Dopravci vybavili 1234 z 1500 železničních vozidel novým zabezpečovačem ETCS

Dopravci vybavili 1234 z 1500 železničních vozidel novým zabezpečovačem ETCS

24.8. - Dopravci k 23. srpnu dni vybavili 1234 železničních vozidel mobilní částí nového automatického zabezpečovacího systému ETCS. Vybavení dalších vlaků bude následovat, k provozu bude potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS. Dosud dopravci proškolili 2000 strojvedoucích, do konce roku by mělo být proškoleno 4000 strojvedoucích. Na tiskové konferenci po jednání železničního sektoru k zavádění ETCS to včera řekl ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Podle ministra dopravy Martina Kupky ministerstvo v září vyzve k dalšímu podávání žádostí o dotace, na které vyčlení 500 milionů korun. Dotace jsou určené pro dopravce a měly by jim pomoct vybavit další vlaky novým systémem. Celková podpora z národních i evropských zdrojů týkající se ETCS by se tak podle Martina Kupky měla zvýšit ze 7,2 miliardy korun na 7,7 miliardy korun.

V září také podle Martina Kupky vydá Drážní úřad nařízení, kterým přidá dosud pouze testovanou nejfrekventovanější trať mezi Prahou - Běchovicemi a Českou Třebovou na seznam tratí, po kterých musí dopravci od 1. srpna jezdit pod dohledem ETCS, pokud je konkrétní vlak vybavený systémem ETCS a strojvedoucí je řádně proškolený. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody bude ETCS od 15. září aktivní také na nádraží v Pardubicích, kde se v červnu stala tragická srážka vlaků a kde byl systém instalovaný, ale ne aktivní.

Od ledna do července se uskutečnilo sedm zátěžových testů, při kterých na hlavních tratích projelo 796 vlaků. Poslední zkouška na trati Praha - Česká Třebová vykázala stoprocentní úspěšnost spojení lokomotivy s traťovou částí. Při všech letošních zátěžových zkouškách systém fungoval bezproblémově ve více než 97 procentech případů, cílem je dosažení 99procentní spolehlivosti.

Spolehlivosti více než 99 procent v červenci podle Svobody dosahují tři tratě. Jde o takzvanou Uničovku, tedy trať z Olomouce do Uničova, která byla první, na které se ETCS testoval, dále o tratě z České Třebové do Brna a z Brna do Břeclavi.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici, řekl již dříve Kupka. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spojení traťového zařízení s lokomotivou funguje přes mobilní síť GSM-R.

Spuštění ETCS do výhradního provozu bude podle Kupky v lednu postupné. Nejprve do výhradního provozu přejde od 1. ledna trať Česká Třebová - Olomouc - Přerov, od 8. ledna Břeclav - Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová - Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice - Česká Třebová. Na těchto tratích projede denně kolem 1200 vlaků.

Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury kolem 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun - Plzeň - Cheb a do roku 2030 na celé síti TEN-T.

(čtk)

Foto: Správa železnic

spinner