4. dubna 2012
Po mnoha letech diskusí se od počátku roku v České republice spojuje dosud oddělené civilní a vojenské řízení letového provozu oblastních letových provozních služeb. Celý proces integrace upravuje již podepsaná dohoda mezi ministerstvy dopravy a obrany. Po současné etapě technické přípravy je úplné sjednocení civilního a vojenského řízení letového provozu v plánu v průběhu příštího roku.
„Naším cílem je ještě dál zvýšit bezpečnost českého vzdušného prostoru, flexibilitu poskytovaných služeb a snížit náklady na řízení letového provozu,“ uvedl v březnu k integraci obou složek zmocněnec ministerstva obrany Ing. Vladimír Ficenec.
Dosud se civilní lety řídí z komplexu ŘLP v Jenči u Prahy (ACC Praha), zatímco řízení letového provozu pro vojenské účely (MACC) sídlí v budově ŘLP na pražském ruzyňském letišti, odkud také Armáda České republiky řídí mimoletištní lety vojenských letounů. Oba systémy – vojenský a civilní – jsou ovšem vzájemně koordinovány. Cílem probíhajícího projektu je vybudovat jedno integrované řídicí stanoviště, které bude operovat podle pravidel ICAO a poskytovat letové provozní služby civilnímu i vojenskému letovému provozu. „Vzdáváme se řízení oblastního vojenského provozu a předáváme ho civilnímu řízení, věříme, že to pro nás bude levnější a efektivnější,“ uvedl Vladimír Ficenec.
Nově by se měl civilní i vojenský provoz řídit již jen z Jenče. Díky integraci ročně armáda ušetří náklady potřebné na provoz MACC, tedy mezi 30 až 40 miliony Kč. Jednorázovým finančním přínosem budou investice ušetřené za obnovu vojenského systému řízení letového provozu v řádu stovek milionů Kč. „Řídící z vojenského ŘLP o práci nepřijdou, část personálu například využijeme na řídicích věžích vojenských letišť,“ poznamenal Vladimír Ficenec.
„Integrací vojenského a civilního řízení letového provozu bychom měli dosáhnout ještě větší bezpečnosti, protože zrušením MACC zkrátíme komunikační řetězec, tím snížíme riziko možné lidské chyby a tím zvýšíme bezpečnost,“ řekl k záměru ředitel pro plánování a rozvoj státního podniku ŘLP Petr Fajtl.
Vojenské řízení letového provozu podle něj má jen minimum specifik, takže civilní řídící projdou v rámci procesu integrace jsou krátkým školením, po němž budou dostatečně profesionálně vybavení k tomu řídit civilní i vojenský provoz. Po technické stránce bude zapotřebí především připravit systém řízení letového provozu pro rozdílné trajektorie a plánování vojenského provozu létání, a to i po jiných trasách, než jsou standardní přelety ve tvaru přímky, které jsou typické pro civilní letadla.
„Kapacitně není problém oba letové provozy řídit z jednoho centra, technické zázemí našeho střediska to bez problémů zvládne,“ uvedl dále Petr Fajtl. Vojenských cvičných letů proběhne za rok zhruba kolem tří tisíc. Pro srovnání: civilních přeletů přes Českou republiku se loni uskutečnilo přes 700 tisíc.
(spa)