11. září 2003
Oba největší svazy sdružující v České republice spediční společnosti – Svaz spedice a logistiky ČR (SSL) a Svaz hraničních speditérů a celních agentů (SHSCA) – se již delší dobu zabývají problémy spojenými s útlumem celní spedice po vstupu České republiky do Evropské unie 1. května příštího roku. Společné stanovisko vedení obou svazů k tomuto velmi závažnému problému tlumočil v rozhovoru pro Dopravní noviny předseda pracovní skupiny SSL pro celní záležitosti Stanislav Šuch.
„Jaké konkrétní kroky jste již při řešení problémů spojených s útlumem celní spedice po vstupu ČR do EU podnikli? Stále usilujete o rozšíření komunikace a navázání spolupráce s orgány státní správy? Jaká další opatření plánujete do budoucna?“
„O některých dopadech vstupu České republiky do Evropské unie informovali zástupci obou profesních svazů orgány státní správy poprvé v květnu loňského roku. Tehdy jsme oslovili ministerstvo práce a sociálních věcí, ministerstvo financí, ministerstvo zahraničních věcí a ministerstvo dopravy a požádali stát, aby firmám poskytujícím celní služby pomohl překlenout složitou ekonomickou situaci a podílel se na kompenzaci některých nepříznivých dopadů, které jim integrační proces přinese.
Upozorňovali jsme na to, že tento proces bude mít nejen negativní ekonomické, ale i sociální dopady. Podle analýz, které loni v říjnu společně provedly SHSCA a SSL, přinese útlum poskytování celních služeb vyvolaný vstupem České republiky do EU:
l snížení potřeby specializovaných odborných pracovníků asi o tři tisíce osob. K tomuto snížení může dojít v podstatě skokem ke dni vstupu ČR do EU a velká část uvolněných pracovníků se navíc objeví na trhu práce v příhraničních regionech s už tak dost vysokou nezaměstnaností,
l propad výkonů spedičních firem poskytujících celní služby o přibližně 950 miliónů Kč ročně,
l náklady na správu, údržbu nebo likvidaci objektů a zařízení, které po zásadním omezení poptávky po celních službách nebudou zejména na hraničních přechodech potřebné, v řádu desítek miliónů Kč.
Je nepochybné, že dopad na konkrétní podnikatelské subjekty poskytující celní služby bude tím větší, čím širší služby poskytují a čím intenzivněji se této činnosti věnují. Dříve či později to u nich vyústí v nutnost přehodnocování podnikatelských priorit a ve změnu jejich činnosti. Klíčová pak bude otázka, kdy ke změně přistoupí.
Pozitivně se k informaci a požadavkům obou svazů vyjádřil tehdejší ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla, který v dopise ze 14. května 2002 uvedl: ‚Ubezpečuji Vás, že jsem si vědom toho, že k řešení uvedených problémů je nutno přijmout včas příslušná opatření. Obdobné problémy například vzniknou i u celních orgánů.‘
Vstupem České republiky do Evropské unie se poptávka po celních službách sníží skokově přibližně o 80 až 90 procent. Vláda ČR se dopady vstupu ČR do EU na českou celní správu také zabývala a přijala usnesení č. 653 z 19. června loňského roku a usnesení č. 56 z letošního 13. ledna.
Potřebu řešení těchto problémů jednoznačně podpořil i generální ředitel české celní správy (MF-GŘC) Zdeněk Richtr, který ve svém dopise ze 14. března 2003 mimo jiné uvedl: ‚Poskytování celně-spedičních služeb pro provádění celního řízení v souvislosti s přestupem zboží přes státní hranice lze označit za činnost téměř bezpodmínečnou a nenahraditelnou. V případě odchodu těchto firem z hraničních přechodů nebo v případě podstatného snížení či omezení jimi poskytovaných služeb by došlo k takovému zhoršení průjezdnosti a zvýšení čekacích dob, které by téměř s jistotou způsobily dopravní kolaps a měly za následek neprůchodnost většiny hraničních přechodů pro kamiónovou přepravu.‘
V poslední době se touto situací intenzivně zabývají také ministerstvo průmyslu a obchodu a ministerstvo dopravy, a to nejen v zájmu udržení plynulé výměny zboží v rámci zahraničního obchodu ČR, ale i v zájmu mezinárodního obchodu, protože Česká republika je významnou tranzitní zemí. Tyto orgány přitom vycházejí nejen z podkladů obou našich svazů, ale také z podnětů
a informací ostatní podnikatelské veřejnosti a Sdružení ČESMAD Bohemia. Dostupné informace signalizují, že snížená průchodnost celních úřadů jak na hraničních přechodech, tak ve vnitrozemí, vyvolaná předčasným útlumem poskytování celních služeb, by mohla zapříčinit podstatné podvázání toku zboží s nepříznivými ekonomickými důsledky, navíc ve velmi citlivém období.
