3. ledna 2002
Ocel stále patří mezi nejdůležitější průmyslové materiály. V roce
2000 jí bylo ve světě vyrobeno přibližně 790 miliónů tun –
jedenáctkrát více než všech ostatních kovových produktů dohromady.
Odborníci soudí, že v dohledné době se na tomto poměru zřejmě nebude
nic měnit. Cena oceli přitom zůstává stejná jako před dvaceti lety.
Jak již zaznělo na semináři o nebezpečném zboží ve všech dopravách,
který na podzim uspořádala redakce Dopravních novin spolu se Svazem spedice
a logistiky ČR, elektronický obchod hraje v případě chemických produktů
až nečekaně velkou roli. „E-business“ vstupuje i do ocelářského
průmyslu a stává se významnou příležitostí pro logistický a spediční
obor. Vedoucí výrobci oceli proto ve spolupráci se známými softwarovými
domy a poskytovateli logistických služeb pro elektronický obchod vyvinuli
řešení, která přesahují dosud známé nabídky „B2B“
(business-to-business).
Nová internetová tržiště
Například společnost Stinnes Interfer AG z německého Essenu, která je
dceřiným podnikem logistického koncernu Stinnes AG, nedávno zahájila provoz
platformy, na níž nabízí kromě tradičního prodeje i technické
informace. Za realizaci projektu zodpovídá firma AserA z kalifornského
Silicon Valley.
Argentinský ocelářský koncern Techint SA z Buenos Aires pověřil
spediční a logistický koncern Danzas, aby vyvinul software pro sledování
zásilek a dodávek polotovarů z celého světa do jednotlivých produkčních
zemí a mezi jednotlivými výrobními podniky. Důležitou součástí nového
ocelářského tržiště je z pohledu koncernu Danzas nejen kontrola kvality
logistických služeb, ale také dohled nad různými ukazateli výkonů
(KPI – Key Performance Indicators). Koncern předpokládá, že se systém
napojí na další logistické a informační služby na virtuálním tržišti,
které nákup materiálů dále zjednoduší.
Nucor-Yamato z Charlotte v USA je velký ocelářský koncern, který
požádal dopravní a logistický podnik Best-Transport z města Columbus ve
státě Ohio, aby pro obchod s ocelí upravil jeho software business-to-
- business.
Doprava i přes uplatnění internetu
Elektronický obchod ovšem nevyžaduje pouze miliónové investice, ale také
chuť navzájem propojit
prvky „staré“ i „nové“ ekonomiky. Všechna uplatňovaná řešení
v elektronickém obchodě nebrání žádnému dodavateli ani zákazníkovi,
aby již existující dopravní řešení optimalizovali, nebo hledali nová
řešení či nové dopravce.
U společnosti ABX Logistics Rhein-
kraft z německého Duisburgu jsou „denním chlebem“ a výzvou speciální
přepravy pro firmy Thyssen Krupp a Isphat Duisburg. Nakládání plechů,
ocelových svitků a trubek se mísí s velmi těžkým zbožím a
polotekutými produkty, jejichž teplota dosahuje až 800 oC. Úkoly se ovšem
neomezují pouze na dopravu z výrobního závodu, ale zahrnují i část
dopravy mezi provozy. Firma, která ročně přepraví přibližně
15 miliónů tun koksovatelného uhlí, svitků apod., se proto zaměřuje
i na produkční logistiku oceláren. Za tím účelem ABX a další
specializovaní dopravci a speditéři disponují spe-
cializovaným parkem. Vedle ocelářské logistiky a systémové dopravy
nabízí ABX také tradiční dopravu dalších komodit.
Umístění oceláren
Ocelárny se tradičně stavěly v blízkosti vodních toků. Využití
vodních cest v Evropě a moří v Japonsku a v Koreji má pro obchod
s ocelí a pořizování surovin velký význam. Řada velkých výrobců
přitom uvádí, že vodní cesty bude využívat i v budoucnu. Například
v německém
Duisburgu je v současnosti soustředěna téměř celá produkce surové oceli
v zemi. Její objem představuje přibližně třináct miliónů tun. Černé
uhlí bude do nové koksárny po jejím uvedení do provozu dodáváno po Rýně
z celého světa.
Říká se, že ocel tvrdá byla a tvrdou zůstává. O tom, že výrobci oceli
dokážou tvrdě hájit své zájmy, svědčí například i střetnutí
s takovým podnikem, jakým je Německá dráha. Železniční společnost
ocelárnám poskytovala příliš málo vozů,
a část produkce proto musela být za nevýhodných podmínek přepravována
nákladními vozidly. Výrobci oceli ovšem Německou dráhu v krátké době
přiměli k tomu, aby úzké hrdlo odstranila a začala poskytovat vagóny
podle jejich potřeb. V