Studie ČVUT

Vedle zákazu jízd možná i zvýšení mýtného

Poslední dobou velmi diskutovaný provoz nákladních vozidel v pátek a o víkendu by mohlo kromě dalších opatření omezit také zvýšení mýtných sazeb. Minulý týden to uvedl děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který nyní s dalšími experty pro ministerstvo dopravy zpracovává podrobnou studii dopadů pátečního zákazu.

„Z té studie vyplývá, že nehodovost koncem týdne je natolik alarmující, natolik vystupuje ze statistik, že je nutné režim na našich komunikacích upravit,“ řekl. „Existuje k tomu několik variant, my je popisujeme, včetně varianty zvýšeného mýtného po tuto dobu,“ dodal Petr Moos. Studie by měla být hotová do konce tohoto týdne.

Provoz kamionů by měl omezit také celoroční zákaz jízd v určitých hodinách v pátek a v neděli, který dosud platí pouze o letních prázdninách. Studie ČVUT vyhodnocuje ekonomické dopady takového kroku. K tomu Petr Moos uvedl pouze to, že vede závěrečné diskuse s odborníky na logistiku a dopravci. „Je to masivní práce a závěr se již začíná rýsovat,“ řekl.

Dopravci a průmyslníci již avizovali, že by jim celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek způsobil miliardové škody. Konečné rozhodnutí se stále odkládá. Naposledy se nad problémem sešli ministři dopravy a životního prostředí Aleš Řebíček a Martin Bursík minulý týden, konkrétní závěry jednání však nezveřejnili. „Jsme ovšem ve shodě v tom, že s tím půjdeme ve třetím červencovém týdnu do vlády,“ řekl Aleš Řebíček. O čem konkrétně bude kabinet jednat, však bude jasné až po dokončení studie.

ČESMAD Bohemia: bizarní rozhodování

S posledním vývojem kolem rozšíření zákazu jízd zásadně nesouhlasí Sdružení ČESMAD Bohemia.

„V Evropě unikátní nápad rozšířit páteční zákaz jízdy pro kamiony na celý rok se objevil spolu se vstupem Strany zelených do vlády. V koaliční smlouvě bylo stvrzeno, že případnému rozšíření bude předcházet jednání a vypracování seriózních studií dopadů takového kroku. Za dva roky však vznikla jediná relevantní studie Centra dopravního výzkumu, která rozšíření zákazů nedoporučuje, řekl minulý týden mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

„Nyní ministři Martin Bursík a Aleš Řebíček prohlašují, že do poloviny července vše rozhodne zásadní studie RIA vypracovaná ČVUT. Podle našich informací byla ovšem zadána teprve v úterý 1. července, což samo o sobě již předem vyvolává pochybnosti o její kvalitě. Navíc vyjádření Petra Moose, která se objevila v denním tisku, spíše než na jeho odbornost ukazují na jeho nekompetentnost. Je zarážející, že mluví o nutnosti zavést celoroční zákaz v neděli, který však již existuje, a páteční zákaz zdůvodňuje jakýmsi ‚stresem z nákladních aut‘, neboť reálnými daty o nehodovosti jej zdůvodnit nelze,“ uvedl dále Martin Felix.

„Je tristní, že člověk považovaný za odborníka prosazuje opatření, které zbytek Evropy odmítl. Samozřejmě nikoli z důvodů menšího zájmu o bezpečnost svých občanů, ale protože páteční zákazy jsou bez fatálních ekonomických dopadů na celé hospodářství neslučitelné s mezinárodními předpisy o práci osádek v silniční dopravě i s reálnými možnostmi na přechodné odstavení nákladních vozidel. Jestliže přes všechny tyto skutečnosti podlehne ministr dopravy tlaku zelených a předloží vládě návrh na zavedení celoročních pátečních zákazů, bude na místě otázka, zda silniční doprava potřebuje ministra, jehož návrhy ji bezprecedentním způsobem poškozují,“ dodal Martin Felix.

Podle nyní platné úpravy nesmějí kamiony jezdit během letních prázdnin v pátek od 17.00 do 21.00 hodin a v sobotu od 7.00 do 13.00 hodin. Po celý rok platí pro kamiony zákaz v neděli od 13.00 do 22.00 hodin. Nově by pro kamiony měl platit celoroční zákaz v pátek od 15.00 do 20.00 a v neděli po celý den až do 22.00 hodin.

(čtk/lan)

spinner