20. prosince 2001
Vláda minulý týden schválila návrh zákona o státní záruce za úvěr
na 46 miliónů €, tedy asi 1,5 miliardy Kč, pro České dráhy na
dokončení I. železničního koridoru. Jde o částku na dofinancování
projektu železničního koridoru, uvedl na tiskové konferenci během
zasedání kabinetu ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.
Celkem 384 kilometrů dlouhý koridor z Děčína do Břeclavi měl původně
stát 24,4 miliardy Kč, ale stavba se o 12,1 miliardy Kč prodražila kvůli
změně technických norem a nezapočítané inflaci. Přibližně 18 miliard
Kč z celkové sumy je hrazeno formou úvěrů. Celá trasa by podle Jaromíra
Schlinga měla být zprovozněna do konce příštího roku. Představitelé
Českých drah již dříve uvedli, že některé stavby se zřejmě zpozdí
kvůli zdržení jednání o financování z fondu Evropské unie ISPA.
Schválen i IV. koridor
Kabinet dále schválil projekt výstavby IV. koridoru z Prahy do Českých
Budějovic a dál do Rakouska. Stavba s rozpočtem 38,6 miliardy Kč by měla
být financována dotacemi od státu, úvěry a z fondů Evropské unie.
Náklady výstavby by měl nést, podobně jako u silnic, stát. U projektů
I. a II. koridoru část prostředků hradily České dráhy.
Podle Jaromíra Schlinga půjde o první projekt výstavby koridorů, při
němž trasa nebude kopírovat dosavadní železniční trať. Modernizace bude
zahájena v roce 2003 a dokončena do roku 2008.
(čtk)