Mgr. Vojtěch Hromíř pro DN

„Rádi bychom zavedli systém sledování indexů nákladů v kamionové dopravě“

Na začátku listopadu se v Ženevě uskutečnilo pravidelné podzimní zasedání Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), jehož se účastnili i zástupci českého členského Svazu unie, Sdružení ČESMAD Bohemia. Na zasedání byla projednána řada problémů, na něž dnes narážejí dopravci v celé Evropě, a některé změny ve struktuře IRU, které byly schváleny letos na jaře, se v Ženevě promítly do nového složení exekutivy unie. O podrobnější informace z této vrcholné schůzky a z aktuálního dění ve Sdružení ČESMAD Bohemia jsme požádali zástupce jeho generálního tajemníka Mgr. Vojtěcha Hromíře.
„K jakým hlavním změnám letos v IRU došlo?“
„V letošním roce se změnily stanovy IRU a byly také pozměněny její hlavní orgány. V současné době tak na půdě unie zasedají dvě hlavní rady – Rada pro nákladní dopravu a Rada pro osobní dopravu.
Jedním z hlavních jednání Valné hromady IRU v Ženevě byly volby do vrcholných orgánů unie. Poprvé v historii se nám podařilo prosadit, aby byl zástupce Sdružení ČESMAD Bohemia – konkrétně jeho prezident Ing. Vladimír Starosta – zvolen do prezidentské exekutivy IRU. Viceprezident sdružení Ing. Jaroslav Hanák byl nadto zvolen do prezidia Rady pro osobní dopravu a zároveň potvrzen i jako člen finanční komise IRU.
Prezidentem IRU pro období let 2002 až 2003 byl na základě návrhu prezidentské exekutivy jednohlasně zvolen ředitel belgického autobusového sdružení FBAA Paul Laeremans. Všichni přítomní zároveň poděkovali za dosavadní činnost Davidu Greenovi z Velké Británie, který funkci prezidenta IRU zastával od roku 1996.“
„Byly v Ženevě projednány i některé aktuální problémy?“
„Samozřejmě. Na programu zasedání byla například diskuse o úředních procedurách, které musí dopravci nebo řidiči podstupovat.
V současnosti je třeba velkým problémem možnost zaměstnávat řidiče z tzv. třetích zemí na motorových vozidlech registrovaných v Evropské unii. Dospělo se však pouze k závěru, že tato záležitost bude projednána ve styčném výboru s Evropskou unií. V jednotlivých zemích EU totiž v této otázce nejsou uplatňována stejná pravidla. IRU považuje za nezbytné, aby v budoucnu řidiči z nečlenských zemí podléhali naprosto stejným podmínkám a pravidlům jako řidiči z Evropské unie.“
„Při jednání v Ženevě se jistě nezapomnělo na nedávnou tragédii v Gotthardském tunelu, při níž v důsledku havárie belgického kamiónu přišly o život desítky lidí…“
„Máte pravdu. Jednalo se však o dvou tragédiích – první se stala v tunelu pod Mont Blankem v březnu loňského roku a druhá letos v říjnu ve Svatém Gotthardu. Generální tajemník IRU Martin Marmy představil zajímavou srovnávací studii, z níž bylo patrné, jak se po těchto tragédiích změnilo rozložení alpského tranzitu. Ukázalo se, že nahradit kapacity, které ubyly po uzavření obou tunelů, je schopna pouze stávající silniční infrastruktura.“
„Nepřispěla by k řešení této, byť jistě velmi krajní, situace v alpských zemích například doprovázená kombinovaná doprava, při níž jsou kamióny přepravovány přes velehory po železnici?“
„Ze studie poměrně jasně vyplynulo, kolik kamiónů projíždí denně či v jiném srovnatelném období Gotthardským či jiným tunelem přes Alpy, a zároveň z ní bylo zřejmé, kolik kamiónů je Ro-La v této oblasti schopna převézt. Vyšlo najevo, že kapacita Ro-La není absolutně dostatečná pro vykrytí ztrát, které se objevily po uzavření tunelů. Jak jsem řekl, studie ukázala, že novou volnou kapacitu v alpských zemích je schopna nabídnout pouze stávající infrastruktura silniční sítě.“
