26. května 2016, čtk
26. 5. - Řídící výbor Českých drah schválil převod nádraží na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Souhlas výboru složeného z náměstků ekonomických ministerstev byl posledním bodem schvalovacího procesu dlouhodobě připravované transakce zhruba 1500 nádražních budov za 3,3 miliardy korun. Dráhy budovy i zaměstnance, kteří se o ně starají, převedou nejpozději k 1. srpnu.
„Můžeme začít opravovat zanedbaná nádraží, která to už velmi potřebují. Cestující to, doufám, brzy pocítí, že do nádraží začneme investovat národní i evropské peníze," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Právě evropských peněz může správa železnic na opravy nádraží čerpat více. Na rozdíl od Českých drah, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, státní správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.
S opravou zhruba 60 nejzanedbanějších nádraží by správa železnic měla začít do dvou let, řekl mluvčí organizace Marek Illiaš. „Při vytváření seznamu budov, které potřebují stavební zásah nejnutněji, jsme vycházeli jak z technického stavu budov, tak míry rozpracování projektové přípravy rekonstrukce jejich původním vlastníkem," uvedl mluvčí. Mezi prioritními nádražími, která by měla být nejdříve opravena, je například nádraží v Hradci Králové, Děčíně, Chebu, Liberci a Teplicích.
Cestující převod nádraží z drah na správu železnic fakticky nepoznají, uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Naopak se bude téměř okamžitě možné pustit do drobných jednodušších oprav, které vyžadují jen ohlášení. Pro ně má SŽDC vyčleněno zhruba půl miliardy korun do konce letošního roku. Dvouleté přípravy očekává organizace u větších prací, které vyžadují stavební povolení a veřejnou soutěž na zhotovitele. Během tří let tak organizace plánuje na opravách nádraží proinvestovat zhruba tři miliardy korun.
Plánovanou transakci už koncem loňského roku schválila vláda a v dubnu s převodem souhlasila i dozorčí rada Českých drah. ČD původně očekávaly za převod nádraží výrazně vyšší sumu, zhruba dvojnásobek současné částky. Částku na úrovni tří miliard korun nicméně v loňském roce prakticky stanovila Evropská komise. Uvedla, že převod nádraží mezi státem vlastněnými drahami a SŽDC za tuto cenu nebude považovat za nedovolenou podporu.
Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně. U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality. Tato nádraží by měla být součástí převodu dalšího balíku majetku. Kromě nich se mluví rovněž o převodu některých prvních nástupišť ve stanicích, která rovněž nejsou součástí nynějšího převodu. Další položkou pak mají být pozemky pod kolejemi.
(čtk)