Evropská unie

Rakousko bude blokovat kapitolu „Dopravní politika“ kvůli tranzitu

Rakouská vláda bude blokovat uzavření kapitoly „Dopravní politika“ při vstupních rozhovorech mezi Evropskou unií a všemi kandidátskými zeměmi, dokud nebude rozhodnuto o systému regulace tranzitní dopravy přes rakouské území. V Bruselu to minulý týden oznámila rakouská ministryně dopravy Monika Forstingerová.
Znamená to, že kapitola by nemohla být tento týden při ministerském kole jednání uzavřena, ani kdyby se povedlo vyřešit problém přechodného období, po které bude dopravcům z nových zemí omezen přístup na trhy stávajících členů. Kabotáž je druhým nejvážnějším problémem, který brání uzavření dopravní kapitoly. Dopravci z členských zemí EU nehodlají kabotáž kolegům z kandidátských států dovolit příliš brzy, protože v nich vidí konkurenci.
Tranzitní kamiónová doprava přes Rakousko v severojižním směru byla dosud regulována systémem takzvaných ekobodů, který si Vídeň vyjednala před vstupem Rakouska do Evropské unie v roce 1995. Ekobody dosud platí jen pro německé a italské dopravce při tranzitu Alpami; jsou udělovány vládám oběma zemí, které je pak rozdělují domácím dopravcům. Na kolik tranzitních jízd příděl ekobodů vystačí, záleží na tom, jaké množství zplodin kamión vyprodukuje. Měření se provádí při každém překročení hranic na vjezdu.
Dohoda o ekobodech však byla jen přechodná a vyprší na konci roku 2003; Rakušané ovšem usilují nejen o její zachování, ale i rozšíření na tranzitní dopravu v kterémkoli směru přes rakouské území, což by se pak stalo závazným i pro nové členy unie.
Rakousko: systém pro všechny sousedy s výjimkou Švýcarska
Rakušané žádají, aby dosavadní systém ekobodů platil pro všechny sousedy s výjimkou Švýcarska do té doby, než Evropská unie jako celek zavede nějaký nový systém regulace.
Rakouská vláda se nyní podle Moniky Forstingerové snaží prosadit zmínku o ekobodech či rakouském tranzitním problému do závěrečného usnesení nadcházejícího laekenského summitu. To by mělo přimět komisi, aby rychle připravila návrh legislativy. Pak Rakousko stáhne veto při uzavírání kapitoly „Dopravní politika“, hodlá však dál hrozit zablokováním rozšiřovacího procesu, dokud nebude příslušný předpis v platnosti.
Česká republika nemá pochopitelně zájem, aby rakouská blokáda ohrožovala její vstup do Evropské unie, ani aby čeští dopravci byli na rakouském území omezováni, alespoň ne více než jejich kolegové z ostatních zemí. Na druhé straně však pozorovatelé upozorňují na to, že Česká republika bude po přijetí do unie vzhledem ke své centrální poloze brzy v obdobné situaci jako Rakousko: přes území ČR se povalí nekonečné laviny kamiónů se zbožím, z čehož nebude mít český stát žádné výhody či zisk, naopak stále rostoucí ekologické škody a rychle opotřebované dálnice. Vytvoření vyváženého regulačního systému v rámci EU proto není proti českým zájmům.
(čtk) 

spinner