17. dubna 2003
Od ledna platí – jak v Řádu RID, tak v Dohodě ADR – pro vypracování zprávy o nehodě či mimořádné události (dále jen nehody) vzniklé v souvislosti s přepravou nebezpečných věcí přesná kritéria.
Pokud k takovéto nehodě dojde, vyvstávají vždy otázky, zda se tak stalo v důsledku nějakého opomenutí či zda příčina není přímo v příslušných předpisech. Je tudíž nutné pátrat po tom, co nehodě předcházelo, a pokud se nějaká slabá místa objeví, je třeba – v zájmu bezpečnosti dalších přeprav – slabá místa co nejrychleji odstranit.
Experti se v této souvislosti shodli na tom, že nehody při silniční i železniční přepravě nebezpečných věcí musí být evidovány a prověřovány podle jednotných kritérií. Proto byl pro jejich hlášení vytvořen standardizovaný formulář, který má umožnit shromažďování potřebných údajů do jednotné databáze, a to jak na národní, tak případně i mezinárodní úrovni.
Dojde-li během přepravy nebezpečných věcí na území členské země k vážné nehodě nebo mimořádné události, je nyní dopravce, případně provozovatel železniční infrastruktury povinen zajistit, aby příslušnému úřadu dotčené členské země byla předložena zpráva vypracovaná přesně podle předepsaného vzoru. Termín, dokdy musí být zpráva vyhotovena a předložena, prozatím stanoven nebyl.
Příslušný úřad poté rozhodne, zda zprávu postoupí dále – buď Ústřednímu úřadu OTIF v Bernu (železniční přepravy) nebo sekretariátu EHK OSN v Ženevě (silniční přepravy). Postupovat by se měly pouze takové zprávy, které vyžadují přezkoumání, respektive změnu podmínek pro přepravu nebezpečných věcí. Obě instituce by o těchto nehodách následně měly informovat všechny členské země.
Povinnost podat zprávu se vztahuje na přesně vymezené situace
Povinnost podat zprávu o nehodě nastane, pokud unikly nebezpečné věci nebo hrozilo bezprostřední nebezpečí jejich úniku, čímž došlo k ohrožení osob, majetku nebo životního prostředí, či k nehodě byly přizvány orgány (respektive úřady) a je splněna jedna nebo více z následujících charakteristik:
l Ohrožení osob je událost, při které nastane smrt nebo zranění v bezprostřední souvislosti s přepravovanou nebezpečnou věcí a zranění vede k intenzivní léčbě nebo má za následek nejméně jednodenní pobyt v nemocnici či pracovní neschopnost trvající nejméně tři po sobě následující dny.
l Únikem látky se rozumí taková situace, při níž uniknou nebezpečné věci přepravní kategorie 0 nebo 1 v množství větším než 50 kilogramů nebo litrů nebo přepravní kategorie 2 v množství větším než 333 kilogramů ebo litrů či přepravní kategorie 3 nebo 4 v množství větším než tisíc kilogramů nebo litrů.
Přepravní kategorie jsou uvedeny v odstavci 1.1.3.6.3 Řádu RID/Dohody ADR.
l Za únik látky se považuje i situace, při níž vzniklo bezprostřední nebezpečí úniku látky v množství uvedeném výše – zpravidla se předpokládá, že nádoba v důsledku poškození již pro další přepravu není vhodná nebo z jiných důvodů (například deformace cisterny či kontejneru, převrácení cisterny nebo požár v bezprostřední blízkosti) nezajišťuje dostatečnou bezpečnost.
Nastane-li nehoda při přepravě nebezpečných věcí třídy 6.2, předkládá se zpráva o nehodě vždy.
Dojde-li k nehodě při přepravě radioaktivních látek třídy 7, považuje se za únik látky jednak každý únik radioaktivní látky z kusů, jednak ozáření, které překročí limity stanovené pro ochranu zaměstnanců nebo veřejnosti před ionizujícím zářením. Jako v případě úniku se postupuje i tehdy, je-li důvod domnívat se, že nastalo významné snížení bezpečnostních funkcí kusu, které způsobilo, že jeho další přeprava již není možná bez přijetí dodatečných bezpečnostních opatření.
l Škody na majetku nebo životním prostředí nastanou, pokud dojde k úniku nebezpečných věcí v libovolném množství a odhadovaná škoda převýší 50 tisíc €. Nezohledňují se přitom škody na poškozených dopravních prostředcích s nebezpečnými věcmi a na infrastruktuře dopravce.
l Za účast orgánů/úřadů se považuje, pokud se do nehody nebezpečných věcí přímo zapojily úřady nebo zásahové jednotky a následovala evakuace osob nebo uzavření veřejných dopravních komunikací (silnice/železnice) v důsledku nebezpečí souvisejícího s nebezpečnými věcmi v délce trvání alespoň tři hodiny.
Do kritérií pro vypracování zprávy o nehodě nebyly zahrnuty například krádež či ztráta, a to z toho důvodu, že k nim většinou nedochází při přepravě, ale spíše při nakládce, vykládce či překládce.
Zpráva o nehodě se skládá z prvního (krycího) listu, který musí příslušný úřad oddělit před dalším postoupením zprávy, a z vlastní zprávy.
Stanislav Hájek