13. prosince 2001
Rakouská vláda bude blokovat uzavření kapitoly „Dopravní politika“
při vstupních rozhovorech mezi Evropskou unií a všemi kandidátskými
zeměmi, dokud nebude rozhodnuto o systému regulace tranzitní dopravy přes
rakouské území. V Bruselu to minulý týden oznámila rakouská ministryně
dopravy Monika Forstingerová.
Znamená to, že kapitola by nemohla být tento týden při ministerském kole
jednání uzavřena, ani kdyby se povedlo vyřešit problém přechodného
období, po které bude dopravcům z nových zemí omezen přístup na trhy
stávajících členů. Kabotáž je druhým nejvážnějším problémem,
který brání uzavření dopravní kapitoly. Dopravci z členských zemí EU
nehodlají kabotáž kolegům z kandidátských států dovolit příliš brzy,
protože v nich vidí konkurenci.
Tranzitní kamiónová doprava přes Rakousko v severojižním směru byla
dosud regulována systémem takzvaných ekobodů, který si Vídeň vyjednala
před vstupem Rakouska do Evropské unie v roce 1995. Ekobody dosud platí jen
pro německé a italské dopravce při tranzitu Alpami; jsou udělovány
vládám oběma zemí, které je pak rozdělují domácím dopravcům. Na kolik
tranzitních jízd příděl ekobodů vystačí, záleží na tom, jaké
množství zplodin kamión vyprodukuje. Měření se provádí při každém
překročení hranic na vjezdu.
Dohoda o ekobodech však byla jen přechodná a vyprší na konci roku 2003;
Rakušané ovšem usilují nejen o její zachování, ale i rozšíření na
tranzitní dopravu v kterémkoli směru přes rakouské území, což by se pak
stalo závazným i pro nové členy unie.
Rakousko: systém pro všechny sousedy s výjimkou Švýcarska
Rakušané žádají, aby dosavadní systém ekobodů platil pro všechny
sousedy s výjimkou Švýcarska do té doby, než Evropská unie jako celek
zavede nějaký nový systém regulace.
Rakouská vláda se nyní podle Moniky Forstingerové snaží prosadit zmínku
o ekobodech či rakouském tranzitním problému do závěrečného usnesení
nadcházejícího laekenského summitu. To by mělo přimět komisi, aby rychle
připravila návrh legislativy. Pak Rakousko stáhne veto při uzavírání
kapitoly „Dopravní politika“, hodlá však dál hrozit zablokováním
rozšiřovacího procesu, dokud nebude příslušný předpis v platnosti.
Česká republika nemá pochopitelně zájem, aby rakouská blokáda ohrožovala
její vstup do Evropské unie, ani aby čeští dopravci byli na rakouském
území omezováni, alespoň ne více než jejich kolegové z ostatních zemí.
Na druhé straně však pozorovatelé upozorňují na to, že Česká republika
bude po přijetí do unie vzhledem ke své centrální poloze brzy v obdobné
situaci jako Rakousko: přes území ČR se povalí nekonečné laviny kamiónů
se zbožím, z čehož nebude mít český stát žádné výhody či zisk,
naopak stále rostoucí ekologické škody a rychle opotřebované dálnice.
Vytvoření vyváženého regulačního systému v rámci EU proto není proti
českým zájmům.
(čtk)