České předsednictví v radě EU

Prioritou jsou rovnocenné podmínky na dopravním trhu

Vláda minulý týden zveřejnila pracovní program českého předsednictví v Radě EU. „Využití reálného ekonomického potenciálu Evropské unie je nemyslitelné bez plně funkčního vnitřního trhu v dopravě. Předsednictví proto podpoří zejména ta opatření, která povedou k rovnocenným podmínkám na dopravním trhu Evropské unie a k optimalizaci využívání jednotlivých druhů dopravy,“ uvedla v dokumentu Evropa bez bariér k oblasti dopravy.

Při implementaci opatření obsažených v zeleném dopravním balíčku se Česká republika podle dokumentu zaměří na zpoplatnění infrastruktury a zahrnutí externích nákladů do poplatků za užívání dopravní infrastruktury. „Intenzivně se bude věnovat projednávání návrhu novely směrnice o zpoplatnění těžkých nákladních vozidel (tzv. směrnice Euroviněta) s cílem dosažení shody mezi členskými státy v Radě,“ uvádí se v programu.

Za významnou iniciativu pokládá vláda Akční plán Evropské komise na podporu inteligentních dopravních systémů (ITS) v silniční dopravě. Vzhledem k tomu, že nedostatečně rychlé zavádění těchto technologií omezuje možnost efektivně řídit silniční provoz, české předsednictví hodlá iniciovat přijetí závěrů Rady a zahájit projednávání směrnice o zavádění ITS. „Pokud Evropská komise předloží iniciovaný Akční plán k městské mobilitě, hodlá předsednictví předložit a projednat závěry Rady k této iniciativě,“ stojí v programu.

S cílem omezit negativní dopady silniční nákladní dopravy na životní prostředí hodlá Česká republika v rámci svého předsednictví také projednat novelu nařízení programu Marco Polo II.

V letecké dopravě je třeba překonat roztříštěnost při implementaci programu Jednotné evropské nebe. České předsednictví proto bude usilovat o dokončení projednávání návrhu revize právního rámce tohoto programu. U projektu SESAR, který představuje jeho technologickou součást, bude předsednictví usilovat o schválení dokumentu ATM Master Plan. Předsednictví se rovněž bude věnovat projednávání novely nařízení k Evropské agentuře pro bezpečnost civilního letectví (EASA) a usilovat o zahrnutí vybraných letišť a systémů řízení letového provozu / letové navigační služby (ATM/ANS) do působnosti tohoto nařízení.

Budování transevropské sítě

Mezi předpoklady plného fungování vnitřního trhu patří dobudování transevropské dopravní sítě. Předsednictví považuje za žádoucí, aby byla Evropská komise v dostatečném předstihu informována o názorech členských států Evropské unie na další směřování v této oblasti. „K diskusi na toto téma využije připravovanou Zelenou knihu o budoucnosti politiky TEN-T,“ uvádí se v programu.

Předsednictví je rovněž připraveno zahájit projednávání návrhů nařízení týkajících se práv cestujících v autobusové a vodní dopravě.

Odstraňování administrativních bariér

Podnikání v mezinárodní silniční dopravě není ještě zcela oproštěno od některých bariér. V zájmu jejich odstraňování bude české předsednictví usilovat o dosažení dohody mezi Radou a Evropským parlamentem o silničním balíčku ve druhém čtení. Pozitivní dopad na snižování administrativních překážek pro podnikání v silniční dopravě by podle programu mělo mít také přijetí návrhu novely směrnice o pracovní době řidičů. I v případě tohoto návrhu bude Česká republika usilovat o dosažení shody mezi členskými státy.

Konkurenceschopnost dopravního systému

Česká republika si je vědoma strategického významu a obrovského ekonomického potenciálu programu Galileo, a zasadí se proto o pokračování jeho realizace. „Zaměří se ze-jména na projednání novely nařízení Rady o zřízení řídících struktur pro evropské družicové navigační systémy, pokud dojde k jejímu předložení ze strany Evropské komise,“ uvedla vláda v programu českého předsednictví.

V souladu s Bílou knihou o dopravní politice EU se české předsednictví dále hodlá soustředit na posilování konkurenceschop­nosti železniční dopravy a věnovat se projednávání návrhu nařízení o evropské železniční síti pro konkurence-schopnou nákladní dopravu.

Za důležitý nástroj k posilování konkurenceschop­nosti evropských leteckých dopravců považuje česká vláda prohlubování vztahů se třetími zeměmi. Předsednictví tedy bude napomáhat Evropské komisi při jednání s USA o druhé fázi vzájemné letecké dohody a bude usilovat o uzavření letecké dohody mezi Evropskou unií a Kanadou v průběhu první poloviny roku. Jeho cílem je mimo jiné podpořit v této oblasti rozvoj vazeb Evropské unie se státy Severní Ameriky.

Bezpečnost silničního provozu

„Vysoký počet usmrcených osob na evropských silnicích vyžaduje zvýšení celoevropského úsilí o posílení bezpečnosti silničního provozu,“ uvádí dále vláda v programovém prohlášení pro nadcházejících šest měsíců českého předsednictví. V tomto období by podle ní měla být zahájena diskuse o budoucím směřování politiky Evropské unie v oblasti bezpečnosti silničního provozu, jejímž vyústěním by v druhé polovině roku nebo v první polovině roku 2010 mělo být přijetí nového Evropského akčního programu pro bezpečnost silničního provozu na období let 2011 až 2020.

Doprovodné akce ministerstva dopravy

Ministerstvo dopravy podle náměstka ministra dopravy Emanuela Šípa podpoří české předsednictví řadou doprovodných akcí zaměřených na rozvoj dopravního výzkumu a vývoje. Bude se jednat například o Evropský týden výzkumu a inovací v dopravě, který má zorganizovat v květnu v Brně Centrum dopravního výzkumu, nebo o Public Authorities Meeting evropské organizace na podporu implementace inteligentních dopravních systémů ERTICO, který je připravován na únor.

„Hlavní událostí pro ministerstvo dopravy však bude bezpochyby konání neformální Rady Evropské unie 29. dubna v Litoměřicích, k němuž dojde za účasti ministrů dopravy Evropské unie, zástupců Evropského parlamentu, Evropské komise i dalších evropských institucí. Profilovými tématy neformální Rady budou rozvoj inteligentních dopravních systémů včetně evropské koncepce zpoplatnění silniční infrastruktury a dále koncepce TEN-T pro další období. Neformální Rada by měla představit Českou republiku jako jednu z předních zemí v rozvoji elektronických mýtných systémů a jako křižovatku současných i budoucích transevropských dopravních sítí,“ uvedl Emanuel Šíp.

(lan)

www.eu2009.cz/program

spinner