20. listopadu 2017, red
Nákladní doprava a logistika jsou nosné pilíře německé ekonomiky a základ blahobytu společnosti. Pro tento ekonomický sektor tvořený převážně středně velkými firmami je důležité, aby i v budoucnu byly zajištěny jasné, spravedlivé a spolehlivé rámcové podmínky. Čtveřice svazů činných v oblasti dopravy, spedice a logistiky (AMÖ, BGL, BWVL a DSLV) vypracovala seznam požadavků pro následující, 19. legislativní období nově sestavované spolkové vlády.
1. Posílení logistické pozice Německa a zajištění konkurenceschopnosti
Význam německého logistického trhu musí dále růst. Je třeba zajistit konkurenceschopnost německých firem na evropském trhu silniční nákladní dopravy. K tomu poslouží následující opatření:
- tlak na vypracování spravedlivých konkurenčních podmínek pro evropský trh silniční nákladní dopravy; prosazení jednotných evropských pravidel, která bude možné efektivně kontrolovat a vymáhat; posílení důrazu na digitální nástroje
- pravidla pro přístup na trh (i pracovní) musí platit bez výjimky pro všechny subjekty, které v silniční nákladní dopravě působí
- zajištění nebyrokratického režimu pro až třítýdenní jízdy kamionů po Evropě s následnou povinností návratu do domovské země dopravce
- zostření boje proti ilegálnímu zaměstnávání
2. Vyřešení nedostatku nových pracovníků a zvýšení atraktivity povolání profesionálního řidiče
Nedostatek nových pracovníků v dopravě a logistice může ohrozit fungování celé ekonomiky. Je třeba jednat maximálně aktivně a neustále zvyšovat atraktivitu povolání profesionálního řidiče. Svazy navrhují následující opatření:
- vypracování strategie podpory pracovního trhu s cílenou podporou práce profesionálních řidičů
- zlepšení pracovních podmínek profesionálních řidičů
- zlepšení situace na nákladních rampách logistických center
3. Přepracování systému mýtného a zajištění reinvestic
Pro spolehlivé financování dopravní infrastruktury a dlouhodobě zajištění investičních potřeb je třeba systém mýtného stabilizovat s jasně danými parametry. Podle svazů k tomu přispěje realizace následujících kroků:
- mýtné pro nákladní vozy má směřovat k posílení ekologických parametrů (podle emisí CO2, zatížení náprav a standardních emisních norem Euro)
- provázání prostředků vybraných z mýtného s reinvestováním do infrastruktury
- rovné zacházení se všemi uživateli silnic podle využití infrastruktury a úrovně emisí
4. Výstavba digitální infrastruktury
Digitální infrastruktura v Německu se musí plošně rozrůst a pokrýt celé území. Jedině tak je možné využít potenciálu nových komunikačních i vozidlových technologií pro logistický trh.
5. Německo potřebuje jasný plán podpory
Pro dosažení politicky stanoveného cíle „klimaticky neutrální“ dopravy v roce 2050 je nutné aplikovat následující opatření:
- stanovit pevný „jízdní řád“ podpory ekologické mobility, aby všechny subjekty na trhu měly plánovací jistotu;
- je třeba zajistit investice a nalézt podporu v celé EU, aby nebyla ohrožována konkurenceschopnost německých firem
- zajištění svobodné volby dopravního prostředku (druhu dopravy) a podpora multimodality
- podpora nasazení alternativních pohonů a vytvoření podmínek pro celoplošné využití různých (ekologických) zdrojů energie s cílenými pobídkami pro uživatele
6. Bezpečnost dopravy a logistiky
Bezpečnost řidičů, nákladních vozů i nákladu musí být bezodkladně zvýšena. K tomu poslouží následující kroky:
- výstavba vhodných parkovišť a odpočívadel na dálnicích
- posílení specializované policejní infrastruktury s důrazem na prevenční i intervenční nástroje
- definovat krádež a loupež přepravovaného nákladu/zboží jako samostatný trestný čin
(red)