8. prosince 2011
Na počátku listopadu Evropská komise potvrdila dalších více než sedm miliard Kč z prostředků Evropské unie na velké české dopravní projekty. Konkrétně se jedná o projekt „D1, stavba 0135 Kroměříž – Říkovice a R55, stavba 5503 Skalka – Hulín“, na který Evropská unie přispěje částkou přes šest miliard Kč, a „Modernizace západní části Praha hl. n., 2. část nástupiště I – IV“. Oba projekty jsou již stavebně dokončeny a uvedeny do provozu.
Z pohledu realizace operačního programu Doprava je významné zejména schválení projektu „D1 Kroměříž – Říkovice, R55 Skalka – Hulín“. Na tento projekt Evropská unie ze všech deseti dosud schválených velkých projektů OPD přispěje vůbec největší částkou více než šest miliard Kč. Zároveň se také jedná o druhý silniční projekt, který Evropská komise schválila. „Projekt D1 a R55 u Kroměříže je důkazem, že se nám daří dojednat s Evropskou komisí schválení i takto velkých a poměrně komplikovaných staveb. Věřím, že tento trend bude úspěšně pokračovat a v brzké době se dočkáme schválení některého z dalších 12 aktuálně projednávaných velkých dopravních projektů,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Moravská křižovatka je zatím největším českým dopravním projektem, kterému evropští úředníci dali zelenou. Zároveň jde po obchvatu Moravských Budějovic o teprve druhý projekt z oblasti výstavby silnic. České republice se totiž daří prosazovat především lépe připravené železniční stavby.
Zvláštní schválení EU musí mít všechny příspěvky nad 50 milionů €. Schvalování silničních staveb vázne především kvůli pochybnostem Bruselu v oblasti životního prostředí. Kvůli časovému skluzu a chybám v tendrech na zhotovitele České republice navíc hrozí, že nedostane 11 miliard Kč z unijních fondů, se kterými počítá. To se týká například dálnice D8.
(tj)