2. srpna 2014
Nové předpisy v Evropské unii, Rusku a Turecku mají umožnit účinnější kontrolu řidičů a dopravců, ale zároveň mohou přispět i k rozšíření služeb, jež v následujících letech napomohou zefektivnit dopravu. Nové funkce digitálních tachografů VDO včetně souvisejících aplikací představí koncern Continental AG oficiálně v září v Hannoveru na veletrhu IAA.Nové předpisy v Evropské unii, Rusku a Turecku mají umožnit účinnější kontrolu řidičů a dopravců, ale zároveň mohou přispět i k rozšíření služeb, jež v následujících letech napomohou zefektivnit dopravu. Nové funkce digitálních tachografů VDO včetně souvisejících aplikací představí koncern Continental AG oficiálně v září v Hannoveru na veletrhu IAA.
Novináři z evropských zemí se však s nimi mohli seznámit již v předstihu začátkem července ve Frankfurtu. Podle Michaela Rufa, ředitele divize užitkových vozidel a poprodejních služeb koncernu Continental, lze jen v Německu očekávat na základě údajů Evropské komise v období od roku 2005 do roku 2050 více než dvojnásobný nárůst přepravních výkonů – z 404 miliard tkm na 873 miliard tkm. Doprava zboží a osob, obecně mobilita, tak podle něj bude i nadále determinujícím faktorem kvality života a prosperity společnosti jako celku. „Pečlivě jsme ověřili nová pravidla pro každou zemi a pracujeme na řešeních,“ řekl Michael Ruf s tím, že VDO dlouhodobě nabízí řadu technologií, které předjímají to, co Evropská unie posléze požaduje.
Nařízení č. 165/2014/EU
Evropská unie hodlá v následujících letech digitální tachografy více využívat ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu, a navrhuje proto, aby v budoucnu tato zařízení měla tři nové funkce: ITS rozhraní, DSRC rozhraní a aby byla schopna pracovat v rámci GNSS. To má nejen umožnit přenos dat a kontrolu na dálku, ale výrazně urychlit případnou kontrolu dob řízení a odpočinku na silnicích. Přenášená data z digitálních tachografů mají umožnit lepší plánování dopravních kontrol, optimalizaci dopravních toků i efektivnější využití parkovacích míst. VDO například již nyní prodává malý modul SmartLink, který se připojí k digitálnímu tachografu a přenáší data pomocí Bluetooth do mobilního zařízení. „Tato technologie může být upravena v souladu s budoucími požadavky EU,“ dodal Michael Ruf.
Rychlý předvýběr pro kontroly
Rozhraní DSRC umožní kontrolním orgánům rychlý přístup ke specifickým datům na kartě řidiče a vozidla, u nichž bude zjištěno nějaké pochybení či přímo manipulace s daty; takto předvybraná vozidla budou moci být vzápětí zkontrolována. Toto rozhraní by také mohlo být využito pro další důležité funkce, například pro přenos dat v mýtném systému či informací o hmotnosti vozidla.
Zaznamenávání polohy vozidla
Doposud digitální tachografy zaznamenávaly začátek a konec každé cesty plus symbol dané země. Instalace GNSS technologií umožní automaticky zaznamenávat polohu vozidla na začátku a na konci pracovní doby a provádět zápisy každé tři hodiny.
Digitální tachografy v Rusku i Turecku
Od letošního dubna jsou digitální tachografy povinné i pro vozidla působící v ruském teritoriu. Rovněž Turecko má nová pravidla pro tachografy, které v podstatě vycházejí z nařízení Evropské unie.
Portál TIS-Web
Rozšíření a inovací doznal rovněž portál TIS-Web pro správu vozového parku. Byly vytvořeny tři nové služby umožňující lepší monitorování řidičů a vozidel a snazší dodržování platné legislativy. Ty mají konkrétně zlepšit propojení mezi řidiči, usnadnit komunikaci a zvýšit efektivitu flotily díky minimalizaci prostojů. „Tyto aplikace optimalizují pracovní proces ve flotile a vozidla mohou být nasazena nejúčinnějším způsobem,“ zdůraznil Lutz Scholten, vedoucí sekce tachografů, telematiky a služeb koncernu Continental.
TIS-Web Fleet
Nová aplikace TIS-Web Fleet nyní umožňuje přímou a plynulou komunikaci mezi řidiči a firmou. Důležité informace jsou přenášeny okamžitě. Například ještě před zahájením jízdy mohou řidiči provést kontrolu podle seznamu vypracovaného na základě smlouvy s pojišťovnou a zprávu poslat na dispečink. „Aplikace TIS-Web vytváří větší transparentnost pro správce vozových parků a zvyšuje tak jejich účinnost,“ uvedl Lutz Scholten. „Nové služby VDO nejenže standardizují kontroly před jízdami, ale zajišťují také, že každé vozidlo je způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Pokud jsou zjištěny nějaké závady, dispečer je o nich informován v dostatečném předstihu. Aplikace tak umožňuje naplánovat opravu ještě dříve, než vozidlo dorazí na základnu, což výrazně redukuje dobu nutnou k odstavení vozidla,“ dodal Lutz Scholten.
