17. listopadu 2012
Evropská komise obnovila platby z operačních programů Životní prostředí a Doprava. Mluvčí ministerstva Ondřej Jakob uvedl, že komise schválila a proplatila žádosti ministerstva financí o proplacení 876,4 milionu € (zhruba 21,7 miliardy Kč) za program Životní prostředí a 845,8 milionu € (zhruba 21 miliardy Kč) za program Doprava. Na účet ministerstva financí tak přišlo téměř 43 miliard Kč. Oba programy patří při čerpání evropských dotací k největším, ale zároveň nejproblémovějším.
Proplácení obou operačních programů pozastavila Evropská komise loni v červnu (program Životní prostředí) a v srpnu (program Doprava). Kvůli pochybnostem Evropské komise o tom, jakým způsobem Česká republika čerpá peníze z evropských fondů, pozastavila i řadu dalších programů, centrálních i regionálních. Dotace pro některé operační programy pak uvolnila již v červenci, ale z programů Doprava a Životní prostředí od ní podle Ondřeje Jakoba přišly první peníze až minulý týden. Ministr dopravy Pavel Dobeš minulý týden řekl, že jeho resort do konce ledna příštího roku chce požádat Evropskou komisi o proplacení 18 miliard Kč na dopravní stavby.
O 12,5 miliardy méně
V říjnu Evropská komise navrhla, že České republice letos neproplatí z unijních fondů pro programy Doprava a Životní prostředí až 500 milionů € (12,5 miliardy Kč). Premiér Petr Nečas již dříve uvedl, že ČR tyto peníze neztrácí, protože mohou být použity na financování jiných projektů, a mluvčí ministerstva to minulý týden potvrdil. „Operační programy nepřichází o žádné prostředky ze své alokace, budou však muset předložit nové projekty tak, aby celková částka byla vyčerpána,“ uvedl). V období 2007 až 2013 může Česká republika získat z Bruselu podle aktuálního kurzu v rámci všech svých programů až 798,7 miliardy Kč. Celkem úřady příjemcům dotací proplatily od roku 2007 do začátku letošního července 348,3 miliardy Kč.
Potíže s čerpáním dotací v ČR kulminovaly v první polovině roku. Evropská komise českým úřadům vytkla zvláště nedostatky s kontrolou a auditem. Od března proto ministerstvo financí nežádalo Brusel o zpětné proplácení dotací, které stát příjemcům vyplácí nejdříve z vlastního rozpočtu. Následovaly audity v několika dotačních programech, včetně největších – Dopravy a Životního prostředí.
(čtk)¨