Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - srpen 2016

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - srpen 2016

LOGISTIKA 

Evropská logistická asociace – ELA

ELA pomáhá logistické certifikaci

ELA přichází na pomoc pracovníkům, kteří hodlají získat její certifikát podle standardu ELAQF, avšak nejsou si jisti, na jaké úrovní by se posuzování mělo provádět. Také se zaměřuje na zaměstnance, kteří chtějí v pracovním zařazení povýšit a hodlají se na změnu připravit v nějakém kurzu – a to podle toho, na které disciplíny v rámci dodavatelského řetězce se chtějí zaměřit. ELA pro ně připravila pomůcku online – Mind the Gap, která je každému k dispozici zdarma. Jde o test vztažený k současné zastávané funkci nebo k pozici, o kterou hodlá dotazovaný usilovat. Po absolvování testu je k dispozici jeho výsledek. Tuto analýzu, nacházející se na www.elalog.net, lze použít pro rozbor anebo také pro samostatnou přípravu.

Cílem tohoto nástroje je zjistit, jaká je úroveň zájemce podle kvalifikačního standardu ELAQF. Jeho součástí je seznam typických pracovních zařazení. Je dobré seznámit se s testy pro všech devět modulů, jež se ve standardu nacházejí. Účastí v testu zkoušený souhlasí s tím, že jej národní certifikační centrum může kontaktovat s poradní nabídkou.

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA

FIATA a IATA oznamují nový air cargo program

Byla podepsána dohoda mezi oběma světovými organizacemi k zavedení nového IATA-FIATA Air Cargo Programu, který nahradí existující IATA Cargo Agency Program, jenž fungoval po desetiletí. Cargo Agents (speditéři) zde vystupují jako „prodávající agenti“ a aerolinky jako „kupující zákazníci“. Nová dohoda – ve zkratce IFACP- je výsledkem čtyřleté usilovné práce na modernizaci vztahu mezi speditérem a dopravcem. Poskytuje rovněž rámec, jenž zajišťuje, že oborové standardy jsou odpovídající, pragmatické a vhodné k používání. Tyto standardy podporují speditéry a ve větší míře také bezpečnou a efektivní dopravu leteckých zásilek.

Původní program již dlouho potřeboval novelizovat. IFACP bude eliminovat zbytečné administrativní postupy a náklady a uvolní zdroje k pokrývání složitých výzev dnešní účasti na globálním trhu. Tedy především dodržování předpisů, bezpečnost a zavádění nových technologií. Vytváří se cesta k úspěšnější budoucnosti pro nejrychlejší a nejvíce fascinující druh mezinárodní dopravy. Zavádění IFACP začne počátkem roku 2017 v Kanadě jako v pilotní zemi. Celosvětová aplikace má být dokončena do konce roku 2018. K oficiálnímu podpisu dohody dojde letos v říjnu na Světovém kongresu FIATA v irském Dublinu.

Výhodou nového programu je, že lépe odráží nový obchodní model a vztahy prodávajícího a kupujícího, jež nyní mezi speditéry a aerolinkami existují. S ustavením světové řídící rady IATA-FIATA (IFGB) půjde o lepší vybavení při dosahování základních cílů, a to včetně předností e-carga s větší efektivností, stanovování odpovědnosti v dodavatelských řetězcích, zlepšení dodržování bezpečnostních standardů a lepšího koordinované oborového přístupu. Řídící struktura omezí administrativní břemeno v realizaci programu, jelikož počítá se speditéry jako s rovnocennými partnery v přijímání rozhodnutí. To správně odráží vztah principal--to-principal, který nyní mezi speditéry a aerolinkami existuje.

