Ing. Jan Machytka pro DN

„Novela zákona o civilním letectví prochází meziresortním připomínkovým řízením“

Odbor civilního letectví ministerstva dopravy v současné době po ing. Oldřichu Gorgolovi, který od října zastupuje Českou republiku v Radě Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, prozatím vede zástupce ředitele odboru ing. Jan Machytka. Požádali jsme ho o vyjádření k některým aktuálním otázkám letecké dopravy v České republice.
„Jak hodnotíte vývoj letecké dopravy v ČR po teroristických útocích v USA?“
„Došlo zde podobně jako v jiných zemích k určitým omezením, ale situace není tak dramatická jako například v USA, kde zaznamenali podstatně vyšší odliv zájmu o leteckou dopravu. České aerolinie sice musely snížit počet letů do New Yorku, ale to bylo částečně ovlivněno i sezónností. Negativní dopady se prakticky projevily až v průběhu října, protože letenky se prodávají většinou asi měsíc dopředu a ne všichni své cesty letadlem zrušili. Nicméně doufám, že v příštím roce se dostaneme na letošní úroveň a nebude již docházet k výrazným poklesům.“
„Zástupce České republiky byl na přelomu září a října zvolen do Rady ICAO. V čem spočívá jeho činnost v tomto orgánu?“
„Česká republika byla do Rady ICAO zvolena v rámci tzv. rotační skupiny zemí střední Evropy (CERG), jejímiž členy jsou dále Maďarsko, Rumunsko a Slovensko. V průběhu tříletého funkčního období se reprezentant příslušné země zúčastňuje jednání Rady, která jako nejvyšší orgán ICAO rozhoduje o celosvětové legislativě a předpisech pro oblast civilního letectví a řídí činnost fondu pro rozvoj. Český zástupce v Radě ICAO i nadále zůstává zaměstnancem ministerstva dopravy a spojů a náklady na jeho činnost jsou hrazeny z rozpočtu ministerstva.
Největší přínos zvolení našeho zástupce spatřuji především ve zviditelnění České republiky. Bývalé Československo bylo v roce 1944 zákládajícím členem Mezinárodní organizace pro civilní letectví a po rozpadu státu v roce 1993 jsme se museli znovu stát členem jako Česká republika.“
„Jak úzká je spolupráce mezi MDS a ICAO?“
„Velice těsná a velice častá. A to nejen na úrovni montrealského ústředí – ještě mnohem více samozřejmě spolupracujeme na evropské úrovni se zástupcem pro Evropu a severoatlantický region.“
„Před měsícem schválila vláda návrh dodatku letecké dohody mezi ČR a USA. Jaké přinese českým leteckým dopravcům výhody?“
„Dodatek umožňuje větší stupeň liberalizace a otevření trhů obou zemí. Bude záležet jen na leteckých společnostech, jak toho dokáží využít.“
„V českém tisku se nedávno opět objevily informace o tom, že stát chce svolat mimořádnou valnou hromadu a projednat změny v představenstvu a dozorčí radě ČSA. Jaké je k tomuto problému stanovisko MDS?“
„K tomu se bohužel nemohu vyjádřit, protože odbor civilního letectví nemá v představenstvu ani v dozorčí radě ČSA žádného zástupce. Valná hromada společnosti však může být svolána například v souvislosti s nižší poptávkou po letecké dopravě, protože to může mít dopad na krátkodobou i dlouhodobou strategii firmy a další rozvoj podniku. O personálních změnách nemám informace.“
„Jak hodnotíte vstup ČSA do aliance SkyTeam a dosavadní spolupráci v rámci této aliance?“
„Velmi kladně. Plynou z ní určité výhody pro cestující a také ze strany ČSA je podle mých informací odezva kladná. Problémy, které měly ČSA začátkem devadesátých let (po manželství z rozumu s Air France), se v současné době nevyskytují. ČSA byly přijaty za plnoprávného člena a jsem přesvědčen o tom, že to byl krok správným směrem.“
„Jakého pokroku jste dosáhli při zpracovávání novely zákona o civilním letectví?“
„Zpracovávání této novely je rozděleno do několika etap. Přijetí velké novely zákona, kterou jsme připravovali a na níž stále pracujeme, není z důvodu jejího velkého rozsahu, složitosti, odborné náplně a nutnosti jejího projednání v rámci leteckých institucí do voleb již reálné. Odbor legislativy MDS ve spolupráci s naším odborem však do meziresortního připomínkového řízení rozeslal malou novelu zákona o civilním letectví. Ta by do stávající legislativy měla zapracovat relevantní směrnice a nařízení Evropské unie, které se týkají letectví (mnohé z nich byly zohledněny již v dnes platném zákoně). Novela by měla dále vytvořit legislativní podmínky pro vznik nezávislého orgánu pro šetření leteckých nehod a jejich předcházení, uvést do souladu s postupy uplatňovanými v EU přístup na trh odbavovacích služeb a zajistit vymahatelnost zákona.
Velkou novelu zákona, která by následně měla shrnout zkušenosti z praxe a odstranit nedostatky, které se vyskytnou, bychom chtěli připravit k projednání v průběhu příštího roku.“
„Souhlasíte s tím, jak Evropská komise oblast letecké dopravy v ČR zhodnotila v její letošní pravidelné hodnotící zprávě (viz DN 48/01)?“
„Hodnotící zpráva byla v oblasti letectví bezproblémová. Přijetí práva Evropské unie mělo být zohledněno ve velké novele zákona o civilním letectví, pro urychlení jsme však museli tuto část zařadit do tzv. malé novely.“
„Komise ovšem konstatovala, že ačkoli byl založen poradní výbor pro udělování slotů, rozhodování stále přísluší národnímu leteckému dopravci ČSA…“
„V koordinačním výboru pro přidělování slotů je kromě Českých aerolinií zastoupena také Česká správa letišť a další letečtí dopravci. V této otázce proto budeme Evropskou unii ještě žádat o konzultace, které by měly napomoci vyjasnit, co je tam chápáno jako závislost či nezávislost orgánu pro přidělování slotů.“
„V jaké fázi se v současné době nachází privatizace České správy letišť?“
„Tento problém se už velice dlouho a složitě projednává. Prvním krokem bude transformace ČSL na státní akciovou společnost. Poté bude následovat další postup, o němž však v tuto chvíli ještě nechci hovořit. Pokud totiž není učiněn první krok, není možné hovořit ani o konci cesty.“
„V jakém časovém horizontu by nicméně podle vás mohla být přeměna ČSL na akciovou společnost dokončena?“
„Toto je také otázka, která se v současné době teprve projednává. Pokud bude nutné přijmout zvláštní zákon, není jasné, zda jej bude možné přijmout ještě do červnových voleb. Možná, že ano, ale nedokážu to říci zcela jistě.“
„Prozradíte mi tedy alespoň termín, kdy bude znám provozovatel letiště Brno-Tuřany, na nějž bylo vypsáno výběrové řízení?“
„Jedna nabídka, kterou jsme obdrželi, se posuzuje. Nejsem však členem výběrové komise a nemohu tedy upřesnit, jak hodnocení probíhá. Nicméně předpokládám, že uchazeč bude moci být zveřejněn ještě do konce roku.“
Martina Novická 

spinner