7. srpna 2014
PRAHA (7.8.) – Použití evropských dotací na opravy nádraží, koupi nových vlaků pro dálkovou dopravu a vozidel pro údržbu silnic jsou hlavní body strategie ministerstva dopravy pro vyčerpání peněz EU z Operačního programu doprava I. Ministerský materiál, který má ČR uchránit před vracením dotací do Bruselu schválila vláda. Celkem musí ministerstvo do konce příštího roku stanovit projekty za zhruba 32 miliard korun z nabízených téměř 153 miliard.
Skutečná hodnota stavebních projektů připravených ke konci letošního července dosáhla 121 miliard korun. To je zhruba 80 procent z celkových peněz, které EU na rozvoj dopravních sítí v Česku pro roky 2007 až 2013 nabídla. Beze slev, kterých se v poslední době ve výběrových řízeních na dopravní stavby daří dosáhnout, má resort připravené projekty v hodnotě 95 procent celkové částky operačního programu. V té je započtena desetiprocentní plošná korekce, tedy pokuta za předražování zakázek o nepovolené vícepráce, kterou ČR v roce 2012 potrestala Evropská komise.
Největší rizika případného nedočerpání dotací předpokládá ministerstvo dopravy u projektů na stavbu železnic a evropsky významných silnic zařazených do sítě TEN – T. Naopak rozpočet na výstavbu silnic první třídy, které mezi významné tahy v rámci EU nepatří, už resort přečerpal. Hlavními problémy, které by mohly čerpání dotací na uvedené projekty ohrozit, je podle ministerského materiálu zdlouhavý průběh výběrových řízení na zhotovitele prací a problémy s projektovou přípravou staveb. Mezi další rizika úřad uvedl protahování harmonogramu výstavby a hrozbu případných korekcí již schválených projektů při následných kontrolách a auditech.
Úřad se proto pokusí rozšířit oblast výdajů, u kterých by bylo možné po schválení Evropskou komisí žádat o spolufinancování z EU. Má jít mimo jiné o výkup pozemků a o zařazení starších projektů, které byly původně financovány výhradně z národních zdrojů. Úřad rovněž počítá s možností přesunutí části financí z jedné dopravní oblasti, kde se čerpat nedaří, do oblasti, kde je vhodných projektů dostatek a kde jsou už vyčleněné prostředky vyčerpány.
Operační program doprava představuje největší dotační program, který EU Česku v období mezi roky 2007 až 2013 nabízí. Uvedených zhruba 150 miliard korun činí více než pětinu peněz, které do Česka mohou plynout z evropských fondů. Od letoška do roku 2020 následuje programové období Operačního programu doprava II., ze kterého bude moci Česko vyčerpat dalších zhruba 110 miliard korun.
(čtk)