Dopad na nynější cargo agenty IATA nebude bezprostřední, protože dohoda o novém programu začne být uplatňována, až se zaváděcí proces zahájí v jejich zemi. Speditéři se k novému programu připojí po přijetí dohody ke schválení. Nové vstupy k IFACP budou probíhat podle pravidel programu stanovených tak, aby lépe odrážela fungování aktivit na úseku leteckého zboží na stávajícím trhu. Ukončení tohoto procesu se předpokládá na konci roku 2018.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

Nové partnerství na podporu bezpapírové dopravy

IRU a TransFollow, v Nizozemsku sídlící inovativní nezávislá platforma pro elektronické doklady v oborech nákladní dopravy a logistiky, mají vytvořit nové komunikace, služby a standardy k urychlení bezpapírové dopravy zboží v globálním měřítku. Nové partnerství posune TransFollow do středu zájmu IRU a členských svazů, aby se v rámci oboru kdekoliv v Evropě stala mezinárodní bezpapírová doprava realitou. „Změnili jsme tradiční cestu výměny informací pro dopravu a logistiku tím, že dáváme dohromady dopravní obor, jeho uživatele a dodavatele pro všeobecný prospěch,“ řekl ředitel TransFollow René Bruijne.

Z iniciativy nizozemských dopravních svazů a členů IRU TLN a EVO se TransFollow stal za poslední roky standardním poskytovatelem elektronických nákladních listů (CMR) a digitálního ověřování dodání v této zemi. Platforma snižuje náklady, zjednodušuje operace, zvyšuje bezpečnost a pomáhá snižovat uhlíkaté emise v silniční dopravě, logistice a u operátorů dodavatelských řetězců.

Partnerství mezi IRU a TransFollow usiluje o přispění k vytvoření nového globálního standardu pro digitální výměnu údajů o zboží ve spolupráci se všemi příslušnými aktéry, aby se urychlilo přijímání elektronických nákladních listů ve smyslu protokolu k Úmluvě OSN o dopravě zboží po silnici. „Nakonec chceme učinit papír pro cargo zbytečným a tak přivedeme silniční nákladní dopravu do 21. století. Vítáme spolupráci s ostatními aktéry, zainteresovanými na vývoji globálního standardu e-CMR,“ řekl vedoucí globálních inovací IRU Zeljko Jeftič.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

V říjnu proběhne ve Vídni 13. konference UIC o udržitelnosti

Ve dnech 12. – 14. října 2016 ji společně zorganizují UIC a Rakouské spolkové dráhy ÖBB v Mezinárodním kongresovém centru ve vídeňském Hofburgu. Konference jednak posoudí, jak mohou dráhy přispět k udržitelnému rozvoji do roku 2030, a jednak jak udržitelnost může přinést železnici konkurenční výhody. První den (středa 12. října), tzv. Strategický den, bude patřit řečníkům z Organizace spojených národů, Světové banky, Evropské komise, rakouské vlády, drážních podniků z různých zemí a dopravních institucí EU. Následovat bude slavnostní večeře.

Druhý den (čtvrtek 13. října), Technický den, proběhne řada souběžných zasedání, která se zaměří na klíčová témata udržitelnosti, jež ovlivňují drážní sektor – včetně workshopů o energii, hluku, uhlíku, přizpůsobení změnám klimatu, udržitelné mobilitě, recyklaci a udržitelnosti v údržbových činnostech. Další podrobnosti jsou na adrese http://uic-environment.org/workshops. Informace o třetím dnu (pátek 15. října), Technické návštěvy, bude k dispozici v krátké době.

Kontakty na organizátory jsou:

l International Union of Railways: www.uic.org

l Österreichische Bundesbahn: www.oebb.at

Více o místu konání a ubytování na http://uic-environment.org/venue-accomodation

Registrace je zdarma.

LETECKÁ DOPRAVA

Asociace evropských aerolinek – AEA

Protesty leteckých svazů proti zdanění cestuijících v Norsku

AEA informuje o protestním dopise norským ministrům financí a dopravy, který zaslala kvůli tzv. Air Passenger Tax společně s dalšími pěti mezinárodními svazy leteckých dopravců. Uvádí se v něm mimo jiné, že daň je v rozporu s Chicagskou úmluvou a s politikou ICAO o zdanění v oblasti mezinárodní letecké dopravy. Všechny smluvní státy (včetně Norska) v obou případech souhlasily, že nevyhlásí poplatky a daně na letecké cestující, kteří vstupují na jejich území nebo je opouštějí.

