Club, jehož cílem je získávat pro dopravce výhody plynoucí z členství v klubu. Výhody jsou založeny na rabatním principu klubových služeb zajišťovaných členskými firmami pro dopravce – členy tohoto klubu.

u Podílí se na řadě mezinárodních projektů v oboru silniční dopravy, včetně projektů Phare apod.

u Poskytuje dopravcům řadu dalších služeb, jako například prodej dálničních nálepek, map, tachografických kotoučků, reflexních tabulí, zajišťovacích pásů, odborné literatury a řady dalšího zboží a pomůcek.

JUDr. ing. Radek Novák, CSc.,

Katedra logistiky VŠE Praha

(Informaci o struktuře Sdružení ČESMAD Bohemia přineseme některém z dalších čísel Dopravních novin.)

spinner