„Tlak na zvyšování cen už začal a dotýká se celého trhu“

Daniel Knaisl (General Parcel Čechy) pro DN

Společnost General Parcel Čechy vznikla v roce 1994 jako součást celoevropské balíkové služby General Parcel. Až do roku 2001 se zabývala pouze mezinárodní balíkovou přepravou, před pěti lety však spustila také vnitrostátní balíkový distribuční systém, který v současnosti zahrnuje deset poboček. O tom, jak se společnost vyrovnává s aktuálními úkoly a jaké má plány do budoucna, s Dopravními novinami hovořil jednatel General Parcel Čechy (a zároveň ředitel pro mezinárodní provozní záležitosti sesterské spediční a logistické společnosti Geis CZ) Daniel Knaisl. „V letošním roce General Parcel Čechy otevřel dvě nové pobočky – v Liberci a v Karlových Varech. Plánujete ještě další rozšiřování sítě?“ „Určitě ano. Již v příštím roce otevřeme pobočky také v dalších lokalitách a současně obnovujeme provozní prostory v některých stávajících. Do konce října uvedeme do provozu novou balíkovou halu v naší modletické pobočce, která obsluhuje Prahu a střední Čechy. Hala je postavena speciálně pro potřeby balíkových přeprav a díky ní výrazně zvýšíme rychlost i efektivitu odbavování zásilek. Další balíkové haly, které nahradí dosavadní prostory, vybudujeme v horizontu měsíců také v logistických areálech v Ejpovicích u Plzně a v Brně. Všechny budou vybaveny novou moderní balíkovou třídicí technikou.“ „Jaké technologie využíváte při přepravě balíků?“ „General Parcel v posledních letech masivně investuje do nových technologií. Například v loňském roce jsme v tehdy nově otevřeném centrálním překladišti v Modleticích uvedli do provozu plně automatickou balíkovou třídicí linku. Tato investice v řádu desítek milionů Kč nás postavila v oboru na současnou technologickou špičku. Z našich přímých konkurentů na českém trhu disponuje podobnou technologií pouze jediná další společnost. Další významnou investici představuje i obměna skenovací techniky řidičů za zařízení nejnovější generace. Nové skenery disponují technologiemi wi-fi a GPRS, mají dotykový displej a další prvky, které nám umožňují on-line přenos veškerých informací od řidiče do našeho informačního systému, ať už je řidič kdekoliv. Pro zákazníky to znamená, že obdrží informace o zásilce včetně podpisu příjemce skutečně v reálném čase, bez jakéhokoliv zpoždění. Novými technologiemi reagujeme nejen na potřebu našeho provozu, ale hlavně na požadavky zákazníků. Doba, kdy zákazník neměl o odeslaných zásilkách žádnou informaci, již opravdu minula. Sledování zásilek na internetu včetně možnosti vytisknout si potvrzený doručovací list se dnes stalo již samozřejmostí.“ „General Parcel Čechy při přepravě zásilek velmi úzce spolupracuje se společností Geis CZ. Jak tato spolupráce probíhá?“ „Jedná se o mnohem více než jen o běžnou spolupráci. Obě společnosti totiž patří do německé logistické skupiny Geis, která je jejich stoprocentním vlastníkem. Na území České republiky sídlí obě firmy ve společných logistických areálech. Plně využíváme synergií například v oblasti IT, účetnictví, lidských zdrojů, ale i v managementu. Mnoho funkcí v obou společnostech tak nemusí být zdvojeno, ale pro konkrétní úkol je určena odpovědná osoba, která má pravomoci jdoucí napříč oběma společnostmi. Příkladem mohou být pracovníci oddělení kvality a právě rozšiřovaného centrálního zákaznického call centra. I já osobně jsem svými funkcemi provázán s oběma společnostmi. Hlavní výhodou spolupráce obou společností je možnost nabízet zákazníkům logistické služby doslova od A do Z. Přeprava balíků do 50 kilogramů po ČR i do zahraničí, přeprava paletizovaných i nepaletizovaných zásilek nad 50 kilogramů – opět vnitrozemská i zahraniční, letecká a námořní přeprava, skladování a logistika, celovozové přepravy, a dokonce i vlastní vývoj a výroba dřevěných palet a obalů včetně speciálních obalů pro námořní přepravu. Zákazník tedy u nás může dostat vše z jedné ruky. Díky provázanosti obou firem připravujeme i společné ucelené nabídky pro zákazníky, kteří mají více různých požadavků. Zákazník tak fakticky jedná pouze s jedním partnerem.“ „Využívají obě společnosti také jednotný vozový park a společné sklady?