17. listopadu 2017, Martina Vampulová
Změna klimatu neškodí jen životnímu prostředí, ale i hospodářství. V letech 1980 až 2013 byly podle European Environment Agency (EEA) nahlášeny klimatem způsobené škody ve výši 400 miliard €. Stále více výrobních a obchodních firem si proto stanovilo za cíl snížit své vlastní emise CO2.
Italský Start-up GreenRouter poukazuje na důležité možnosti úspor v oblasti dodavatelských řetězců. V aktuální studii vysvětluje GreenRouter na příkladu 26tunového vozidla třídy EURO 6, že je nutné se systematicky zabývat škodlivým vlivem jízd naprázdno na životní prostředí. Zde vykazují hodnoty emisí CO2 na ujetý kilometr. Při plném zatížení je to 0,9 kg, zatímco při jízdě naprázdno jen 0,7 kg. Avšak celkový výpočet vypadá při bližším pohledu jinak, jak vysvětluje Andrea Fossa, CEO z GreenRouter: „Plně naložený kamion produkuje sice o 25 až 30 procent více emisí než vozidlo jedoucí naprázdno. Avšak pro náklad, který toto vozidlo mohlo přepravovat, bude nasazeno jiné vozidlo. Musí být tedy sečteny jízda naprázdno a další jízda. Proto způsobují jízdy naprázdno více škodlivých emisí než jízdy s plným vytížením.“
Jedno z nejefektivnějších opatření, jak zamezit jízdám naprázdno a snížit vypouštění CO2, jsou digitální dopravní platformy. Tak se podle měření GreenRouter podařilo logistické firmě Rampinini Ernesto díky evropské platformě TimoCom zvýšit vytíženost vozového parku o 30 procent a zisk o 15 procent. Současně dosáhla snížení emisí CO2 ve výši ) 23 procent. Doprava šetrná k životnímu prostředí nabývá na důležitosti i u zasilatelských firem. Pokud se tyto firmy rozhodnou pro dopravce, kteří zacházejí se svými zdroji ekonomicky, podpoří totiž současně své vlastní klimatické cíle.
To potvrzuje také Lars Laskowski, logistický manažer u společnosti MC-Bauchemie Müller, jehož firma již vyřídila četné přepravy přes platformu TimoCom: „Úspora emisí CO2 ve všech oblastech dodavatelského řetězce a při zajištění dopravy je pro MC-Bauchemie a její vlastní pochopení zodpovědnosti a udržitelnosti velmi důležitým tématem.“ Ze stanoveného cíle snižování emisí CO2 tak profitují všichni zúčastnění využitím digitálních dopravních platforem – zasílatel, dopravce i životní prostředí.
(mna)