Financování infrastruktury

Ministr dopravy navrhuje pro fond dopravy úvěr 24 miliard Kč

Ministr dopravy Milan Šimonovský navrhuje zřízení dlouhodobého úvěru na 24 miliard Kč pro Státní fond dopravní infrastruktury. Materiály, jež návrh půjčky obsahují, předložil ministr minulý týden v Poslanecké sněmovně členům hospodářského výboru, který jednal o financování rozvoje infrastruktury. Poslanci pak o financování dopravy a vztahu ke státním a veřejným prostředkům hovořili i další den za přítomnosti ministra financí Bohuslava Sobotky.

Splatnost úvěru by podle Milana Šimonovského měla být 15 až 20 let. Ministr doufá, že poslanci budou souhlasit s úvěrem se státní zárukou. Ve hře však teoreticky zůstává i varianta komerčního úvěru. Pokud by si úvěr vzal fond, a nikoli stát, nezatížila by půjčka státní, nýbrž veřejný rozpočet.

Investiční výdaje do infrastruktury by měly podle ministra vrcholit v roce 2010, kdy by se měla většina nových dálnic a silnic uvádět do provozu. Úvěr by se měl splácet z výnosů fondu. Milan Šimonovský dodal, že úvěr by měl pomoci k tomu, aby bylo zachováno plánované tempo budování silnic a železnic.

Poslanec a bývalý ministr dopravy Jaroslav Schling v této souvislosti ve sněmovně upozornil na to, že pozastavení stavebních prací by bylo špatnou zprávou nejen pro českou dopravu, ale i pro místní stavebnictví.

Podle ředitele fondu Pavla Švagra úvěr nemá nahradit očekávaný výpadek prostředků z Fondu národního majetku, který se připravuje na ukončení činnosti, či peněz ze státního rozpočtu. Tento úvěr je nad rámec tohoto způsobu financování fondu, řekl Pavel Švagr.

Sobotka: Zvýšení sazby DPH letos financování neomezí

Jedním z problémů, který letos poznamená financování dopravní struktury, je zvýšení sazby DPH za stavební práce. Státnímu fondu dopravní infrastruktury i přes zvýšení daně z přidané hodnoty letos peníze chybět nebudou, prohlásil v této souvislosti na jednání hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ministr financí Bohuslav Sobotka. Připustil však, že některé stavby by se v dlouhodobém horizontu mohly zpozdit. Fond má do roku 2006 zajištěny příjmy z privatizace, poté bude podle Bohuslava Sobotky nutné najít nový způsob financování.

Podle ředitele fondu dopravy Pavla Švagra se zvýšení daně sice nedotkne přímo prostředků fondu, odrazí se však na financování konkrétních staveb. Pokud stát nenalezne jiné řešení, fond na stavby pozemních komunikací vydá o zvýšenou DPH méně peněz. „Pro letošní rok 14procentní navýšení daně z přidané hodnoty bude pro fond znamenat náklady zhruba 4,1 miliardy Kč,“ řekl Pavel Švagr. V příštím roce fond podle něj tímto způsobem přijde o zhruba sedm miliard Kč.

Na to Bohuslav Sobotka uvedl, že fond dopravy loni neutratil osm miliard Kč, které převedl do letošního roku. Proto mu letos podle jeho názoru prostředky chybět nebudou. Stát se navíc snaží fondu zvýšení DPH nahradit, dodal.

„Letos poskytuje státní rozpočet poprvé ve své historii dotaci pro státní fond dopravy v rozsahu vyšším než jedna miliarda Kč,“ uvedl ministr s tím, že předpokládá, že i v příštích letech se vláda pokusí poskytnout fondu kompenzaci ze státního rozpočtu.

Kvůli zvýšení DPH nicméně může dojít ke zpomalení výstavby infrastrukturních staveb. „Jistě, v dlouhodobém horizontu ano, nikoliv z hlediska staveb, které jsou již zahájeny a jsou dostatečně připraveny,“ řekl Bohuslav Sobotka. Hlavním důvodem pro zpožďování staveb je podle něj nedostatečná příprava v terénu.

Stavební práce nesouvisející s bydlením budou od 1. května zdaněny 19procentní sazbou DPH a zvýší se tak ze současných pěti procent o 14 procentních bodů. Toto zvýšení nešlo podle ministra odložit. „Vstupujeme do Evropské unie, je to harmonizační krok, museli jsme to udělat,“ řekl.

Změní se struktura příjmů fondu

Fond by měl podle Bohuslava Sobotky nově získávat příjmy i z elektronického mýtného. „Měl by to být výlučně příjem fondu dopravy,“ řekl ministr. Podle Pavla Švagra by tyto příjmy mohly fondu přinést více peněz než současné prostředky vybrané z dálničních známek a podle některých odhadů by mohly dosáhnout až dvou miliard Kč ročně. „Záleží na rozsahu zpoplatněné sítě a na sazbě,“ poznamenal Pavel Švagr.

Zdrojem příjmu fondu by podle Švagra mohlo také být zvýšení podílu na spotřební dani. „Nicméně to je otázka bilancování celkových výdajů státního rozpočtu,“ poznamenal. Nyní fond z celkového výnosu spotřební daně z paliv a maziv dostává 20 procent. Příjmy má také z prodeje dálničních kuponů.

Největší část prostředků plyne do fondu z privatizace státního majetku. S těmito příjmy může fond podle Bohuslava Sobotky počítat do roku 2006. „V roce 2006 půjde poslední větší privatizační dotace a od roku 2007 musí být nastavena nová strategie financování fondu dopravy,“ řekl ministr. Roli podle něj budou hrát například půjčky od Evropské investiční banky.

Letos je v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na investice do rozvoje dopravní sítě a na opravy a údržbu 44 miliard Kč. Jeho rozpočet je tak o 1,4 miliardy nižší než loni.

Na pořadu jednání bylo i mýtné

Poslanci hospodářského výboru hovořili i o zavádění elektronického mýtného. Příslušný materiál již ministerstvo podle Milana Šimonovského pro vládu připravilo. Nyní prochází meziresortním připomínkovým řízením a do konce března by jej měl kabinet projednat.

Ministerstvo vypracovalo tři varianty financování systému elektronického mýtného. První varianta, která předpokládá, že celý systém bude financovat stát, by byla pravděpodobně nejdražší. Přišla by státní pokladnu zřejmě na pět až osm miliard Kč. Další možností je, že by systém elektronického mýtného vytvořila a provozovala privátní společnost. To zkusili například v Německu. Nevýhodou této varianty je náročné výběrové řízení a případné další komplikace se soukromými službami. Nejzajímavější se zatím ministerstvu jeví varianta spolupráce veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership — PPP). (čtk)

spinner