25. března 2004
Evropská komise již zaznamenala snahu České republiky o nápravu stavu státního odborného dozoru nad silniční nákladní dopravou, který v poslední hodnotící zprávě podrobila ostré kritice. Jak minulý týden na setkání s novináři v Praze uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský, v poslední monitorovací zprávě EK v této oblasti nad pokrokem ČR „vyjádřila uspokojení“. Čtrnáct mobilních jednotek s týmy kontrolorů z ministerstva, krajských dopravních úřadů a policie podle ministra jen v únoru provedlo 67 kontrolních akcí, při nichž prověřilo 1230 vozidel. Z kontrolovaných vozů bylo 44 přetíženo a 196 řidičů nedodrželo bezpečnostní přestávky. V případě nedodržování povinných přestávek nebo pravidel přepravy nebezpečného nákladu ministerstvo předalo věc k řízení správním orgánům, řekl ministr.
Závěry Rady ministrů dopravy Milan Šimonovský dále informoval o bruselském zasedání Rady ministrů dopravy EU, jehož se v první polovině března rovněž zúčastnil. K nepřijetí návr-hu pozměňující směrnice o zpoplatnění těžkých nákladních vozidel za používání určité infrastruktury (viz DN 12/04) uvedl, že ČR vyjádřila podporu kompromisnímu návrhu, který by měl sblížit protichůdné pozice tranzitních a periferních zemí. ČR podporuje jeho principy (transparentní společnou metodiku výpočtu, reinvestování výnosů zpět do infrastruktury a maximální výši přirážky k mýtnému) a bude jej prosazovat i na úrovni expertních pracovních setkání a ve výboru stálých zástupců Coreper, řekl. V této souvislosti český ministr v Bruselu doporučil změnit maximální výši jednodenního dálničního poplatku pro nákladní vozidla z osmi na 15 €. Projednávání třetího železničního balíčku a čtyř jeho legislativních návrhů, které bylo rovněž na programu Rady ministrů, bylo podle Milana Šimonovského plně v souladu s českou pozicí a ČR je připravena se do dalšího projednávání intenzivně zapojit. Ani při jednání o připravované evropsko-americké smlouvě o podpoře, zajištění a využívání navigačních systémů na satelitní bázi GPS a Galileo a souvisejících aplikací neměla česká strana žádné námitky. K projektu se připojila Čína, Izrael a Rusko a na konci roku se plánuje vypuštění první ze čtyř družic. Do roku 2008 by měl být systém v provozu a nyní se připravuje výběrové řízení na jeho provozovatele, informoval Milan Šimonovský. V ČR bude nutné postupně přijímat opatření tak, aby bylo možné služby Galileo poskytovat rovněž již od roku 2008. V některých oblastech si to vyžádá i náklady z veřejných rozpočtů. Komisařku EU Loyolu de Palaciovou a úřadujícího předsedu Rady, irského ministra dopravy Seamuse Brennana, Milan Šimonovský v Bruselu požádal o zařazení koridoru Praha-Linec mezi prioritní evropské projekty. Zatímco komisařka se k návrhu postavila vstřícně, Seamus Brennan nikoli, řekl ministr. Výbor regionů EU nicméně již v polovině února doporučil dodržet loňskou závěrečnou zprávu Van Miertovy skupiny, která navrhla podpořit z fondů EU i tento železniční koridor, ale při projednávání evropských dopravních priorit její původní návrh doznal změn. Součástí bruselského programu Milana Šimonovského byla i prezentace české dopravní politiky a výstavby infrastruktury, která se ve spolupráci se Svazem dopravy ČR uskutečnila na půdě české mise při EU. „Podle mého názoru byla velice úspěšná,“ řekl ministr. (spa)