2. srpna 2014
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU minulý týden vyzvala Evropskou komisi, členské státy unie a orgány, které mají na starosti prosazování legislativy, aby se začaly bez prodlení zabývat nedávnými národními protekcionistickými kroky v oblasti sociálních předpisů, především pak nepřiměřeným pokutováním za výkon předepsaného týdenního odpočinku v kabině vozidla.
Tato opatření podle IRU vytvářejí bariéry na jednotném evropském trhu silniční dopravy. Unie k této výzvě přikročila po množících se zprávách o tom, že mnohé členské země unie volí mnohem přísnější výklad nařízení 561/2006 a zakazují řidičům strávit předepsaný týdenní odpočinek v kabinách vozidel. Například Francie 11. července přijala zákon, který umožňuje uložit dopravní společnosti pokutu ve výši 30 tisíc € a řidiče potrestat jedním rokem vězení za to, že pravidelný týdenní odpočinek byl vykonán v kabině vozidla. Také Belgie již upravila svou legislativu a pokuta pro řidiče za tentýž přestupek se může vyšplhat až na 1800 €. Tento vývoj podle IRU potvrzuje rostoucí počet případů, kdy sankce jsou neoprávněně uvaleny na vozidla, která jsou registrována v jiném členském státě, než kde kontrola probíhá.
Podle IRU to dokládá, že členské státy stále více využívají prosazování zákona na ochranu svých vnitrostátních trhů. Jedná se tedy o praktiky, které jdou naprosto proti všem zásadám práva EU. „Poněvadž legislativa Evropské unie je, co se týče týdenních odpočinků v kabinách vozidel, nejasná a EU nepovažuje tento postup za vážný přestupek, jsou uvedené pokuty naprosto nepřijatelné. Členské státy potřebují jasnou legislativu a měly by ji prosazovat účinným a nediskriminačním způsobem, prostřednictvím sankcí, které jsou přiměřené úrovni spáchaného protiprávního jednání,“ upozornil vedoucí delegace IRU při EU Michael Nielsen.
IRU proto považuje ohlášené sankce za velice nepřiměřené a je znepokojena tím, že chybějí praktické pokyny pro provádění těchto nových zákonů. Tento stav brání dopravcům zjistit si, co je a co není přijatelné. Navíc důsledky vyplývající z možného uplatňování těchto ustanovení by pocítili nejen silničními dopravci a řidiči, ale ohroženy by byly také miliardy €, jimiž dopravci díky silniční přepravě zboží denně přispívají k podpoře obchodování v Evropské unii. „Nové zákony jsou přijímány, aniž by se bralo v úvahu další pokračování obchodu v EU bez bezpečnostních rizik. A k tomu se přidružuje to, že donucovací orgány ani neznají přesné podmínky související s prosazováním těchto nových zákonů; to znamená, že právní nejistota v Evropské unii opět zvítězila,“ dodal Michael Nielsen.
(lan)