31. ledna 2018, čtk
Zvažované zavedení jízdného zdarma pro studenty a důchodce na železnici by pravděpodobně znamenalo skokový nárůst počtu cestujících. České dráhy (ČD) jako národní železniční dopravce jsou schopné navýšení zvládnout, i když například možnosti posílení příměstské dopravy jsou omezené. Minulý týden to uvedli zástupci ČD.
Přesná podoba jízdného zdarma a s tím spojené náklady pro stát vyplynou podle ministra dopravy Dana Ťoka až z nastavení podmínek. Důležitá bude například cena základního pasu pro seniory a studenty a další parametry, o kterých se povede debata. Vzhledem k tomu, že jde o záměr a přesné parametry zamýšlených slev zatím nejsou stanoveny, lze podle vedoucího tiskového oddělení ČD Radka Joklíka přesnější rozsah a dopad jejich zavedení obtížně odhadnout.
„Pokud by bylo zavedeno jízdné zdarma pro vybrané skupiny občanů, například podle podobného modelu jako na Slovensku, pak by to pravděpodobně znamenalo skokový nárůst počtu cestujících. Jako národní dopravce, který působí celosíťově, jsme však schopni takový nárůst zvládnout. Dopady předpokládáme zejména v dálkové a v příměstské dopravě, která je tradičně vysoce vytížená a možnosti jejího posílení jsou limitované. Ať již počtem vhodných moderních záložních vozidel či stavem a kapacitou infrastruktury,“ uvedl Radek Joklík. ČD se již nyní potýkají s nedostatečnou kapacitou infrastruktury pro další posílení příměstské dopravy v Praze, naopak pro regionální vlakovou dopravu to může být vhodný motivační prostředek pro její větší využívání.
Podle mluvčího soukromé železniční firmy RegioJet Aleše Ondrůje by měla být jakákoli sociální sleva nastavena tak, aby nezpůsobila diskriminaci či znevýhodnění určitých skupin zákazníků na trhu. „To znamená, aby jízdné zdarma mohly využít sociální skupiny cestujících všech dopravců na všech trasách bez rozdílu, zda jde o dotované či komerční spoje,“ podotkl. Vláda by měla také posoudit to, zda jízdné zcela zdarma ve vlacích patří mezi sociální priority nebo by například řešením byla státem garantovaná vysoká sleva na dopravu, ale se zachováním jízdného v určité symbolické výši. „Cokoli, co je zdarma, v sobě vždy nese riziko nadužívání něčeho, co je prostě zadarmo,“ dodal.
(čtk)