6. prosince 2001
Evropa pro železnici stále hledá nejlépe fungující model tak, aby se
stala opravdu dynamickým a perspektivním oborem. Potvrdila to i zářijová
Bílá kniha Evropské komise. Kriticky se „otřít“ o Bruselem
proklamovaný princip oddělení drážního provozu od infrastruktury bylo
v rámci dopravně-politického náboženství dlouhou dobu považováno za
rouhání. Leč letošní podzim přinesl několik úkazů, které mohly
„konzervativní tmáře“ dále posílit při jejich kritice oficiálních
pravd. Švédské dráhy, jakožto předjezdec evropských drážních reforem,
byly již dříve rozparcelovány na řadu nezávislých akciových
společností. Co se však nestalo! Šéf akciové společnosti pro osobní
dopravu odstoupil v minulých dnech z funkce, protože odmítal nést
odpovědnost za nehody, které zavinila infrastruktura a tedy jiná
akciovka – ta pro kolejové hospodářství. Jeden z rychlíků, který byl
chloubou drah, totiž v krátkém časovém sledu zaznamenal několik nehod
způsobených právě stavem trati.
Technologií pádu britské společnosti Railtrack jsme se nedávno
v Dopravních novinách zabývali.
I ve Velké Británii vyvolala série neštěstí s mnoha obětmi na
životech, které rovněž způsobila nedostatečná údržba, veřejné
pohoršení nad – ve své době revolučním – pojetím železnice pro
nové tisíciletí. Na evropské dráž-
ní konferenci před pár dny ve Vídni pak dokonce několikrát zaznělo, že
oddělení kolejí od vlaků není nic jiného než naivní úřednický výmysl
bruselských byrokratů.
Globální ekonomika není v dobrém stavu. Všechna vyspělá hospodářství
korigují vyhlídky na příští rok směrem dolů. Společným jmenovatelem
všech odhadů je nejistota, což je faktor, který neumí zapracovat žádný
ekonomický model. Narozdíl od většiny světa v Rusku naopak kupodivu
pokračuje solidní hospodářský růst. Ruský HDP loni zaznamenal nárůst
o osm procent a ani při letošním oslabení by neměl klesnout pod pět
procent. Ruští dopravci chtějí být při tom a žádají větší zapojení
do importní činnosti. Výsledkem bylo i setkání ruských autodopravců
s českými speditéry pod patronací českého ministerstva dopravy a spojů.
Ruská strana odmítá zvýšit kontingenty vstupů českým tirákům, pokud si
sama nevybojuje v česko-ruské relaci větší zapojení. Jenže
v kontraktech, pokud jde o obchodní paritu, hraje hlavní úlohu obchodník,
nikoli speditér…
Letecká doprava ve světě trpí, omezuje lety a většina leteckých
společností propouští; Sabena šla pod vodu celá. České aerolinie se
zatím hrdinně drží a nezbývá než jim držet palce. Jen jejich piloty,
kteří létají do USA, čeká jakési „důstojné“ kádrování na
spolehlivost…
Také nejvyššího šéfa British Airways velmi trápí propad osobní dopravy
a dokonce se obořil na hrdiny akčních filmů, na všechny ty Bruce Willise,
kteří jsou na plátně nesmírně kurážnými zachránci světa
i neohroženými piloty, že jsou teď zalezlí ve svých rezidencích, jen aby
proboha nemuseli někam letět.
Zemřel dr. Vratislav Palkoska (78), legenda české kamionáže. Jako
někdejší šéf mezinárodní dopravy ČSAD Praha správně usoudil, že
úspěšnou zbraní už v tehdejší konkurenci bude zaměření podniku na
dopravu nebezpečných věcí. A po dosažení šedesáti let věku, v době,
kdy jiní za svou odborností pomalu stahují roletu, se začal i jako expert
Evropské unie plně věnovat všem těm výbušninám, radioaktivním látkám
a kyselinám, s nimiž se potkáváme na silnicích. Byl vyhledáván jako
odborník a školitel, ale i jako autor mnoha odborných článků
v Dopravních novinách až do konce svých dní. A stejně zasvěceně, jak
vykládal o dynamitu či louhu draselném v nerezových cisternách, uměl
povídat i o svých včelách nebo o svém celoživotním koníčku –
sbírání známek. Byla to mimořádná komplexní osobnost, tenhle Vráťa
Palkoska.
Jiří Kladiva