7. srpna 2008
Velká Británie v dohledné době nepovolí na svých silnicích provoz obřích souprav o délce 25 metrů. Odmítavé stanovisko vlády v červnu oznámila britská ministryně dopravy Ruth Kellyová. Kabinet při svém rozhodování vzal v úvahu mimo jiné i výsledky pilotních projektů, při nichž byly tahače s extrémně dlouhými a těžkými návěsy testovány na britských silnicích.
„Postoj vlády vítáme. Umožňuje železnici vést konkurenční boj se silniční dopravou za spravedlivých podmínek,“ řekl prezident britského železničního svazu RFG Tony Berkeley na 16. výročním kongresu svazu v Londýně s tím, že operátoři budou nadále věnovat zvýšené úsilí na dosažení větší efektivity svých nabídek. Železnice by si podle generální tajemnice svazu soukromých nezávislých železničních podniků Erfa Moniky Heimingové měla vzít příklad z modulárních konceptů silniční spedice. Autodopravci podle ní dokáží velmi pružně reagovat na poptávku, přicházejí s vysoce konkurenceschopnými projekty a soustavně zvyšují svou produktivitu.
Naopak Asociace britských silničních dopravců RHA vyjádřila s rozhodnutím britského kabinetu nespokojenost. Členové RHA jsou nadále přesvědčeni, že obří soupravy jsou pro dopravu jako celek přínosné, neboť vedou ke snížení počtu jízd vozidel, tedy i ke snížení emisí CO2.
Britské silnice nejsou pro obří soupravy vhodné
Britská vláda zadala před časem vypracování studie o dopadu provozu obřích silničních souprav o délce až 34 metrů a hmotnosti až 82 tun. „Jednoznačně se ukázalo, že britská silniční síť není pro gigalinery vhodná. Jejich provoz by si vyžádal enormní investice do silniční infrastruktury. Navíc nesmíme opomenout ekologické hledisko a ohrožení dalšího rozvoje železniční dopravy,“ řekla Ruth Kellyová. Studie ale také ukázala, že možným kompromisem by bylo určité zvětšení přepravního prostoru nákladních souprav. „Tuto možnost budeme během léta dále zkoumat,“ dodala Ruth Kellyová.
n