Logistika oceli

Ocel - tradiční komodita staví před logistiku nové výzvy

Ocel stále patří mezi nejdůležitější průmyslové materiály. V roce 2000 jí bylo ve světě vyrobeno přibližně 790 miliónů tun – jedenáctkrát více než všech ostatních kovových produktů dohromady. Odborníci soudí, že v dohledné době se na tomto poměru zřejmě nebude nic měnit. Cena oceli přitom zůstává stejná jako před dvaceti lety.
Jak již zaznělo na semináři o nebezpečném zboží ve všech dopravách, který na podzim uspořádala redakce Dopravních novin spolu se Svazem spedice a logistiky ČR, elektronický obchod hraje v případě chemických produktů až nečekaně velkou roli. „E-business“ vstupuje i do ocelářského průmyslu a stává se významnou příležitostí pro logistický a spediční obor. Vedoucí výrobci oceli proto ve spolupráci se známými softwarovými domy a poskytovateli logistických služeb pro elektronický obchod vyvinuli řešení, která přesahují dosud známé nabídky „B2B“ (business-to-business).
Nová internetová tržiště
Například společnost Stinnes Interfer AG z německého Essenu, která je dceřiným podnikem logistického koncernu Stinnes AG, nedávno zahájila provoz platformy, na níž nabízí kromě tradičního prodeje i technické informace. Za realizaci projektu zodpovídá firma AserA z kalifornského Silicon Valley.
Argentinský ocelářský koncern Techint SA z Buenos Aires pověřil spediční a logistický koncern Danzas, aby vyvinul software pro sledování zásilek a dodávek polotovarů z celého světa do jednotlivých produkčních zemí a mezi jednotlivými výrobními podniky. Důležitou součástí nového ocelářského tržiště je z pohledu koncernu Danzas nejen kontrola kvality logistických služeb, ale také dohled nad různými ukazateli výkonů (KPI – Key Performance Indicators). Koncern předpokládá, že se systém napojí na další logistické a informační služby na virtuálním tržišti, které nákup materiálů dále zjednoduší.
Nucor-Yamato z Charlotte v USA je velký ocelářský koncern, který požádal dopravní a logistický podnik Best-Transport z města Columbus ve státě Ohio, aby pro obchod s ocelí upravil jeho software business-to- 

  • business.


Doprava i přes uplatnění internetu
Elektronický obchod ovšem nevyžaduje pouze miliónové investice, ale také chuť navzájem propojit
prvky „staré“ i „nové“ ekonomiky. Všechna uplatňovaná řešení v elektronickém obchodě nebrání žádnému dodavateli ani zákazníkovi, aby již existující dopravní řešení optimalizovali, nebo hledali nová řešení či nové dopravce.
U společnosti ABX Logistics Rhein-
kraft z německého Duisburgu jsou „denním chlebem“ a výzvou speciální přepravy pro firmy Thyssen Krupp a Isphat Duisburg. Nakládání plechů, ocelových svitků a trubek se mísí s velmi těžkým zbožím a polotekutými produkty, jejichž teplota dosahuje až 800 oC. Úkoly se ovšem neomezují pouze na dopravu z výrobního závodu, ale zahrnují i část dopravy mezi provozy. Firma, která ročně přepraví přibližně 15 miliónů tun koksovatelného uhlí, svitků apod., se proto zaměřuje i na produkční logistiku oceláren. Za tím účelem ABX a další specializovaní dopravci a speditéři disponují spe-
cializovaným parkem. Vedle ocelářské logistiky a systémové dopravy nabízí ABX také tradiční dopravu dalších komodit.
Umístění oceláren
Ocelárny se tradičně stavěly v blízkosti vodních toků. Využití vodních cest v Evropě a moří v Japonsku a v Koreji má pro obchod s ocelí a pořizování surovin velký význam. Řada velkých výrobců přitom uvádí, že vodní cesty bude využívat i v budoucnu. Například v německém
Duisburgu je v současnosti soustředěna téměř celá produkce surové oceli v zemi. Její objem představuje přibližně třináct miliónů tun. Černé uhlí bude do nové koksárny po jejím uvedení do provozu dodáváno po Rýně z celého světa.
Říká se, že ocel tvrdá byla a tvrdou zůstává. O tom, že výrobci oceli dokážou tvrdě hájit své zájmy, svědčí například i střetnutí s takovým podnikem, jakým je Německá dráha. Železniční společnost ocelárnám poskytovala příliš málo vozů,
a část produkce proto musela být za nevýhodných podmínek přepravována nákladními vozidly. Výrobci oceli ovšem Německou dráhu v krátké době přiměli k tomu, aby úzké hrdlo odstranila a začala poskytovat vagóny podle jejich potřeb. V 

spinner