​Kamionoví dopravci v 1. čtvrtletí převezli 100,6 milionu tun nákladu, meziročně víc

​Kamionoví dopravci v 1. čtvrtletí převezli 100,6 milionu tun nákladu, meziročně víc

7.10. - Nákladní dopravci po českých silnicích v letošním prvním čtvrtletí přepravili 100,6 milionu tun nákladu, meziročně o 5,6 procenta více. Vyplývá to z předběžných statistik zveřejněných na webu Českého statistického úřadu (ČSÚ). Dopravci přepravili více nákladu i přesto, že letošní první čtvrtletí mělo o dva pracovní dny méně než loňské. Mírný meziroční růst za úspěch nepovažují, loňské první čtvrtletí podle nich bylo extrémně špatné. Řekl to mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

"V prvním čtvrtletí roku 2024 pokračoval propad, výkony dopravců opět významně poklesly v lednu, byť ne tak hluboko jako v prvním čtvrtletí roku 2023. V krizi byla kontejnerová přeprava, velký pokles byl i u balíkových přeprav, opět poklesla i přeprava potravin," uvedl Felix. Oproti předchozím rokům byl podle mluvčího slabší také únor, ubyly dovozy. "Problém českým dopravcům dělal i kurz eura," dodal Felix.

V prvním čtvrtletí podle Felixe oproti předchozím letem rostla přepravní vzdálenost, propad tedy podle něj není statisticky tak vysoký. Součet vzdáleností, na kterou byly po silnicích přepraveny jednotlivé tuny nákladu, za první tři měsíce roku podle dat ČSÚ činily téměř 16,26 miliardy kilometrů. Meziročně za první čtvrtletí přepravní výkony vzrostly skoro o devět procent, oproti roku 2019 pak víc než dvojnásobně.

Silniční dopravce podle Felixe trápí nízké ceny za přepravy a dlouhodobě také nedostatek kvalitních řidičů. "Dopravci se postupně učí využívat řidiče ze třetích států, ale u těch musí bojovat se složitým procesem jejich legálního uplatnění v silniční dopravě," dodal.

Od prvního čtvrtletí podle Felixe nastalo mírné zlepšení u přepravy kontejnerů. "Dopravci ale vnímají dlouhodobý a přetrvávající pokles zakázek v Německu, protože německý automotive je prokazatelně ve velké krizi," řekl.

Pokračuje podle něj pokles balíkových služeb, výsledky za druhé čtvrtletí ale budou příznivější. "Zlepšil se výhled na objemy zakázek v příštích šesti měsících. To naznačuje, že po odeznění vysoké inflace, vstřebání nárůstů mýtných sazeb a zastavení poklesů zakázek může odvětví doufat v lepší podzim," uvedl Felix.

Loni dopravci po silnicích v Česku převezli 433,7 milionu tun nákladu, meziročně o 8,5 procenta méně. Byl to nejhorší výsledek automobilové nákladní dopravy od roku 2016. V roce 2019 silniční dopravci převezli 504,1 milionu tun. Oproti roku 2022 se loni naopak zvýšila průměrná vzdálenost, na kterou dopravci po silnicích náklad převáželi, a to ze 138,9 kilometru na 149,4 kilometru.

Největší část přepraveného nákladu, více než 87 procent, loni zahrnovala vnitrostátní doprava. Největší část mezinárodní dopravy, téměř 43 procent, tvořil vývoz, téměř třetinu dovoz. Meziročně také vzrostl tranzit přes ČR, o téměř 64 procent na přibližně 1,8 milionu tun.

Podle Felixe bylo loni v zisku pouze 61 procent automobilových dopravců v mezinárodní dopravě a zhruba polovina firem ve vnitrostátní dopravě.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner