Žofínské fórum

Nutné investice do železnice brzdí prázdná státní kasa

Nutné investice do železnice brzdí prázdná státní kasa

Pokud si má česká železnice zachovat konkurenceschopnost vůči silniční dopravě, bude nutné významně investovat do železniční infrastruktury. Zejména nákladní dopravci a operátoři kombinované dopravy si však stěžují na nedostatek překladišť i špatný stav mimo koridorové tratě. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše ovšem požadavky na lepší vybavení tratí narážejí na omezené možnosti státního rozpočtu.

Na Žofínském fóru věnovaném tentokrát problematice české železnice a jejímu otevření konkurenci ministr dopravy 10. listopadu oznámil, že se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) snaží reagovat na některé požadavky dopravců a připravuje zkapacitnění některých regionálních tratí, které využívají například vlaky pro automobilku Škoda Auto. Konkrétně jde o tratě mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem, respektive mezi Častolovicemi a Solnicí. „Hledáme další možnosti financování, a to jak z evropských fondů, tak z domácích zdrojů,“ uvedl Pavel Dobeš.

Prioritou je třetí a čtvrtý koridor

Ředitel SŽDC Pavel Habarta na fóru potvrdil, že prio-ritou státu jsou nyní investice do třetího a čtvrtého mezinárodního železničního koridoru. Klíčové je podle něj také zajistit lepší průjezdnost pražským železničním uzlem zejména pro nákladní vlaky. Nejbolavějším místem v tomto směru je trať z Prahy do Berouna. „V tomto ale výrazně pomůže až vybudování nového koridoru do Berouna,“ uvedl Pavel Habarta.

SŽDC hodlá investovat také do zabezpečovacích systémů, například do roku 2015 by všechny hlavní koridory měl pokrýt nový evropský zabezpečovač ETCS. Předpokládá to však také nasazení vozidel vybavených snímačem pro tento zabezpečovač. Podle Pavla Habarty má nyní v České republice licenci k provozování nákladní dopravy celkem 52 dopravců, což je třetí největší počet v Evropě po Německu a Polsku.

Expanze ČD Cargo

Předseda představenstva ČD Cargo Gustav Slamečka na akci připomněl nárůst objemu přepraveného zboží vlajkového českého dopravce i jednání o koupi slovenského a polského carga. „Pokud se chceme více prosadit ve střední Evropě, musíme navázat úzkou spolupráci s našimi partnery zejména na Slovensku a v Polsku,“ řekl. Podle jeho slov je nutné vybudovat silného nadnárodního dopravce, který by byl schopen dosáhnout i na zakázky domlouvané přímo v přístavech. Získání takových zakázek však také znamená nutnost investovat do interoperabilních lokomotiv, protože přepřahání lokomotiv na hranicích se postupně stane minulostí.

Gustav Slamečka dále připomněl, že jako nákladní dopravce se ČD Cargo musí velmi často zejména na vedlejších tratích potýkat s úzkým průjezdným profilem, malou nosností kolejí či množstvím pomalých jízd, které velmi prodlužují dobu přepravy zboží. Nezapomněl ani na poněkud nesystematické návrhy na rušení železničních tratí, a to i tam, kde existuje nákladní doprava.

Tomáš Johánek

spinner