Věda a výzkum

CDV oslavilo patnácté výročí založení odbornou konferencí

Minulý týden se v Brně uskutečnila mezinárodní konference Úspory energie a ochranu životního prostředí v dopravě. Pod záštitou ministra dopravy Aleše Řebíčka ji u příležitosti 15. výročí svého založení uspořádalo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV). Společného zasedání, které bylo na programu první jednací den, i doprovodných tematických seminářů se zúčastnilo na sto padesát zástupců státní správy a samosprávy, vysokého školství, dopravních, stavebních a projekčních organizací i dalších institucí.

Úvodní část konference byla věnována především prezentaci pohledu Ministerstva dopravy ČR a Evropské komise na řešení problémů, které stále rostoucí intenzita dopravy přináší ve vazbě na spotřebu energií, na životní prostředí a bezpečnost provozu. Vystoupení náměstka ministra dopravy ČR Emanuela Šípa, zástupce generálního ředitele Generálního direktoriátu pro energii a dopravu Evropské komise Zoltana Kazatsaye, vedoucího Společného výzkumného centra OECD/ITF Stephena Perkinse a dalších hostů přitom ukázala, že v názorech, jak snížit energetickou náročnost i ekologická rizika dopravy se česká strana shoduje s postoji Evropské unie.

V centru pozornosti infrastruktura

Naplňování proklamovaných cílů udržitelné dopravy Evropské unie vyžaduje zejména šetřit s dopravou jako systémem, tedy omezit přepravní potřeby, přejít na levnější druhy dopravy a uplatňovat alternativní zdroje (elektřina, vodík, etanol/E85, metanol/M85, stlačený zemní plyn – CNG, bionafta) všude tam, kde je to vhodné. Podle Zoltana Kazatsaye patří k základním faktorům, které mohou ovlivnit optimalizaci spotřeby energií a paliv a rovněž přispět ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu, především výstavba vhodné dopravní infrastruktury. Dalšími jsou pak výroba a provoz vozidel splňujících požadavky na bezpečnost a ochranu životního prostředí a v neposlední řadě i samotné chování účastníků silničního provozu.

Význam dopravní infrastruktury zdůraznil také poslanec a člen dopravního výboru Evropského parlamentu Petr Duchoň. „Doprava je ‚krví‘ ekonomiky, a už z toho důvodu je jí třeba věnovat náležitou pozornost. My u nás (v České republice) maříme čas diskusemi, zda zakázat jízdy kamionů v pátek či sobotu. Důležitější je, aby doprava fungovala. A fungovat bude tehdy, pokud budeme mít odpovídající dopravní infrastrukturu. Musíme se proto hlavně zabývat tím, kde na to vzít. Vše ostatní je až druhořadé,“ uvedl.

Důraz na odbornost a nezávislost

V programu konference byl prostor i pro představení činnosti Centra dopravního výzkumu, které je jedinou vědeckovýzkumnou veřejnou institucí v působnosti Ministerstva dopravy ČR. „Ve své činnosti se řídíme heslem ,Naše znalosti vaším zdrojem‘, které je zkráceným vyjádřením mise – být uznávanou a odborně nezávislou organizací, jejíž výsledky práce jsou přínosné pro rozvoj dopravního sektoru, a to jak z pohledu vlády, ministerstva dopravy a dalších ministerstev, samospráv měst a obcí, vysokých škol, médií, tak komerční sféry. Integrujícím či zastřešujícím tématem v naší výzkumné, expertní i osvětové práci je přitom minimalizace vlivů na životní prostředí,“ uvedl ředitel CDV Karel Pospíšil.

V současnosti Centrum dopravního výzkumu na základě výběrových řízení zpracovává na 40 projektů pro ministerstvo dopravy, deset pro ministerstvo školství, 25 projektů na základě rámcových programů EU a dalších 50 zakázek pro veřejné a komerční subjekty.

(jch)

www.cdv.cz

spinner