10. dubna 2003
Ministři dopravy zemí Evropské unie prodloužili na konci března Rakousku dopravní systém takzvaných ekobodů. Návrh počítá se zákazem jízd nejméně ekologických kamiónů přes Rakousko a bude-li přijat, možná po rozšíření EU postihne ještě i dopravce z kandidátských zemí.
Vídeň hrozila v minulosti blokací rozšíření Evropské unie, nebude-li režim ekobodů obnoven. Na dotaz, zda toto nebezpečí nyní pominulo, řekl novinářům rakouský ministr dopravy Hubert Gorbach jen to, že návrh představuje kompromis, z nějž lze vycházet. „Ještě jej musíme zlepšit obsahově,“ podotkl.
Rakousko není s nynější podobou návrhu spokojeno a s Itálií, Belgií a Nizozemskem hlasovalo proti němu. Pro přijetí však stačila kvalifikovaná většina ministrů.
Hubert Gorbach ovšem nakonec rozhodnutí označil za krok kupředu. Současný systém totiž vyprší již na konci letošního roku, a po přijetí rozhodnutí tak pominulo nebezpečí, že země vstoupí do roku 2004 bez jakéhokoli nástupnického režimu.
Princip systému spočívá v tom, že Rakousko přiděluje ostatním členským zemím určitý počet ekobodů, které se spotřebovávají podle míry znečištění jednotlivými kamióny. Systém rozděluje nákladní vozidla do kategorií podle toho, kolik škodlivých emisí produkují.
Návrh prodlužuje systém do konce příštího roku s vyhlídkou na platnost i v roce 2005 a 2006. Nově zakazuje tranzit kamiónům splňujícím pouze normu Euro 0, které znečišťují životní prostředí nejvíce, a naopak zbavuje povinnosti platit za ekobo-dy kamióny normy Euro 4, které se teprve začnou vyrábět.
Zákaz vstupu nejvíce znečišťujících vozidel možná postihne i provozovatele dopravy z kandidátských zemí. Podle Huberta Gorbacha to však kandidátským státům pomůže z ekologického hlediska. „Prokazujeme dobrou službu i životnímu prostředí kandidátských zemí, v nichž takových vozidel jezdí ještě dost,“ řekl. Výjimku dostanou jen vozidla Euro 0 registrovaná v Řecku a v Portugalsku.
Návrh musí ještě schválit Evropský parlament a Rakousko se obává, že poslanci jej ještě zmírní. Parlament totiž chtěl zaručit volný průjezd bez ekobodů i vozidlům Euro 3, která zajišťují 78 procent nákladní dopravy přes Rakousko. „Pokud zaručíme volný průjezd 78 procentům nákladních vozidel, pak už nemusíme upravovat vůbec nic,“ varoval Hubert Gorbach.
(čtk)