Ing. Magdalena Konvičková pro DN

„Bude nutné definovat program podpory státu pro podnikání v námořní plavbě“

Vláda v polovině prosince loňského roku přijala dokument „Návrh řešení současné situace ve vnitrozemské a námořní plavbě České republiky“. O vývoji v oboru vnitrozemské a námořní plavby a o obsahu a cílech přijatého dokumentu jsme hovořili s ředitelkou odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy a spojů ing. Magdalenou Konvičkovou.
„Jak hodnotíte vývoj v oblasti vnitrozemské a námořní plavby v České republice v loňském roce?“
„Stav v tomto oboru je i nadále velmi složitý, přesto si však myslím, že ve srovnání s předloňským rokem je na místě mírný optimismus. Ve vnitrozemské plavbě se situace rej-dařů zlepšila. Důvodem je paradoxně i vyhlášený konkurz na společnost ČSPL, ale především optimální vodní stavy. Lepší přírodní podmínky umožnily efektivnější podnikání v tomto oboru a prokázaly, že pokud by byl úsek dolního Labe upraven a touto úpravou se eliminovaly výkyvy ve vodních stavech, existuje dostatek zboží, které by bylo vhodné vodní dopravou přepravovat.
Stav v oboru vnitrozemské a námořní plavby je i nadále velmi složitý, přesto si myslím, že ve srovnání s předloňským rokem je na místě mírný optimismusMírný optimismus převládá i v oblasti námořní plavby. Nemáme sice pod českou vlajkou zaregistrovánu žádnou námořní obchodní loď, ale v Námořním rejstříku České republiky je zapsána řada jachet, které slouží k podnikání. V průběhu loňského roku se pak podařilo zajistit nalodění několika českých a slovenských posádek pod jinými vlajkami. Obnovili jsme doklady většině žadatelů, a to již v souladu s velmi tvrdými podmínkami Mezinárodní námořní organizace IMO.“
„Můžete shrnout hlavní pozitivní a negativní faktory, které tuto oblast ovlivnily?
„Negativně, i když s půlročním odstupem lze těžko říci, že se jednalo o vysloveně negativní skutečnost, působilo vyhlášení konkurzu na Československou plavbu labskou.
Za negativní signál v oblasti vnitrozemské plavby považuji především nejasnou budoucnost největšího rejdaře – není jasné, zda se podaří zachovat rejdařství v celku
a zda se udrží loděnice Křešice. Otevřenou otázkou zůstává i zachování jména firmy Československá plavba labská, které je mezi odbornou veřejností známé již téměř sto let. Za pozitivní naopak i pro ostatní rejdaře považuji ‚náraz‘ na tvrdá pravidla tržní ekonomiky a vědomí, že každý zásadní krok je třeba zvažovat především s ohledem na možné ekonomické dopady do vlastního podnikání a nespoléhat na pomoc všemocného státu.
Myslím si, že ČSPL vedle kritických plavebních podmínek posledních dvou let, které způsobily výrazný propad rejdařství, ublížila také vysoká přeinvestovanost, neefektivní využívání některého majetku v České republice i v zahraničí, ukončení ziskové přepravy energetického uhlí do Chvaletic a s ním spojené další dodatečné náklady na likvidaci jednoúčelových zařízení. Na kritické ekonomické situaci společnosti se podepsal i vysoký počet zaměstnanců a pomalé snižování jejich stavu, realizace ztrátových investic a ne zcela dobře zvládnuté financování říčně-námořních lodí.Legislativa v oblasti námořní plavby je již zcela v souladu s EU, u vnitrozemské plavby nám zbývá vytvořit veřejný fond k revitalizaci lodního parku.V námořní plavbě bych velmi pozitivně hodnotila ukončení úpravy právního prostředí. Zákonem o námořní plavbě a prováděcími vyhláškami se nám podařilo tuto oblast přiblížit současné legislativě Evropské unie a požadavkům Mezinárodní námořní organizace IMO. Skutečnost, že nová česká právní úprava je na vysoké úrovni, potvrdilo i zařazení České republiky na tzv. ‚White list‘. Za úspěch také považuji zahájení rozhovorů s Chorvatskem a doufám, že se nám podaří mezistátní smlouvou o námořní plavbě upravit vztahy obou zemí, zejména v oblasti námořního jachtingu, a vytvořit pro něj v chorvatských pobřežních vodách obdobné podmínky. Další pozitivním krokem je i uzavření dohody se Slovenskem o vzájemné spolupráci námořních úřadů obou zemí v oblasti námořní plavby.
