Zákon o drahách

První návrh nového zákona o drahách kritizují ČD i odbory

První návrh nového zákona o drahách kritizují ČD i odbory

PRAHA (22.11.) – Nová podoba zákona o železnici v podobě návrhu ministerstva dopravy je nepřijatelná. Shodli se na tom zástupci Českých drah s železničními odboráři. Podle nich vytváří například nestabilní ekonomické prostředí, protože negarantuje výši peněz, které budou v jednotlivých letech plynout na rozvoj a údržbu kolejí.

Jak dopravce, tak odboráři materiálu vyčítají také to, že nedostatečně řeší povinnost jednotlivých dopravců vzájemně si uznávat jízdní doklady, čímž poškozuje práva cestujících. Aktuální podoba zákona je zatím pracovní verze, uvedlo ministerstvo dopravy. České dráhy vidí v návrhu řadu nedostatků. V první řadě národnímu dopravci vadí otazníky kolem financování Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která spravuje železniční síť. „Zjednodušeně řečeno se dopravci obávají, že budou podnikat v prostředí, kdy nebudou vědět, zdali v něm budou moci podnikat i zítra," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Pokud nebudou garance pro financování údržby železnic, budou železniční tratě ztrácet na konkurenceschop­nosti vůči silniční dopravě a dopravcům se tak znehodnotí investice do nových vlaků. Ty bude ministerstvo dopravy požadovat při nově vypisovaných soutěžích na jednotlivé tratě. Podobné je to i s rušením tratí, při kterém bude mít SŽDC větší slovo než doposud a nebude muset brát v úvahu vazby na dopravce a dopravu, kterou si na trati objedná například obec nebo kraj. Nákup vozidel je investicí s návratností i v desítkách let a podle novely může SŽDC třeba po deseti letech oznámit, že do trati přestává investovat a že ji zavře, obávají se České dráhy.

Slabá je podle předsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslava Pejši i pozice chystaného drážního regulátora. U něj se v dokumentu nepočítá, že by měl mít ve sporech poslední slovo a v řadě budoucích konfliktních situací ministerstvo dopravy sází na dohodu mezi dopravci, dodal šéf nejsilnější odborové centrály na železnici.

Riskantní je to například v oblasti vzájemného uznávání jízdenek. Cestující má mít podle Pejši nárok na to, že když pojede z jednoho města do druhého se dvěma dopravci, aby si koupil jedinou jízdenku a dopravní společnosti si jízdné mezi sebou rozúčtovaly. Tak je to běžné v západní Evropě.

Nový železniční zákon by měl platit od začátku roku 2014. Zatím ale není definitivně schválený ani věcný záměr zákona, úřad podle mluvčího Martina Nováka pouze předložil pracovní verzi k připomínkování několika partnerům před tím, než bude definitivní podoba věcného záměru projednávána v připomínkovém řízení.

(čtk)

spinner