Zavedení daní má předcházet velmi transparentní proces oborových konzultací. Nezávislé zhodnocení dopadu této daně – jak ekonomické, tak technické – má být završeno před jejím zavedením. Toto se neprovedlo a legálnost daně je zpochybněna. Podobné daně v Německu a Velké Británii se ukázaly být velice neefektivními a jsou brzdami jejich ekonomik. Je jasné, že daně uplatněné na cestování osob letadly dělají více škod než užitku a mají negativní důsledky na HDP, ekonomický růst a zaměstnanost. Norské úřady by měly následovat příklady jiných zemí, jako jsou Nizozemsko a Irsko, které obdobné daně zrušily, a výsledkem je ekonomický prospěch.

V Norsku nebyla zveřejněna oficiální legislativa a předpisy týkající se zdanění leteckých cestujících. Znamená to, že aerolinky nemohou řádně posoudit daň na bázi cestujícího (to znamená oficiální potvrzení daňového základu, pojetí DPH v domácí dopravě atd.), což vede k nepřesnému stanovení daně a uvedení aerolinek do nepříznivého postavení. To přináší aerolinkám a norské daňové správě další náklady, kterým se dalo zabránit, kdyby daň byla odložena do doby, až budou příslušná legislativa a předpisy k dispozici. Jinak nejsou aerolinky schopné integrovat novou daň do svých systémů. Proto je zde urgentní požadavek, aby norská vláda znovu zvážila rozhodnutí o zdanění leteckých cestujících.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Mezinárodní námořní kancelář – IMB

Nárůst námořního pirátství u západní Afriky

IMB informuje, že přes celkový pokles pirátství ve světě dochází k jeho nárůstu v mořích u západní Afriky. Poslední čísla IMB a Mezinárodní obchodní komory zmiňují nárůst násilí v této oblasti, kde bylo již letos piráty zajato 44 námořníků. Celosvětově IMB zaznamenala za první čtvrtletí letošního roku 37 pirátských přepadení – oproti 54 případům za stejné období v loňském roce. Tři lodě byly uneseny a 27 přepadeno, 26 členů posádek bylo uneseno se žádostmi o výkupné a 28 drženo jako rukojmí.

Nigérie a Pobřeží Slonoviny se týkají dva ze tří lodních únosů ve světě a 28 rukojmích. Guinejský záliv dominuje světovému pirátství co do počtu a bezohlednosti. Navíc bylo v regionu uneseno 16 členů posádek z chemických a produktových tankerů ve čtyřech oddělených případech. Podle vedení IMB, které monitoruje světové pirátství od roku 1991, zprávy z prvního čtvrtletí uvádějí nepřijatelné násilí vůči lodím a posádkám v této oblasti.

Středisko informací o pirátství IMB varuje všechny námořníky v regionu, aby byli obezřetní a dodržovali protipirátské zásady, jakož i další opatření bránící přepadením. Ozbrojené skupiny útočí na lodě a jejich posádky podél pobřeží, na řekách, v přístavech a okolních vodách až do vzdálenosti kolem 100 námořních mil. Cílem jsou lodě dopravující hromadné zboží a automobily i plavidla napojená na ropný průmysl. IMB také informuje o deseti případech v Indii, z nichž sedm se týkalo přístavu Kandla v západní Indii. Ozbrojení lupiči přepadali zakotvené lodě. Kroky úřadů v Malajsii a v Indonésii proti pirátským gangům v roce 2015 mají pozitivní výsledky. Středisko informací IMB je jedinou světovou nezávislou službou, která přijímá zprávy o pirátských útocích z celého světa 24 hodin denně.

Jiří Kladiva

spinner