27. října 2005
Expresní balíková společnost DPD je se svou činností v České republice spokojena. Letos zavedla jako nový produkt garantované doručení zásilek, v příštím roce hodlá přijít s evropskou dobírkou. Generální ředitel DPD CZ Ing. Daniel Mareš s námi hovořil o současném vývoji společnosti i o jejích očekáváních pro budoucí měsíce.
„Jak se z pohledu DPD mění požadavky trhu v ČR?“ „Směřování společnosti DPD bylo v posledních dvou až třech letech stabilní a naše strategie pro budoucnost se nemění. Svou činnost stavíme na vnitrostátní přepravě zásilek, přitom se stále více prosazují také zásilky mezinárodní. Prioritu pro nás představují kvalitní a spolehlivé služby zákazníkům. První údaje ze září a října již ukazují, že zájem o službu DPD Guarantee bude i v ČR kopírovat trendy ze západní Evropy. Stále zažíváme velmi dynamický růst počtu zásilek, který značně přesahuje dvacet procent. Takový růst samozřejmě klade zvýšené nároky na náš provoz. Letos jsme rovněž zaváděli některé nové produkty, z nichž nejvýznamnější je asi DPD Guarantee – garantované doručení zásilky do zahraničí.“
„Osvědčila se tato služba, projevují o ni zákazníci zájem?“ „Službu DPD Guarantee jsme začali spouš-tět od června a její rozšiřování stále pokračuje. Zákazníci již zájem projevili, ovšem se skutečným nástupem poptávky po DPD Guarantee počítáme až před koncem roku. DPD Guarantee se současně zaváděla také v řadě ostatních evropských zemí a z celoevropského hlediska hodnotí naše společnost tuto službu jako velmi úspěšnou. V současnosti zajišťujeme garantované doručení z České republiky do okolních zemí – do Německa a na Slovensko. V nejbližší době hodláme do systému připojit také Polsko a Rakousko, čímž pokryjeme všechny sousední země. Zájem o službu DPD Guarantee v západní Evropě odpovídá očekáváním, která společnost do nového produktu vkládala. Samozřejmě, že použití této služby je jiné než u standardních služeb, proto není možné hned srovnávat ani objemy zásilek. V tuto chvíli se jedná o řádově tisíce zásilek denně v evropských zemích.“
„Kopíruje vývoj zájmu o DPD Guarantee v ČR situaci v Evropě?“ „Máme v tuto chvíli signály, že vývoj zájmu o novou službu bude u nás obdobný jako v ostatních zemích. Tato služba je ovšem stále ještě příliš mladá, a navíc po jejím spuštění začala slabá letní sezona. Avšak první údaje ze září a října již ukazují, že zájem o službu DPD Guarantee bude i u nás kopírovat trendy ze západní Evropy. V tuto chvíli však nemohu uvést, kolik garantovaných zásilek v ČR odbavujeme. Mohu jen říci, že DPD Guarantee zatím představuje menší část našeho exportu.“
„Co podle vás nejvíce táhne růst domácího trhu expresních balíkových služeb, odkud přicházejí noví zákazníci DPD?“ „V ČR dnes existuje organický růst trhu – firmám se daří, rozšiřují svou činnost a tím se zvyšuje i jejich zájem o expresní přepravu zásilek. Ve srovnání se západoevropskými trhy je u nás tento růst velmi vysoký. Druhým zdrojem růstu jsou nové firmy, které k nám přicházejí v souvislosti se zahraničními investicemi. Po vstupu země do EU se také v rámci Evropy stále více prosazují globalizační trendy a společnosti se snaží svoje provozy racionalizovat. Nově přišlé firmy se obvykle spoléhají na zavedené a spolehlivé kanály distribuce, kterých využívají ve svých mateřských zemích – například DPD.
Síť DPD se rozšíří o další země, pravděpodobně již od začátku listopadu Rusko Celkově můžeme v ČR sledovat odklon od dosud tradičního způsobu rozvozu zboží vlastní dopravou k využívání externích přepravců. Přesto však u nás zatím využívá služeb balíkových společností menší procento firem, než je tomu v západních zemích. Šedesát procent českých firem používá nějakou balíkovou zásilkovou službu, přitom v Německu toto číslo dosahuje devadesáti procent. V ČR proto existuje značný potenciál pro další rozvoj balíkových služeb. Není důvod, proč by u nás měl vývoj probíhat jinak, než jak tomu bylo v minulých desetiletích v zemích západní Evropy.“
„Očekáváte v příštím roce další rozšiřování služeb?“ „Síť DPD se rozšíří o další země, pravděpodobně již od začátku listopadu o Rusko. Pokládám toto očekávané rozšíření za doslova pionýrský počin, protože z hlediska rozlohy Rusko představuje asi dvojnásobek plochy, na níž DPD dosud operuje. Trend rozšiřování bude pokračovat i nadále a spolu s ním i konsolidace evropských provozů. Předpokládáme, že společnost bude dále investovat do rozvoje naší infrastruktury v ČR a v příštím roce nás tak čeká řada investic.
Stále zažíváme velmi dynamický růst počtu zásilek, který značně přesahuje dvacet procent V oblasti mezinárodního provozu jsme v ČR dokončili důležitý krok. Změnili jsme informační systém, který je základem pro dobírkovou službu. Jednalo se velmi náročnou změnu, jejíž úplné provedení zabralo více než rok. Zákazníkům přinesl nový informační systém již řadu výhod. Nejviditelnější z nich je to, že podobně, jako můžete na internetu sledovat pohyb své zásilky, lze nyní stejným způsobem sledovat u dobírkové zásilky i tok peněz – kdy byly peníze vybrány, kdy byly převedeny na jaký účet a podobně. Tato unikátní záležitost v současnosti funguje jen u DPD. Jednalo se o nezbytnou změnu pro očekávané zavedení mezinárodní dobírky. Po takové službě zákazníci hodně volají, ale problémy s ní spojené dosud přesvědčivě nevyřešil nikdo. My bychom opravdovou mezinárodní dobírku měli spustit v průběhu budoucího roku – a bude to dobírka se vším všudy, tak, jak funguje v národních poštovních a zasilatelských systémech.“ Pavel Toman