Přímý přenos zpráv do telefonu řidiče
Komunikátor TIS-Web zajišťuje, že správci vozových parků mají vždy aktuální informace. „Je to obzvlášť důležitý nástroj pro středně velké a velké flotily,“ řekl Lutz Scholten s tím, že „plánovače mohou komunikovat z aplikace TIS-Web přímo s řidiči, což zajišťuje hladkou koordinaci vozového parku.“ Další výhodou Komunikátoru TIS-Web je, že zobrazuje všechny důležité činnosti vozového parku, včetně kontrol před jízdou, naložení vozidel a příchozích i odchozích zpráv.
Plánování s TIS-Web Mapping
Jaké jsou přesné polohy vozidel? Jaké jsou zbývající doby řízení? A jaký je jejich náklad? Odpovědi na tyto všechny otázky dává aplikace TIS-Web Mapping, která zobrazuje pozice vozidel v reálném čase. Jedinou podmínkou je, že vozidla mají digitální tachograf VDO 1.3 nebo vyšší a modul DTCO SmartLink. Není tudíž již zapotřebí nákladná telematická jednotka. DTCO SmartLink přenáší data na portál TIS-Web přes aplikaci TIS-Web Fleet v chytrém telefonu řidiče. Aplikace TIS-Web Fleet také umožňuje řidičům zadat aktuální objem a vytížení nákladového prostoru vozidel. Mohou z ní rovněž přiložit ke zprávě fotografii z telefonu. Pokud je ve vozidle nainstalován tachograf DTCO 1381 2.0a nebo vyšší, zbývající doba řízení v daný den nebo týden může být zobrazena na minutu přesně.
TIS-Web pro flotily všech velikostí
Digitální systém řízení vozového parku TIS-Web od VDO je již v provozu po celé Evropě. Více než dvacet tisíc firem v Evropě jej používá pro optimalizaci správy svých vozových parků, archivaci, analýzu a zobrazování dat získávaných v souladu s právními předpisy platnými pro odvětví dopravy. TIS-Web je průběžně aktualizován, aby se zvýšila účinnost vozových parků dopravců a bylo zaručeno i dodržování nejnovějších legislativních požadavků.
Budoucnost patří chytrým telefonům
Moderní chytré telefony toho dokážou již mnoho. Fungují jako telefony, fotoaparáty i navigace v jediném zařízení. A po propojení s digitálním tachografem pomocí modulu SmartLink mohou výrazně usnadňovat i řízení dopravní firmy. SmartLink lze použít jak pro operační systémy Android, tak pro Apple iPhone. Vzhledem k tomu, že ne vždy je digitální tachograf nainstalován přímo v zorném poli řidiče, je v nabídce i aplikace VDO Driver, která umožňuje zobrazovat potřebné informace o dobách řízení a odpočinku v reálném čase na displeji chytrého telefonu.
Zvyšovat efektivitu vozového parku napomáhají i další dvě aplikace. S pomocí zařízení pro dálkové stahování dat po celé Evropě DLD Wide Range a chytrého telefonu mohou uživatelé aplikace VDO DriveTime pohodlně zjistit aktuální polohu všech vozidel, ujeté vzdálenosti i dostupnost řidičů z hlediska jejich zbývajících dob jízd a odpočinku. Aplikace TIS Track & Trace funguje v kombinaci s portálem VDO TIS-Web a vedle posledních informací o polohách vozidel, trasách a dostupnosti řidičů dává rovněž přehled o minulých jízdách. To umožňuje kdykoli optimalizovat trasu, dokonce i v případě již probíhající jízdy.
Aplikace TruckYa!
Naprostou novinkou pak je aplikace TruckYa! S její pomocí mohou řidiči sami v rámci virtuální komunity řidičů kamionů získávat informace o volných parkovacích místech, a to přímo v návaznosti na dobu zbývající k vykonání povinného odpočinku. V současné době je aplikace TruckYa! dostupná v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Během roku však bude uvedená i v Itálii, Španělsku, Francii, Velké Británii a Nizozemsku. Aplikace funguje také v zahraničí a některé funkce jsou k dispozici i bez roamingu. Bez připojení k internetu se však nezobrazují informace o aktuální kapacitě parkovišť.
Milan Frydryšek