22.10. – Novela bodového systému v Česku přispěje k větší bezpečnosti a ohleduplnosti na silnicích. Řekl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na páteční konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů 2023. V pražském O2 Universu se jí zúčastnilo přes 600 lidí. Novela platná od 1. ledna příštího roku přinese například možnost řízení automobilu od 17 let pod dozorem mentora, řidičský průkaz na zkoušku pro nové držitele oprávnění či zvýší pokuty. Také bude možné získat informace o získání trestných bodů pomocí sms zprávy či emailu. Pro mentory spustila Asociace autoškol ČR nový web, informace chce šířit také novým manuálem.
Aktuálně
22.10. – 20. října byl slavnostně otevřen nový terminál pro nákladní dopravu s označením Cargo2. Hala disponuje rozlohou více než 4 500 metrů čtverečních a je napojena přímo na odbavovací plochu. Současně je k dispozici dostatečná manipulační plocha pro příjezd a vykládku kamionů. Terminál je vybaven technologiemi umožňujícími kompletaci nákladu na letecké palety a kontejnery. Nová technika pomůže zvýšit kvalitu procesů odbavení a umožní jednodušší manipulaci s leteckým nákladem, zároveň také efektivnější využití prostoru.
22.10. – K 30. září 2023 bylo v České republice registrováno 20 323 osobních bateriových elektrických vozidel (BEV kat. M1). S odkazem na aktualizovaná data webu Čistá doprava to uvedlo Centrum dopravního výzkumu. Během uplynulých devíti měsíců se jejich počet zvýšil o 45 %, kdy bylo registrováno 6 268 vozidel. Z 20 323 osobních BEV bylo 4 983 vozidel registrováno jako ojetých, tj. 24,5 %, 15 504 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 76,3 %. Téměř 40 % BEV bylo registrováno v Praze (8 053), následují Středočeský (3 784) a Jihomoravský kraj (1 885). Přibližně čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla (1 545), následovala Škoda (1 034) a Volkswagen (717), celkově nejvíc BEV evidovala v registru Škoda (4 008), dále Tesla (3 502) a Volkswagen (2 396).
21.10. – V pátek 20. října schválil Spolkový sněm zákon ministra dopravy Volkera Wissinga, který od 1. prosince 2023 zavádí dodatečný příplatek za oxid uhličitý k sazbám mýtného v Německu. Od 1. července 2024 se navíc bude mýtné vztahovat také na menší dodávky o hmotnosti 3,5 tuny a více. Doposud se mýtné platilo od 7,5 tuny. Uvedl to mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
21.10. – Nynější liniový zákon, který má za cíl urychlovat výstavbu hlavně dopravní infrastruktury, by se mohl do budoucna přejmenovat na zákon o výstavbě strategicky významné infrastruktury. Návrh vznesl ministr dopravy Martin Kupka k novele tohoto zákona, kterou nyní projednává Sněmovna, a sněmovní hospodářský výbor změnu názvu doporučil schválit. Stojí to v usnesení výboru. O záměru vlády rozšířit tento zákon a změnit ho na zákon o strategických investicích hovořil na začátku září premiér Petr Fiala. Výbor se tento týden vyjadřoval ke vzneseným pozměňovacím návrhům, kterých se sešly čtyři desítky. Nyní už může přijít na řadu třetí čtení zákona. Uskutečnit by se mohlo příští pátek.
20.10. – Evropská rada podle Mezinárodní unie silniční dopravy IRU zklamaně podpořila příliš ambiciózní cíle Evropské komise v oblasti snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních vozidel a autobusů. IRU však vítá realističtější a diferencovanější cíle pro autobusy, jakož i dodatečný prostor pro velkokapacitní těžké nákladní automobily. Tyto cíle určí budoucnost výroby energie a těžkých nákladních vozidel v EU.
20.10. – Krize v mezinárodní letecké a námořní přepravě, která započala koronavirovou pandemií, dosud plně neodezněla. Objemy přeprav stále nedosáhly hodnot z roku 2019, dodavatelské řetězce se plně neobnovily a poptávka po většině komodit je menší. Vyhlídky pro mezinárodní přepravu však nejsou tak černé, protože na trhu už sledujeme i pozitivní záblesky. Uvedl to Martin Tokič, ředitel pobočky Geis CZ Air+Sea.
20.10. – České dráhy tento týden převzaly další dvě nejnovější třívozové jednotky RegioPanter řady 640.2, a to konkrétně vozidla 640.206 a 640.213. V Olomouckém kraji tak jezdí již sedm RegioPanterů druhé generace, které nahrazují starší vozidla na všech páteřních elektrifikovaných linkách v Olomouckém kraji a budou zajíždět také do sousedního Zlínského kraje.
20.10. – Přechod na elektromobilitu svých flotil realizuje nebo plánuje stále více firem. Jednou z nich je například i logistická společnost PJ Expedis, která od srpna dopravuje zásilky po Praze a blízkém okolí v elektrických dodávkách. Se změnou jí pomáhají i zkušenosti společnosti E.ON. Ta v rámci kompletní dodávky nainstalovala interní rychlodobíjecí stanici, a zároveň zajišťuje i kompletní správu dobíjení spolu s partnerem CCS. Díky spolupráci E.ONu a CCS, která je na trhu v tuto chvíli ojedinělá, tak řidiči PJ Expedis nemuseli přecházet na jiný systém čipů a karet, než na jaký byli zvyklí.
20.10. – Scania poprvé představila novou generaci bateriových elektrických nákladních vozidel pro regionální dopravu v červnu 2022. Nyní bude výroba těchto nákladních vozů s kabinou R a S a motorem o výkonu až 450 kW zahájena v ústředí značky ve švédském Södertälje. Scania rovněž přichází s vylepšenými městskými elektromobily, které budou postaveny na šasi optimalizovaném pro elektrický pohon a budou vybaveny novými udržitelně vyráběnými bateriemi, a se systémem Scania Charging Access. Poskytuje tak inovativní a praktické řešení pro všechny zákazníky bez ohledu na přepravní nároky.