“ „V této oblasti je již samozřejmě nutná specializace na konkrétní produkt, aby bylo dosaženo potřebné efektivity. Balíkové zásilky General Parcel jsou odbavovány na balíkových technologiích (válečkové dráhy, třídicí linky), zatímco paletové zásilky Geis CZ potřebují pro manipulaci například vysokozdvižné vozíky, rampy a podobně. Skladové provozní prostory jsou tak rozdělené na čistě balíkové a čistě cargové. Podobný princip platí i v dopravě, kde provozujeme dvě flotily vozidel, které odpovídají potřebám konkrétního produktu.“ „Kolika vozidly nyní disponujete? A kolik zaměstnanců pro vás pracuje?“ „Počet vozidel se neustále zvyšuje tak, jak roste počet námi přepravovaných zásilek v národním distribučním systému. V tuto chvíli pro nás na území ČR každý den ,pracuje‘ více než 500 vozidel. V tomto počtu jsou zahrnuty i naše vlastní tahače s návěsy, které zajišťují přepravy balíků mezi jednotlivými pobočkami a centrálním překladištěm. V ČR obě firmy skupiny Geis zaměstnávají přes 500 zaměstnanců a loni dosáhly obratu přes 1,3 miliardy Kč. V celé skupině Geis pracuje zhruba tři tisíce lidí a obrat skupiny se pohybuje kolem 500 milionů € ročně.“ „Od července platí nový silniční zákon. Jak podle vás ovlivnil již tak nedobrou situaci s nedostatkem řidičů zvláště v kamionové dopravě?“ „Rostoucí nedostatek řidičů se naplno projevil právě po vstupu nového zákona v platnost. Kvůli přísným postihům za překračování maximální přípustné doby řízení se musí požadavkům zákona přizpůsobit i ty firmy, které dlouhodobě dopravní předpisy porušovaly. To na jedné straně pomohlo poctivým firmám v tom, že se vyrovnaly podmínky pro podnikání, na druhé straně však nový zákon představuje zvýšené nároky na počet řidičů, kterých je ale na českém dopravním trhu delší dobu nedostatek. Jejich nedostatkem roste jejich cena a ta se projevuje ve zvýšených nákladech dopravce, které musí být promítnuty i ve finální ceně za dopravu. Snažíme se řidiče pomocí motivačních a vzdělávacích programů sami vychovávat a také se po nich v budoucnu zřejmě poohlédneme i směrem na východ, především na Slovensku – ve spolupráci s našimi sesterskými společnostmi TEN Expres Slovakia a Geis SK.“ „Očekáváte, že mýtné poplatky, které mají být zavedeny v příštím roce, ovlivní cenu za přepravu zásilek?“ „Situace na trhu není taková, aby jakákoli firma mohla budoucí mýtné poplatky započítat do svých existujících nákladů a nepromítla je do koncové ceny. Po zavedení mýtného proto stoupnou ceny nejen za kamionovou přepravu, ale i za balíkové a ostatní přepravní služby. Tlak na zvyšování cen už začal nyní a dotýká se celého trhu.“ „Předpokládáte, že expresní a balíková přeprava dále poroste?“ „Když se podívám, jaké procento firem využívá tento druh přepravy například v Německu, a porovnám to se situací v ČR, vidím v oboru expresních a balíkových služeb růstovou perspektivu na řadu let dopředu. U nás stále ještě mnoho firem využívá vlastní dopravu, přestože vývoj ve světě ukazuje, že to není ekonomické. Tato situace se u nás již mění a dále se bude vyvíjet ve prospěch poskytovatelů přepravních služeb.“ „Jak se v oblasti přepravních služeb projevuje postupující globalizace?“ „Globalizace v této oblasti je zákonitým a očekávaným jevem. Během svého téměř dvanáctiletého působení v sektoru balíkových služeb i spedice jsem svědkem tohoto procesu. Globalizaci a utváření velkých celosvětových logistických firem je možné posuzovat ze dvou hledisek. Tím prvním je pozitivní dopad globalizace, která umožňuje nabízet zákazníkovi portfolio služeb s celosvětovým pokrytím zaštítěným většinou jednou firmou, nikoliv tedy pouze nesourodou kooperací více různých firem. To je jednoznačná výhoda plynoucí z tohoto procesu. Druhé hledisko však přináší otazník nad flexibilitou globálních společností. Zdlouhavé rozhodovací procesy v některých velkých firmách nebo striktně unifikované IT systémy mnohdy neumožňují individuálnější přístup k lokálnímu klientovi. Někdy dochází i k produktovému a cenovému kanibalismu mezi firmami, které sice patří do jedné vlastnické struktury, ale vzájemně si konkurují. Nutnost udržet si jistou míru flexibility a schopnost nabídnout nejen globálnímu, ale i lokálnímu zákazníkovi produkty podle jeho představ musí být vždy to nejdůležitější. V tomto je a asi i vždy bude možné pole působnosti pro ,neglobální‘ firmy. Pokud budou flexibilnější a vstřícnější k potřebám lokálních klientů než jejich globální rivalové, mají možnost se na trhu prosadit.“

Pavel Toman

spinner