27. října 2005
Mezi významné operátory expresních přepravních služeb na českém trhu patří společnost CS Expres. O vývoji jejího přepravního systému v uplynulých měsících jsme hovořili s generálním ředitelem společnosti Ing. Martinem Drábkem. „Mohl byste charakterizovat vývoj systému CS Expres v letošním roce?“ „Systémové přepravy a expresní přepravní systémy zaznamenávají v posledních několika letech velký rozvoj, a s tím související nárůsty objemu zboží. Nejinak tomu je i v letošním roce. V systému CS Expres se nárůst objemu zboží pohyboval v jednotlivých měsících od 4,5 do 12 procent a to ve všech sledovaných ukazatelích (tržby, počty přepravených zásilek, přepravená hmotnost). Do konce letošního roku zbývají ještě dva měsíce, přesto si dovolím tvrdit, že celkový nárůst v letošním roce bude více než deset procent.“
„Jak se nárůst objemu zboží promítá do kapacitních možností systému?“ „Dnes je to otázka dopravní logistiky. Velké objemy zboží do jednotlivých oblastí dovolují jízdy na ,přímo‘, v kritických měsících je nutné zřídit odlehčovací překladiště podle zbožových zátěžových proudů. Celkový nárůst v letošním roce bude více než deset procent V současnosti přepravujeme zhruba 15 až 20 procent zboží v systému mimo centrální překladiště. Do budoucna uvažujeme o dvou centrálních překladištích, ale vše bude záviset na vývoji dopravní politiky ČR a jejím vztahu k jednotlivým druhům dopravy.“
„Co je hlavní příčinou nárůstu objemu zboží?“ „Faktorů je samozřejmě víc, počínaje ekonomickým vývojem v ČR a konče neustále se zvyšujícím zájmem zákazníků o outsourcing logistických služeb. Pro náš systém to v letošním roce byla orientace na zahraniční trhy a ve vnitrostátní oblasti pak specializace na určité produkty služeb.“
„Jaké produkty služeb máte na mysli?“ „V letošním roce jsme pro naše zákazníky připravili nabídku systémové expresní přepravy zásilek, podléhajících režimu ADR. V rámci tohoto našeho produktu nejde pouze o vybavení vozidel podle předpisů ADR a proškolení řidičů tak, jak je tomu u celovozových zásilek. Problematika systémových přeprav je v této oblasti daleko složitější, protože během přepravy dochází k několika překládkám a tím ke změně skladby zboží na vozidle. Je tedy nutné vyhodnocovat podlimitní nebo nadlimitní množství a určení množství a kategorie látek, které se spolu mohou přepravovat. V současnosti přepravujeme zhruba 15 až 20 procent zboží v systému mimo centrální překladiště. V takovém případě musí být proškolena daleko širší vrstva pracovníků, tedy od dispečerů, přes řidiče až po skladové pracovníky. Dále jde o významné programové změny a změny v informačním systému. V neposlední řadě jde také o vybavení vlastních skladů havarijními prostředky.“
„Jako provozovatelé jste museli vložit do tohoto projektu nemalé prostředky. Jak ovlivní zvýšené náklady cenu zásilek ADR?“ „Jednou věcí jsou počáteční investice a druhou jsou investice průběžné, potřebné k obnově havarijních prostředků a pravidelnému doškolení pracovníků.V každém případě cena přepravy zboží, podléhajícího režimu ADR, je v rámci systému CS Expres cenou doporučenou a je o třicet procent vyšší než současná tarifová cena v jednotlivých modulech přeprav (,E‘ do 24 hodin a ,5‘ do pěti dnů).“ (pat)