Jako nepříznivou naopak vnímám skutečnost, že v České republice dosud neexistuje tak ekonomicky silná právnická osoba, která by dokázala postavit námořní obchodní loď, či fakt, že se pod českou vlajku nepodařilo získat plavidlo jiné země. Rozhodně by nám to pomohlo k udržení jména na světovém námořním trhu. V minulosti totiž mělo Československo jako vnitrozemská země v oblasti námořní plavby velmi dobrou pověst.“„Zmínila jste se o tom, že díky novému zákonu o námořní plavbě se česká legislativa v tomto oboru přiblížila Evropské unii. Je tedy ČR v oblasti námořní plavby již plně připravena na vstup do EU?“„Míra připravenosti na vstup České republiky do Evropské unie je neskonale vyšší než před rokem nebo dvěma. Lze říci, že legislativa v oblasti námořní plavby je již zcela v souladu s EU, u vnitrozemské plavby nám zbývá jediný krok, a to vytvoření veřejného fondu k revitalizaci lodního parku, který unie rovněž v nedávné době vymezila. Fond bude nutné vytvořit ve dvou rovinách, do konce letošního roku je třeba přijmout zákon a do okamžiku vstupu ČR do EU jej musíme věcně naplnit.“
„V prosinci vláda přijala dokument o řešení současné situace ve vnitrozemské a námořní plavbě. Co obsahuje?“„Tento dokument vznikl s cílem vymezit pomoc státu, především vnitrozemské plavbě. Požadavek na jeho zpracování byl zařazen do programu nelegislativních úkolů vlády na druhé pololetí loňského roku na základě podnětu odborné veřejnosti. Do jisté míry to souviselo s vyhlášením konkurzu na Československou plavbu labskou, ale i s celkovou špatnou ekonomickou situací provozovatelů vodní dopravy v České republice. Když se tento materiál začal připravovat a projednával se na úrovni odborných subjektů a nevládních institucí, byli jsme požádáni, abychom jej rozšířili i o problematiku námořní plavby, kde je situace obdobně složitá.“„Provedla vláda při projedná-vání v dokumentu nějaké změny?“„O žádné podstatné změny se nejednalo, pouze v bodě číslo jedna usnesení vlády (urychlit přípravu stavby ke zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi) se odpovědnost za plnění úkolu zúžila na ministerstva dopravy a zemědělství. Tento krok je v souladu s novým vodním zákonem, který nabyl účinnost od začátku letošního roku.“
„Jaké konkrétní návrhy řešení jsou v dokumentu uvedeny pro oblast námořní plavby?“
„Námořní plavby se týkají čtyři body. Dva z nich jsou naplněním podmínky založené novým zákonem o námořní plavbě přijatým v roce 2000. První bod se týká státní finanční podpory studia námořnického povolání v zahraničí; již dříve jsme vyhláškou stanovili, kdo, za jakých podmínek a na co může podporu získat. Nyní je ještě třeba v rámci kapitoly MDS státního rozpočtu zřídit titul ‚příspěvek ke studiu námořnického povolání v zahraničí‘, ze kterého by podpora mohla být poskytována. Její výše by se měnila na základě zájmu studentů a možnosti státního rozpočtu.
Druhý bod rovněž souvisí s námořním zákonem, ve kterém byla založena možnost získání podpory státu k provozování námořní plavby. Do poloviny letošního roku je nyní nutné takový program definovat.
Česká republika byla loni v květnu zařazena na „White list“, což umožňuje uznávání českých dokladů všemi členskými zeměmi Mezinárodní námořní organizace IMO
Další úkol se týká deblokace pohledávek České republiky v Ruské federaci. Ministerstvo financí spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu by mělo řešit využití deblokace zahraničních dluhů k získání říčně-námořních a námořních lodí za účelem jejich provozování pod vlajkou ČR. Na základě schváleného dokumentu by mohl být také za určité podpory státu vytvořen česko-slovenský podnik k provozování námořní plavby. Tento bod byl k projednání aktuálně zařazen vzhledem k tomu, že na Slovensku se v současné době řeší privatizace ještě části společné československé námořní flotily a také proto, že většinu námořních posádek tvořili společně Češi i Slováci, což nyní způsobuje určité problémy.“
„A pokud jde o druhou část, týkající se vnitrozemské plavby?“
„V oblasti vnitrozemské plavby je nejdůležitější první bod usnesení vlády, který řeší urychlení přípravy stavby na zlepšení plavebních podmínek v kritickém úseku labsko-vltavské vodní cesty mezi Ústím nad Labem a státní hranicí s Německem. V půlročních termínech bude ministr dopravy ve spolupráci s ministrem zemědělství vládu informovat o tom, jak příprava stavby pokročila.
