31. března 2019, Martina Vampulová
Německý přístav Hamburk dokázal v loňském roce zvýšit podíl železničních přeprav. Ve vnitrozemských přepravách po železnici bylo loni přepraveno 46,8 milionu tun (+2,7%) a 2,44 milionu TEU (+4,7 %). Celkem bylo na kolejích přístavní železnice odbaveno přes 60 tisíc nákladních vlaků s 1,6 milionu vagonů. Tím byl překonán rekordní výsledek z roku 2016.
Předseda představenstva Hamburské přístavní správy (HPA) Jens Meier k tomu uvedl: „Pozitivní vývoj v železničních přepravách je výsledkem dosaženým ve spolupráci s našimi partnery. Můžeme být na tyto výsledky právem hrdi.“ Přístav disponuje více než tisícovkou liniových spojení do přístavů po celém světě. Podle aktuálních údajů v loňském roce nepatrně poklesl překlad zámořského zboží, meziročně o 0,1% na 135,1 milionu tun.
„Od počátku letošního roku byly do přístavu Hamburk přesunuty čtyři transatlantické kontejnerové linky spojující přístav týdenními odjezdy s přístavy východního pobřeží USA a mexickými přístavy,“ doplnil Axel Mattern, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing. „Tento přesun liniových servisů THE Aliance by měl navýšit překlad kontejnerů na Labi o přibližně 500 000 TEU,“ doplnil.
Každý třetí přeložený kontejner je z Číny
V přepravách kontejnerů s Čínou se vedle námořní cesty podstatně zvýšil i podíl dopravy po železnici. Pro Hamburk zůstává Čína nejdůležitějším obchodním partnerem. Každý třetí přeložený kontejner je „čínským kontejnerem“. Jako doplnění námořního spojení s Čínou se nabízí alternativa přes Novou hedvábnou stezku po železnici, kdy se z a do Hamburku realizuje více než 235 spojení týdně. „Hamburk je s více než 4,8 milionu TEU přepravenými do a z Číny oproti jiným evropským přístavům s velkým náskokem vedoucím hubem v této relaci,“ uvedl Axel Mattern. Hamburk je tak centrálním překladištěm pro přepravu zboží jak po námořní, tak i pozemní hedvábné stezce. „Tuto dopravně-geografickou polohu využívají naši zákazníci z celého světa a my ji budeme nadále posilovat a budovat,“ dodal Axel Mattern.
Představenstvo HHM vidí velký potenciál růstu v logistickém propojení zemí u Baltského moře s regiony podél hedvábné stezky. „Žádné jiné místo v Evropě nedisponuje takovou rozmanitostí v přímém námořním a pozemním spojení s Čínou,“ upozornil Axel Mattern s tím, že propojení námořní a pozemní cesty na všechny další druhy dopravy dělá z Hamburku atraktivní místo pro obchod s Čínou. Hustá síť přibližně 2000 kontejnerových vlakových spojení, dobré dálniční napojení, rozmanité dopravní možnosti pro kamiony a říční dopravu, jakož i blízkost letiště s centrem pro letecké zboží vytváří z Hamburku vedoucí logistický hub.
Pro letošní rok počítá marketingová organizace přístavu Hamburk s dvou- až tříprocentním navýšením kontejnerové přepravy a stabilním výsledkem překladu hromadného zboží.
(mna)
Foto: Eurokombi