22. ledna 2009
Priority českého předsednictví i aktuální jednání v rámci Evropské unie podle vedoucího odboru legislativy
a mezinárodních vztahů Sdružení ČESMAD Bohemia Jana Medvedě nasvědčují „hrozbě dalšího bezdůvodného zatížení silniční dopravy, především ve prospěch dopravy železniční“. „Snaha zpoplatnit tzv. externality se sice zdůvodňuje nutností zlepšit ochranu životního prostředí a vyrovnat konkurenční podmínky pro všechny druhy dopravy, ale zároveň chystaná opatření jsou z 99 procent zaměřena proti silniční dopravě. Zřejmě železničáři lobbují více než autodopravci,“ řekl.
„Často se tvrdí, že silnice, na rozdíl od železnice, neplatí dostatečně za dopravní cestu, ale dosud jsem nikde neviděl věrohodné údaje, z nichž by bylo zřejmé, že železnice za své náklady skutečně platí v takové míře, jak se všeobecně tvrdí. Stačí se jen podívat na rozpočet pro síť transevropských koridorů, kde čtyři pětiny budoucích výdajů jsou určeny na železniční dopravu, přestože její podíl na objemu přeprav je pouze kolem deseti procent. To není normální. Už tato disproporce naznačuje, že železniční doprava nemůže ani zdaleka platit skutečné náklady, které se na železniční dopravní cestu vynakládají,“ zdůraznil Jan Medveď.
Nejasnosti kolem kabotáže
Sdružení ČESMAD Bohemia ještě ve fázi přípravy na české předsednictví v Radě Evropské unie ministerstvu dopravy předložilo svá stanoviska k různým problémům. „Připomínkování programu je však obtížné, protože obsah předsednictví se dojednává s předchozí a budoucí předsednickou zemí, to znamená s Francií a se Švédskem. Celkovou strategii unie, na kterou musí české předsednictví navazovat, příliš ovlivnit nemůžeme,“ řekl Jan Medveď. Čeští silniční dopravci se podle něj přesto snaží zasadit o vyřešení některých problémů. „Jedním z našich cílů je, aby se dořešila otázka tzv. silničního balíčku, především kvůli kabotáži. Ta má pro nás být od 1. května uvolněna pro všechny státy vyjma Rumunska a Bulharska, avšak zatím není přesně stanoveno, za jakých podmínek se provádí a co pod ni spadá. Pokud tedy do května silniční balíček nebude dotažen do konce, nebudeme vědět, co po nás jako dopravcích jednotlivé země budou vyžadovat. Velice nám vadí, že o této problematice se hovoří již dva roky, ale doposud s nulovým výsledkem,“ uvedl Jan Medveď.
Euroviněta – cesta k dalšímu zatížení silniční dopravy
Ve středu pozornosti českých silničních dopravců je i jednání o eurovinětě. Názory Evropské komise a Evropského parlamentu na tuto problematiku se podle Jana Medvedě různí, ale podstata je stejná jako u zeleného balíčku. „Změna směrnice o eurovinětě bude prakticky znamenat další zdražení silniční dopravy. A to vzápětí poté, co silniční dopravci byli první profesní skupinou, na kterou krize plně dopadla. Je až neuvěřitelné, že za této situace si někdo stále pohrává s návrhy, jak dále zdražit silniční dopravu a znepříjemnit autodopravcům jejich podnikání,“ řekl Jan Medveď.
Avšak to hlavní, co dopravcům na návrhu nové směrnice o eurovinětě vadí, je, že sice hovoří o zpoplatnění těch, kdo přispívají ke kongescím a znečišťování životního prostředí, ale ne rovnou měrou. „Kdo by měl za kongesce platit? Pokud ti, kteří uvízli na přeplněných komunikacích, tak by to měli být skutečně všichni, včetně řidičů osobních vozidel, kterých je na silnicích devadesát procent. A tito řidiči by si logicky měli platit vzájemně mezi sebou, oni jsou ti, komu v kongesci vzniká škoda. Rozhodně není jediný důvod, aby se takové zpoplatnění dotklo pouze silniční nákladní dopravy. Totéž se týká nehod – dopravci již nyní za ně tvrdě platí – a změn klimatu. Proč veškerou zodpovědnost a zátěž přenášet jen na autodopravce? Pokud zpoplatňovat negativní dopady dopravy, tak za rovnoprávných podmínek pro všechny druhy dopravy, to je motto našeho snažení. Je pro nás ale naprosto nepřijatelné, že železnice se bude nadále ohánět tím, že ona vše tvrdě platí a silnice nikoli. Nastolení rovnoprávnosti zahrnující i veškeré zpoplatňování a zvýhodňování proto pokládáme za nejdůležitější moment pro jakékoli další změny. Proto se nám také nelíbí, že výnosy ze zpoplatnění silniční dopravy by se měly používat na dotace do jiných druhů dopravy. Tyto peníze by se měly vrátit zpět do silnic, případně využít na zmírnění nepříjemných vlivů, které silniční provoz provázejí,“ uvedl Jan Medveď.
Změny v nepravidelné dopravě
Bodem, jehož vyřešení na rozdíl od mnoha jiných problémů může Česká republika v rámci svého předsednictví výrazně ovlivnit, je podle Jana Medvedě znovuzavedení tzv. dvanáctidenního týdne pro nepravidelnou mezinárodní autobusovou dopravu. „Jednání v této oblasti se stále vlečou a ČR jako předsedající země může tento bod zařadit k projednávání tak, aby již do letní sezony byl vyřešen,“ řekl Jan Medveď.
Jednat se bude za českého předsednictví i o právech cestujících a připravovaném evropském nařízení. Připravovaný předpis by podle Jana Medvedě měl být v souladu se situací v silniční dopravě, která často slouží i sociálně slabším skupinám a jakékoli nadměrné požadavky by se musely projevit v růstu nákladů a tím i v omezování poskytovaných služeb.
Sdružení ČESMAD Bohemia podle něj nabídlo jak kompetentním pracovníkům v Bruselu, tak českému předsednictví, že je ochotno s nimi spolupracovat na řešení těchto i dalších problémů, které se týkají silniční dopravy.
„Sdružení ČESMAD Bohemia se bude snažit prosadit, aby v rámci českého předsednictví byla otevřena otázka škodlivosti zákazů jízdy, případně začaly práce na jednotné celounijní úpravě – aby nebyly možné takové výjimečnosti, jako je připravovaný páteční zákaz jízdy v Česku,“ řekl Jan Medveď.
Milan Frydryšek