Exportér roku 2002

Mezi nejlepší exportéry patří firmy automobilového průmyslu

Výsledky loňského 8. ročníku soutěže „Exportér roku“, kterou tradičně pořádá Hospodářská komora ČR, opět potvrdily významnou roli domácího automobilového průmyslu v hospodářství České republiky. Z pěti soutěžních kategorií získaly firmy automobilového průmyslu první místo ve třech kategoriích, ve dvou dalších obsadily první tři místa. V prosinci to oznámil ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP) Antonín Šípek.

Jednoznačně nejúspěšnějším českým exportérem je Škoda Auto, která obsadila první místo ve dvou kategoriích („Absolutní objem exportu za období 1993 až 2001“ a „Objem exportu za rok 2001“). V kategorii „Nárůst exportu 1993–2001“ obsadila 4. místo.

Stále rostoucí význam a podíl dodavatelského sektoru automobilového průmyslu na exportu podtrhly výsledky dalších firem. Právě v obou kategoriích měřených nárůstem exportu dodavatelé autoprůmyslu jasně dominovali a obsadili zmíněná první tři místa, uvedl Antonín Šípek.

Nárůst exportu mezi roky 2001 a 2000

V první padesátce figurovalo 28 procent firem autoprůmyslu; první tři místa obsadili dodavatelé automobilového průmyslu v pořadí Bosch Die-

sel, Valeo Autoklimatizace a Hella Autotechnik. Mezi prvními padesáti se umístili i další dodavatelé – Lucas Varity (6. místo), Dura Automotive CZ (15. místo), Federal Mogul Fric-tion Products (17. místo), dále Mitas, ČZ Strakonice, Hayes Lemmerz

Autokola, Škoda Auto, Splintex Czech, Autopal a VDO ČR, z finálních výrobců pak kopřivnická Tatra.

Nárůst exportu v období 1993 až 2001

Z hodnocených 38 podniků tvořily firmy autoprůmyslu 16 procent. První místo obsadila firma Splintex Czech, druhé Autopal, třetí Mitas a čtvrté Škoda Auto. Mezi 38 firmami hodnocenými v této kategorii figurovaly ještě ČZ Strakonice a Gumotex.

Absolutní objem exportu za rok 2001

V této kategorii se v „Top 50“ z oblasti autoprůmyslu umístila takřka polovina firem – 24 procent. V první padesátce vývozců se vedle Škody Auto (1. místo) na předních místech umístily firmy Bosch Diesel

(7. místo), Autopal (11. místo), Valeo Autoklimatizace (13. místo), Lucas Varity (15. místo), Tatra (17. místo), VDO ČR (22. místo) a dále Mitas, Splintex Czech, Dura Automotive CZ, F. X. Meiler Slaný a Hella Autotechnik.

Absolutní objem exportu za období 1993–2001

V této kategorii se v první padesátce umístilo 22 procent firem autoprůmyslu. Vedle jasně první Škody Auto to byly dále Tatra (13. místo), Autopal (15. místo), Bosch Diesel (17. místo), Valeo Autoklimatizace (25. místo), Splintex Czech (28. místo) a Mitas, Lucas Varity, VDO ČR, Gumotex a Dura Automotive CZ.

Střední exportéři

Tato kategorie byla loni vyhlášena poprvé a vyhodnoceno při ní bylo deset firem. I v tomto případě se zástupce automobilového průmyslu – česká firma bez zahraničního kapitálu Brisk Tábor – umístila na stupních vítězů, když obsadila třetí místo. Druhé místo obsadila firma Plastika, v. d., jejíž výrobní program tvoří zčásti také dodávky pro automobilový průmysl.

Soutěž „Exportér roku“ je vyhodnocována na základě přihlášek jednotlivých firem. Z tohoto důvodu ve výsledkových listinách nejsou uvedeni další významní vývozci z řad firem automobilového průmyslu, kteří se například v předloňském ročníku umístili na předních místech a jejichž exportní výsledky za rok 2001 byly podle údajů zpracovaných Sdružením AP rovněž vysoké. Z dodavatelských firem se jedná například o Barum Continental a Continental Teves CR, které se v soutěži Sdružení AP o „Podnik roku 2001 v českém automobilovém průmyslu“ umístily v absolutním objemu exportu na druhém a třetím místě (za firmou Škoda Auto), z finálních výrobců pak šlo o společnost Karosa. Při započtení exportních výsledků těchto a dalších firem Sdružení AP byly výsledkové listiny v jednotlivých kategoriích pro český automobilový průmysl ještě příznivější, zdůraznil Antonín Šípek.

(lan)

spinner