Bosna a Hercegovina

Zahájeny práce na obnově válkou zničené železniční sítě

V Bosně a Hercegovině byly v říjnu zahájeny práce na
znovuzprovoznění železniční sítě, která byla zničena při
válečném konfliktu. Opravy a modernizace budou financovány
prostřednictvím půjček od Evropské investiční banky (EIB)
a Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Jejich celková
výše dosáhne 61 miliónů X.
Experti Japonské agentury pro mezinárodní spolupráci (JICA)
doporučují, aby se Bosna a Hercegovina v první „normalizační“
fázi, jež potrvá do roku 2005, nejdříve zaměřila na
likvidaci škod na infrastruktuře. Jejich výše byla na 1030
kilometrů dlouhé železniční síti o standardním evropském
rozchodu vyčíslena na přibližně jednu miliardu USD.
Vzhledem k nízké výkonnosti ekonomiky země se prozatím
počítá pouze s realizací menších projektů. Zpočátku bude
například obnoveno elektrické vedení a dodávky proudu na
severojižním tahu z Doboje do Sarajeva. Opravy si vyžádají
přibližně 5,6 miliónu X a provede je chorvatská skupina
Koncar. Na obnovu kolejového svršku se vynaloží 1,5
miliónu X.
Prioritou programu na obnovu železniční sítě v Bosně
a Hercegovině jsou dva hlavní tahy. První vede z Bosanského
Brodu přes Sarajevo do Ploce, druhý probíhá paralelně s 10.
koridorem ze západu na východ země: začíná u Samače na
chorvatské hranici a vede dále přes Banja Luku a Tuzlu
k hranicím se Srbskem. V současné době na území Bosny
a Hercegoviny působí tři železniční společnosti: bosenská
ŽBH, chorvatská ŽHB a srbská ŽRS.

spinner