Dovolujeme si proto předpokládat, že v dohledné době proběhnou meziresortní jednání, a nelze vyloučit, že o problému bude informována i česká vláda.“
„Domníváte se, že neřešení tohoto problému může mít za následek omezení nebo i zastavení práce na hraničních celních pracovištích, jak to v únoru letošního roku v rozhovoru pro Dopravní noviny uvedl výkonný ředitel SSL Jiří Kladiva?“
„Podstatnou náplní činnosti podnikatelských subjektů sdružených zejména v SHSCA, ale i v SSL, je poskytování celních služeb. Vstupem České republiky do Evropské unie se poptávka po těchto službách sníží skokově přibližně o 80 až 90 procent. Tato skutečnost proto již nyní staví dotčené subjekty do velmi těžké situace, jejíž všestranně uspokojivé řešení přesahuje jejich možnosti. Proto očekávají určité vstřícné kroky a pomoc od státní správy. Taková vstřícnost není nic nového nebo nezvyklého ani v členských zemích Evropské unie, ke které se chceme připojit.
Snížená průchodnost celních úřadů na hraničních přechodech i ve vnitrozemí, vyvolaná předčasným útlumem poskytování celních služeb, by mohla zapříčinit podstatné podvázání toku zboží s nepříznivými ekonomickými důsledky. Oba profesní svazy situaci ve spedičních firmách sledují a vyhodnocují. Podle posledních poznatků se již nyní objevují první známky tendence změn podnikatelských priorit v této oblasti a již během několika týdnů může dojít k určitým problémům z důvodu omezení nebo zastavení poskytování celních služeb. Lze očekávat, že se tato situace projeví nejprve na některých hraničních přechodech. Podobné obtíže však nelze v dalším období vyloučit ani u vnitrozemských celních úřadů.
Rád bych zdůraznil, že firmy poskytující celní služby nemají žádný rozhodující instrument, kterým by mohly zabránit předčasnému odchodu pracovníků, pro něž po 1. květnu příštího roku zanikne pracovní náplň.
Podle našich znalostí je situace v České republice ve srovnání s ostatními zeměmi společně přistupujícími do EU nejsložitější Aktivita obou profesních svazů a vstřícný přístup ústředních orgánů státní správy by další zhoršování této situace měly utlumit.“
„Máte informace o tom, jak situaci řeší vaši kolegové z ostatních přistupujících zemí?“
„Podle našich znalostí je situace v České republice ve srovnání s ostatními zeměmi společně přistupujícími do EU nejsložitější. Jedním z důvodů je skutečnost, že po vstupu do Evropské unie v celním smyslu úplně zaniknou hranice ČR, protože se staneme součástí jednotného celního území EU. Jako jedna z mála členských zemí EU (jen vedle Rakouska a Lucemburska) nebudeme mít v celním smyslu žádnou vnější hranici se třetí zemí. Proto u většiny našich sousedů nebude útlum potřeby celních služeb tak výrazný – řada jejich podnikatelů v oblasti celních služeb přesouvá aktivity na jejich jižní nebo východní hranici, která se stane hranicí EU (Polsko, Slovensko, Maďarsko).
Další informace máme zejména z Německa. Představitelé Spolkového svazu spedice a logistiky předložili na konci letošního března komisaři pro rozšíření EU Günteru Verheugenovi šest požadavků na řešení situace německých hraničních spedicí na česko-německých a polsko-německých hranicích. Stejné požadavky zaslali také poslancům zastupujícím spolkové země v Evropském parlamentu.
Koncem dubna letošního roku Spolkový svaz spedice a logistiky oslovil spolkové ministerstvo hospodářství a práce s naléhavou výzvou o pomoc spedičním subjektům a jejich pracovníkům, kteří se dostávají do sociálně neúnosné situace. Podle našich informací následně letos v květnu proběhla řada jednání, jejichž aktuální výsledky zatím neznáme.
Z toho, co jsem uvedl, je snad zřejmé, že aktivita obou profesních svazů (SHSCA a SSL) v tomto směru má své ekonomické i sociální zdůvodnění a je srovnatelná s obdobnými procesy v rámci EU.
Závěrem mi dovolte vyslovit naději, že problémy, na které spojenými silami upozorňujeme, nebudou přehlédnuty a že za účinné pomoci státních orgánů budeme umět vytvořit podmínky pro jejich zmírnění.“
(mna)