Převod nádraží

Evropská komise vyslovila souhlas s převodem nádraží na stát

Evropská komise vyslovila souhlas s převodem nádraží na stát

České ministerstvo dopravy obdrželo souhlas Evropské komise (EK) s úplatným převodem nádražních budov a souvisejícího majetku z Českých drah na stát, hospodařit s ním bude Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Převod majetku podle zvolených principů nepředstavuje podle EK nedovolenou veřejnou podporu. Pro ministerstvo dopravy jde o klíčové vyjádření, které dává zelenou této finanční transakci.

Převod nádraží na stát by měl zajistit rovný a transparentní přístup všech dopravců k osobním železničním stanicím a zjednoduší využití veřejných peněz na opravy nádražních budov. „Jsem rád, že jsme ukončili jednání s Evropskou komisí a můžeme dokončit transformaci Českých drah. Je to logický a systémový krok, který je potřeba dotáhnout,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž zastává názor, že částka ve výši 2,93 miliardy Kč, kterou má SŽDC zaplatit při převodu tohoto majetku, nepředstavuje veřejnou podporu, jelikož takovou cenu by byl ochoten uhradit za příslušnou část ČD rovněž investor v tržním hospodářství. Pověřený znalecký ústav nyní připraví finální ocenění příslušné části ČD, která zahrnuje nádražní budovy, veškerý související movitý i nemovitý majetek, jakož i pohledávky a závazky spjaté s převáděnou částí ČD. „Následovat bude aktuální ocenění majetku a další potřebné kroky, které transakci detailně připraví,“ řekl Dan Ťok.

Na opravy nádraží půjdou evropské peníze

Pro ministerstvo dopravy je klíčový souhlas zástupců EK s kupní cenou části ČD, který odblokuje situaci kolem osobních nádraží a výdajů do jejich oprav. Nádraží budou mít dlouhodobě jasného správce a SŽDC na jejich opravy bude moci využít veřejné prostředky, včetně evropských fondů. Finanční výše transakce mezi SŽDC a národním dopravcem je důležitá z hlediska dodržení pravidel EU. Projednávaný návrh vycházel z předběžného ocenění nezávislého znaleckého ústavu a MD nikdy předem nestanovilo, kolik by měly ČD za nádraží získat. MD vedlo konzultace s EK od poloviny loňského roku. Cílem této dlouhé série jednání bylo předejít riziku, že později EK transakci zpochybní v řízení na vrácení nedovolené veřejné podpory. O výsledné ceně se bude ještě jednat, může se ale změnit spíše v řádu stovek milionů Kč, nikoliv miliard, a to jen tehdy, pokud změny ČD řádně zdůvodní. Součástí kalkulace není odhad ceny za pozemky pod budovami a kolejemi.

SŽDC plánuje miliardové investice

Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy Kč a opravit tak 200 nejvytíže­nějších nádraží v zemi. Nádraží měla být opravená do tří let poté, co budou převedena do majetku SŽDC. Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.

Tomáš Johánek s využitím ČTK

spinner