Za velmi důležitý považuji také bod, který MDS ukládá vypracovat novou koncepci vnitrozemské plavby, protože ta stávající byla zpracovávána již před téměř deseti lety pro odlišné právní a ekonomické prostředí. Stávající koncepci přijala vláda v roce 1996 návazně na převod kompetencí k vodním cestám z ministerstva životního prostředí na MDS s tím, že MDS bylo pověřeno péčí o rozvoj dopravně významných vodních cest a jejich modernizaci. V současné době neexistuje úplná koncepce pro celou oblast vodních cest a vnitrozemské plavby, a proto by novela zpracovaná do poloviny letošního roku měla zahrnovat veškeré vodní cesty, nejen dopravně významné, ale i přístavy, dále celou oblast rekreační a sportovní plavby, plavidel, vodní dopravy a vzdělávání.“
„Ještě se vrátíme k námořní plavbě. V současné době žádná podpora studia námořního povolání v zahraničí ze strany státu neexistuje?“
„Ne. Nicméně evidujeme poměrně velký počet dotazů a žádostí. Považuji proto za důležité, aby tato specifická profese v České republice nezahynula. I když zde má dlouholetou tradici, pokud bychom přestali zabezpečovat výuku a vydávat doklady, mohla by být ohrožena.“
„Výuka v ČR probíhá pouze prostřednictvím společnosti COS Crew Management?“
„To je jedno ze středisek, přes které, jak nám to umožňuje zákon, zabezpečujeme získávání nebo zvyšování odborné způsobilosti pro vydávání průkazů. Určité typy odborností, které nelze získat v České republice, zabezpečujeme v zahraničí. Záchranářské kurzy je možné absolvovat v Polsku, další výuka probíhá v rámci výměny na Slovensku.“
„Na základě nedávno podepsané smlouvy mohou také Slováci získat české průkazy…“
„Od prosince loňského roku uzavřené ‚Ujednání mezi námořním úřadem ČR a SR‘ nám umožňuje jak uznávat platné doklady Slováků, vydané ještě za období společného státu, tak i vydávat občanům Slovenské republiky – pokud se podrobí všem požadovaným zkouškám a absolvují zkoušku ze znalostí českého právního řádu – nové české průkazy.
Česká republika byla v květnu loňského roku zařazena na ‚White list‘, což umožňuje uznávání českých dokladů všemi členskými zeměmi Mezinárodní námořní organizace IMO. Díky tomu mohou i slovenští námořníci, kteří získali české doklady, plout pod vlajkou zemí, na jejíchž lodích chtějí námořníky zaměstnávat a s nimiž má Česká republika uzavřeno ‚Ujednání‘.“
„Jak postoupila jednání o de-blokaci ruského dluhu od našeho posledního rozhovoru v létě loňského roku (viz DN 29/01)?“
„Jednání proběhla celá řada, jsou však vedena především mezi soukromými subjekty. Na české straně se o možnost řešení deblokace touto formou uchází společnost České loděnice. Podle dosavadních výsledků jednání by již v průběhu letošního roku měla být k dispozici čtyři plavidla. Na jednáních, kterých se účastní i zástupci MDS, se snažíme poskytnout maximum informací týkajících se především legislativy – – jako podmínek zápisu plavidla pod českou vlajku, způsobu registrace apod. Další jednání se zástupci ministerstva dopravy Ruské federace by se mělo uskutečnit již tento měsíc.“
Máme zájem na tom, aby plavidla, pokud budou provozována českými subjekty, byla také zaregistrována pod
českou vlajkou
„Čtyři nová plavidla by měla plout pod českou vlajkou?“
„O tom probíhají jednání. Když ministerstvo dopravy bylo požádáno o zpracování podmínek pro tuto případnou formu deblokace, řešila se otázka vlajky a charakteru právnické osoby, provádění technického dohledu při stavbě plavidel v ruských loděnicích a podmínky jejich registrace. Máme zájem na tom, aby plavidla pokud budou provozována českými subjekty, byla také zaregistrována pod českou vlajkou.“
Martina Novická 

spinner