České dráhy

Generálním ředitelem a. s. České dráhy Dalibor Zelený

Pětičlenné představenstvo akciové společnosti České dráhy minulý týden na svém historicky prvním zasedání zvolilo svým předsedou a generálním ředitelem Dalibora Zeleného. Dopravním novinám to oznámila mluvčí podniku Zdenka Celá.

Členové představenstva byli podle Zdenky Celé dále informováni o tom, že do konce loňského roku nedošlo k dohodě s odborovými centrálami o změně kolektivní smlouvy v mzdové oblasti. Proto představenstvo rozhodlo, že v prvním čtvrtletí budou vypláceny mzdy o 5,7 procenta vyšší než ve stejném období loňského roku. Dohodu o pravidlech využití sociálního fondu podepsala ze šesti odborových centrál jen Federace strojvůdců a Unie železničních zaměstnanců.

Řídící výbor Českých drah odvolal pět členů dozorčí rady

Řídící výbor a. s. České dráhy minulý týden odvolal pět z devíti členů dozorčí rady podniku. V radě zůstali pouze tři zástupci odborů a bývalý ředitel ŽOS České Velenice Jiří Sedláček. Změny údajně prosadil ministr dopravy Milan Šimonovský, aby prostřednictvím obměněné dozorčí rady mohl provést plánovanou výměnu představenstva akciové společnosti. Řídící výbor představenstvu doporučil, aby do konce ledna vypsalo výběrové řízení na nového generálního ředitele ČD.

V dozorčí radě vedle Jiřího Sedláčka zůstali odboroví předáci Jaromír Dušek, Jiří Kratochvíl a Kurt Mužík. Novými členy jsou náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, ředitel dopravního podniku v Ostravě František Vaštík, bývalý senátor za ČSSD Karel Korytář, poslanec za KDU-ČSL Ludvík Hovorka a ředitel AŽD Praha František Formánek.

V čele SŽDC Jan Komárek

Akciová společnost České dráhy vznikla podle zákona č. 77/2002 Sb. k 1. lednu letošního roku. Současně vznikla státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), jejímž generálním ředitelem byl jmenován Jan Komárek. Se vznikem akciové společnosti České dráhy byly na státní organizaci SŽDC převedeny provozní pohledávky i závazky ČD z obchodního styku ve výši 10,8 miliardy Kč.

Provozní závazky z obchodního styku podle Zdenky Celé činily k 31. prosinci loňského roku celkem 6,5 miliardy Kč. „Investiční závazky, které na sebe převzal stát, činily celkem 40,6 miliardy Kč a týkají se především splátek úvěrů, které si stát prostřednictvím Českých drah vzal na financování modernizace koridorů (35,5 miliardy Kč), zatímco výstavbu dálniční sítě hradil přímo ze státního rozpočtu,“ uvedla Zdenka Celá s tím, že po vzniku akciové společnosti České dráhy zůstávají železniční tratě ve vlastnictví státu, a proto také úvěry na jejich modernizaci přecházejí na stát. (von/čtk)

spinner