25. dubna 2016, Milan Frydryšek
Společnost SkyToll předložila koncem března Ministerstvu dopravy České republiky konkrétní cenovou nabídku na převzetí provozu elektronického mýtného systému od 1. ledna 2017. Před dvěma týdny to oznámili zástupci společnosti.
Roční náklady na provoz jsou podle nich v nabídce vyčísleny na 1,5 miliardy Kč. Při předpokládané délce kontraktu tři roky a ministerstvem zveřejněné předpokládané hodnotě veřejné zakázky by tak Česká republika mohla ušetřit 1,5 miliardy Kč. „To představuje úsporu ve výši 25 procent v porovnání s částkou, kterou je stát bez jednání s jinými potenciálními dodavateli ochoten po prodloužení kontraktu vyplatit současnému provozovateli systému. Vedle významné úspory nákladů SkyToll nabídl rovněž bankovní záruku, která pro Českou republiku znamená nulové riziko snížení příjmů státu z výběru mýta,“ stoji v prohlášení společnosti SkyToll.
První nabídka podána 23. února
Ačkoli SkyToll Ministerstvu dopravy České republiky podala nabídku na převzetí provozu elektronického mýtného systému už 23. 2. 2016, dosud na ni podle svých zástupců nedostala ani oficiální odpověď, ani žádnou jinou relevantní reakci. „Jen z médií se dozvídáme, jaké zavádějící argumenty ministerstvo používá v komunikaci s jinými zájemci, aby je odradilo od toho, aby se o převzetí českého mýtného systému ucházeli,“ řekl Matej Okáli, CEO a předseda představenstva společnosti SkyToll. „Zdá se, že komunikace je pro ministerstvo velký problém, hlavně pokud jde o naslouchání argumentům druhé strany. Potvrzuje to i skutečnost, že řešení, pro něž se rozhodlo, ignoruje usnesení vlády ČR ze dne 9. března 2016,“ uvedl dále.
Vláda ministerstvu dopravy uložila „bezodkladně vykonat všechny nezbytné úkony tak, aby zadávací řízení pro uzavření smlouvy na zajištění provozu stávajícího systému elektronického mýta na dobu maximálně tří let bylo zahájeno v co možná nejkratší době a aby bylo vedeno se všemi subjekty, u nichž pro zadávací řízení budou splněny zákonné důvody“.
„Ministerstvo, zatím jen ve zdůvodnění veřejné zakázky Zajištění provozu SEM po roce 2016, zareagovalo konstatováním, že převzetí jinými dodavateli (než současným) by znamenalo významné riziko. Pokud za riziko považují už jen to, že se s někým posadí za stůl a budou s ním jednat, nedivím se, že dosud nebyli schopni dohodnout ani konkrétní podmínky převzetí systému od současného provozovatele. Spoléhají se na to, že se to nějak samo urovná,“ řekl Matej Okáli a dodal: „Teď dostali od SkyTollu konkrétní cenu, garanci zachování rozsahu i kvality služby a také garanci příjmů státu. Očekáváme pozvánku na jednání a jasné stanovisko.“
Českou dceru SkyTollu koupila skupina J&T
Koncem března však česká dceřiná společnost slovenského provozovatele mýtného systému, prostřednictvím které se SkyToll uchází o výběr mýtného v Česku, změnila majitele. Firma ji prodala skupině J&T. Vyplývá to z údajů ve veřejném rejstříku a sbírce listin. Od 23. března tak ve firmě SkyToll CZ působí jako jediný společník dceřiná společnost J&T Banky, firma J&T IB and Capital Markets. Koupi společnosti potvrdila také mluvčí J&T Banky Monika Veselá. Nový vlastník odvolal z pozice jednatele firmy Roberta Ševelu a jmenoval jím Dušana Palcra, který je i místopředsedou představenstva skupiny J&T. Českou společnost má Dušan Palcr vést společně s jednatelem slovenské SkyToll, kterým je Matej Okáli. Obě firmy, česká i slovenská, se pak podle mluvčího slovenského SkyTollu Antona Bódise v konsorciu ucházejí o českou mýtnou zakázku.
SkyToll dlouhodobě uvádí, že vybírat mýto prostřednictvím mýtných bran postavených Kapschem dokáže rovněž, a plánuje státu pro případ výpadku v prvních měsících výběru záruky v podobě stamilionových garancí. Ministerstvo dopravy ale tato tvrzení zpochybňuje. „Možnost, jak během jednoho roku vybrat, implementovat a zprovoznit nový systém, je ale v realitě prakticky nulová. A to jak v právní, tak odborné rovině. A to přes deklarace například firmy SkyToll, že to dokáže,“ uvedl před časem vedoucí odboru komunikace ministerstva Jakub Stadler.
Nadpoloviční podíl v J&T má nyní čínská CEFC
Skupina J&T je jednou z firem, ve které během nedávné návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga navýšila majetek čínská investiční skupina CEFC China Energy Company Limited (CEFC). Ta původně v J&T držela desetiprocentní podíl, svůj podíl však nyní oficiálně navýšila na 50 procent. SkyToll provozuje satelitní mýtný systém na Slovensku od roku 2010. Na financování spuštění mýtného projektu v zemi se prostřednictvím svých bank podílely skupiny PPF a právě J&T. V současnosti je oficiálně vlastníkem mateřské společnosti český podnikatel Petr Syrovátko, majitel liberecké stavební společnosti Syner.
(lan/čtk)