13. prosince 2001
Odbor civilního letectví ministerstva dopravy v současné době po ing.
Oldřichu Gorgolovi, který od října zastupuje Českou republiku v Radě
Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, prozatím vede zástupce
ředitele odboru ing. Jan Machytka. Požádali jsme ho o vyjádření
k některým aktuálním otázkám letecké dopravy v České republice.
„Jak hodnotíte vývoj letecké dopravy v ČR po teroristických útocích
v USA?“
„Došlo zde podobně jako v jiných zemích k určitým omezením, ale
situace není tak dramatická jako například v USA, kde zaznamenali
podstatně vyšší odliv zájmu o leteckou dopravu. České aerolinie sice
musely snížit počet letů do New Yorku, ale to bylo částečně ovlivněno
i sezónností. Negativní dopady se prakticky projevily až v průběhu
října, protože letenky se prodávají většinou asi měsíc dopředu a ne
všichni své cesty letadlem zrušili. Nicméně doufám, že v příštím
roce se dostaneme na letošní úroveň a nebude již docházet k výrazným
poklesům.“
„Zástupce České republiky byl na přelomu září a října zvolen do Rady
ICAO. V čem spočívá jeho činnost v tomto orgánu?“
„Česká republika byla do Rady ICAO zvolena v rámci tzv. rotační skupiny
zemí střední Evropy (CERG), jejímiž členy jsou dále Maďarsko, Rumunsko a
Slovensko. V průběhu tříletého funkčního období se reprezentant
příslušné země zúčastňuje jednání Rady, která jako nejvyšší orgán
ICAO rozhoduje o celosvětové legislativě a předpisech pro oblast civilního
letectví a řídí činnost fondu pro rozvoj. Český zástupce v Radě ICAO
i nadále zůstává zaměstnancem ministerstva dopravy a spojů a náklady na
jeho činnost jsou hrazeny z rozpočtu ministerstva.
Největší přínos zvolení našeho zástupce spatřuji především ve
zviditelnění České republiky. Bývalé Československo bylo v roce
1944 zákládajícím členem Mezinárodní organizace pro civilní letectví a
po rozpadu státu v roce 1993 jsme se museli znovu stát členem jako Česká
republika.“
„Jak úzká je spolupráce mezi MDS a ICAO?“
„Velice těsná a velice častá. A to nejen na úrovni montrealského
ústředí – ještě mnohem více samozřejmě spolupracujeme na evropské
úrovni se zástupcem pro Evropu a severoatlantický region.“
„Před měsícem schválila vláda návrh dodatku letecké dohody mezi ČR a
USA. Jaké přinese českým leteckým dopravcům výhody?“
„Dodatek umožňuje větší stupeň liberalizace a otevření trhů obou
zemí. Bude záležet jen na leteckých společnostech, jak toho dokáží
využít.“
„V českém tisku se nedávno opět objevily informace o tom, že stát chce
svolat mimořádnou valnou hromadu a projednat změny v představenstvu a
dozorčí radě ČSA. Jaké je k tomuto problému stanovisko MDS?“
„K tomu se bohužel nemohu vyjádřit, protože odbor civilního letectví
nemá v představenstvu ani v dozorčí radě ČSA žádného zástupce.
Valná hromada společnosti však může být svolána například
v souvislosti s nižší poptávkou po letecké dopravě, protože to může
mít dopad na krátkodobou i dlouhodobou strategii firmy a další rozvoj
podniku. O personálních změnách nemám informace.“
„Jak hodnotíte vstup ČSA do aliance SkyTeam a dosavadní spolupráci
v rámci této aliance?“
„Velmi kladně. Plynou z ní určité výhody pro cestující a také ze
strany ČSA je podle mých informací odezva kladná. Problémy, které měly
ČSA začátkem devadesátých let (po manželství z rozumu s Air France), se
v současné době nevyskytují. ČSA byly přijaty za plnoprávného člena a
jsem přesvědčen o tom, že to byl krok správným směrem.“
„Jakého pokroku jste dosáhli při zpracovávání novely zákona
o civilním letectví?“
„Zpracovávání této novely je rozděleno do několika etap. Přijetí
velké novely zákona, kterou jsme připravovali a na níž stále pracujeme,
není z důvodu jejího velkého rozsahu, složitosti, odborné náplně a
nutnosti jejího projednání v rámci leteckých institucí do voleb již
reálné. Odbor legislativy MDS ve spolupráci s naším odborem však do
meziresortního připomínkového řízení rozeslal malou novelu zákona
o civilním letectví. Ta by do stávající legislativy měla zapracovat
relevantní směrnice a nařízení Evropské unie, které se týkají letectví
(mnohé z nich byly zohledněny již v dnes platném zákoně). Novela by
měla dále vytvořit legislativní podmínky pro vznik nezávislého orgánu
pro šetření leteckých nehod a jejich předcházení, uvést do souladu
s postupy uplatňovanými v EU přístup na trh odbavovacích služeb a
zajistit vymahatelnost zákona.
Velkou novelu zákona, která by následně měla shrnout zkušenosti z praxe a
odstranit nedostatky, které se vyskytnou, bychom chtěli připravit
k projednání v průběhu příštího roku.“
„Souhlasíte s tím, jak Evropská komise oblast letecké dopravy v ČR
zhodnotila v její letošní pravidelné hodnotící zprávě (viz DN
48/01)?“
„Hodnotící zpráva byla v oblasti letectví bezproblémová. Přijetí
práva Evropské unie mělo být zohledněno ve velké novele zákona
o civilním letectví, pro urychlení jsme však museli tuto část zařadit do
tzv. malé novely.“
„Komise ovšem konstatovala, že ačkoli byl založen poradní výbor pro
udělování slotů, rozhodování stále přísluší národnímu leteckému
dopravci ČSA…“
„V koordinačním výboru pro přidělování slotů je kromě Českých
aerolinií zastoupena také Česká správa letišť a další letečtí
dopravci. V této otázce proto budeme Evropskou unii ještě žádat
o konzultace, které by měly napomoci vyjasnit, co je tam chápáno jako
závislost či nezávislost orgánu pro přidělování slotů.“
„V jaké fázi se v současné době nachází privatizace České správy
letišť?“
„Tento problém se už velice dlouho a složitě projednává. Prvním krokem
bude transformace ČSL na státní akciovou společnost. Poté bude následovat
další postup, o němž však v tuto chvíli ještě nechci hovořit. Pokud
totiž není učiněn první krok, není možné hovořit ani o konci
cesty.“
„V jakém časovém horizontu by nicméně podle vás mohla být přeměna
ČSL na akciovou společnost dokončena?“
„Toto je také otázka, která se v současné době teprve projednává.
Pokud bude nutné přijmout zvláštní zákon, není jasné, zda jej bude
možné přijmout ještě do červnových voleb. Možná, že ano, ale
nedokážu to říci zcela jistě.“
„Prozradíte mi tedy alespoň termín, kdy bude znám provozovatel letiště
Brno-Tuřany, na nějž bylo vypsáno výběrové řízení?“
„Jedna nabídka, kterou jsme obdrželi, se posuzuje. Nejsem však členem
výběrové komise a nemohu tedy upřesnit, jak hodnocení probíhá. Nicméně
předpokládám, že uchazeč bude moci být zveřejněn ještě do konce
roku.“
Martina Novická