„Co tedy IRU v tomto směru navrhuje?“
„Valná hromada IRU schválila deklaraci k uzavření Gotthardského tunelu a zároveň vyjádřila soustrast rodinám obětí. Vznesla požadavek, aby všechny tunely měly dvě oddělené dráhy; jen tak totiž bude možné rozložit rizika možných nehod a jejich následků. Bude také nutné, aby všechny stávající i nově plánované tunely byly vybaveny nejmodernějšími bezpečnostními prostředky, které by umožnily předcházet vzniku podobných tragédií. V neposlední řadě IRU vyzvala kompetentní francouzské a italské orgány, aby tunel pod masivem Mont Blanc v co nejkratší době otevřely pro nákladní dopravu.“
„Co připravuje v nejbližším období český členský svaz IRU – Sdružení ČESMAD Bohemia?“
„Právě nyní pracujeme na několika nových projektech. Rádi bychom například v České republice zavedli systém sledování indexů nákladů v kamionové dopravě. Smyslem tohoto systému, který vyvinula nizozemská poradenská organizace NEA, je, aby některé prestižní těleso (například Sdružení ČESMAD Bohemia) na základě objektivních ukazatelů zveřejňovalo informace o tom, zda náklady kamionových dopravců rostou či zda naopak mají klesající tendenci.
V těchto přehledech se nezveřejňují absolutní hodnoty nákladů, ale pouze jejich indexy. Dopravce tak má – například při uzavírání kontraktu s velkými obchodními řetězci v západní Evropě – možnost na ně do smlouvy zabudovat odkaz. Pokud se pak nezmění některé jiné parametry, nemusí již se zákazníkem o cenách dále jednat, protože jejich výše se nadále odvozuje od objektivně stanovených indexů.“
„Budou indexy použitelné pro všechny dopravce?“
„Ne, indexy pro každého dopravce použitelné nebudou. Velmi záleží na tom, nakolik individuálně jsou ceny při vzájemném jednání stanovovány. Indexy tedy budou představovat pouze jednu z možných pomůcek. Zatím celou záležitost projednáváme v sekci nákladní dopravy a předpokládáme, že první indexy bychom zveřejnili začátkem příštího roku.“
„Zmínil jste se o několika projektech…“
„Dále připravujeme katalog veškerého dostupného software použitelného pro dopravní firmy působící v oblasti osobní i nákladní dopravy. Mělo by se jednat o skutečně velmi užitečnou pomůcku. Mnozí dopravci se nás ptají, jaký nový software si mají pořídit, když jim dosavadní vybavení přestalo vyhovovat. Některé firmy dokonce výpočetní techniku teprve začínají zavádět. Jelikož jim v současné době sami odpovědět nedokážeme, oslovujeme přední softwarové firmy. Snažíme se shromáždit alespoň základní údaje o jejich programech, které potom v přehledné formě v elektronické i tištěné podobě předložíme dopravcům.“
„Sdružení ČESMAD Bohemia se podílí i na dopravním zpravodajství, například v Českém rozhlase…“
„Ano, před nedávnem jsme společně s asistenční službou ABA a Českým rozhlasem oslavili roční fungování informačního střediska pro dopravní zpravodajství. Souběžně s tím řešíme projekt vypsaný ministerstvem dopravy a spojů, jehož cílem je vyvinout v České republice jednotný systém shromažďování a distribuce informací o dopravním provozu na tuzemských silnicích. Jeho lídrem je ABA a Sdružení ČESMAD Bohemia je jedním ze spoluřešitelů. Na podzim jsme předali první část řešení. Hlavním tématem, na které bychom se chtěli zaměřit v dalším období, je objektivní sledování především čekacích dob kamiónů na hraničních přechodech. Jedná se o dlouhodobý projekt a první výsledky by měly být k dispozici v průběhu příštího roku.“
Jan Kvartek 

spinner